Volkswagen představuje na autosalonu v Los Angeles ve světové premiéře progresivní výzkumné vozidlo Golf Variant HyMotion s palivovými články na vodík.
V palivovém článku, pohonu budoucnosti, vzniká slučováním molekul vodíku a kyslíku čistá voda. Při tomto „studeném“ spalování se uvolňuje energie, kterou je napájen elektromotor pracující s nulovými emisemi. Golf Variant HyMotion s pohonem předních kol zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,0 sekundy. Vodík je bezpečně uchováván ve čtyřech nádržích s technicky vyspělou konstrukcí z uhlíkového kompozitu, které jsou uloženy prostorově úsporně pod podlahou a umožňují dojezd 500 kilometrů. Čerpání paliva trvá jen tři minuty.
Hlavní komponenty poháněcího ústrojí vozidla Golf Variant HyMotion byly vyvinuty výzkumným oddělením koncernu Volkswagen v Německu. Systém palivových článků koncipovaný v Technickém centru Volkswagen pro elektrické pohony dosahuje výkonu využitelného k pohonu vozidla ve výši 100 kW. Studie je kromě toho vybavena vysokonapěťovým lithium-iontovým akumulátorem, do něhož se ukládá kinetická energie získávaná rekuperací při brzdění. Tato zásoba energie je využívána jako podpora v první fázi po spuštění palivového článku a pro uspokojení požadavku řidiče vodíkového Golfu Variant na maximální zrychlení. Z palivových článků a akumulátoru je napájen elektromotor, převzatý v upravené podobě z elektromobilu e-Golf.
Základem této inovativní automobilové konstrukce je modulární platforma MQB pro vozy s motorem vpředu napříč, vyvinutá koncernem Volkswagen a používaná většinou koncernových značek. Díky MQB je aktuální modelová řada Golf v karosářských variantách hatchback a Golf Variant první na světě, která by mohla být vybavena všemi myslitelnými druhy pohonu. Již dnes je Golf nabízen se zážehovými motory TSI, vznětovými motory TDI, pohonem na zemní plyn (TGI) (1), elektrickým pohonem (e-Golf) (2) a hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení (Golf GTE) (3). Žádný jiný automobil nenabízí tak velkou rozmanitost poháněcího ústrojí.
Volkswagen nyní s výzkumným vozidlem Golf Variant HyMotion poprvé ukazuje, že na základě MQB lze realizovat i pohon s palivovými články na vodík, jakmile budou dokončeny výzkumné a vývojové práce, jejichž cílem je nabídnout zákazníkům cenově akceptovatelné řešení. Před uvedením na trh musí být navíc vytvořena vodíková infrastruktura. Tím je myšlena nejen plošná síť vodíkových plnicích stanic, ale i samotná výroba vodíku. Vodík jako zdroj energie k pohonu automobilů dává totiž smysl pouze v případě, že je primární energie pro jeho výrobu získávána z obnovitelných zdrojů.
Na rozdíl od mnoha konkurentů realizuje Volkswagen alternativní pohony na základě velkosériově vyráběných vozů. Stejně jako čistě elektricky poháněný e-Golf nebo Golf GTE, vybavený hybridním pohonem s možností vnějšího nabíjení, mají být i budoucí pohony s palivovými články integrovány do praktického, dokonale promyšleného a cenově zajímavého sériového modelu. Z tohoto důvodu vzniklo na základě amerického Passatu několik výzkumných vozidel, v nichž jsou používány stejné komponenty pohonu, jimiž je vybaven Golf Variant HyMotion. Flotila vozů Passat HyMotion je v současnosti testována na kalifornských silnicích.
(1) Golf TGI BlueMotion: Spotřeba zemního plynu (CNG) kg/100 km: město 4,5 – 4,4/mimo město 2,9 – 2,8/kombinovaná 3,5 – 3,4; kombinované emise CO2 při provozu na zemní plyn (CNG) v g/km: 94 – 92; třída hospodárnosti: A+
Golf Variant TGI BlueMotion: Spotřeba zemního plynu (CNG) kg/100 km: město 4,5 – 4,4/mimo město 2,9/kombinovaná 3,5; kombinované emise CO2 při provozu na zemní plyn (CNG) v g/km: 97 – 95; třída hospodárnosti: A+
(2) e-Golf: Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 12,7 (kombinovaná), emise CO2 v g/km: 0 (kombinované); třída hospodárnosti: A+
(3) Golf GTE: Spotřeba paliva v l/100 km: 1,5 (kombinovaná), emise CO2 v g/km: 35 (kombinované); třída hospodárnosti: A+