AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Auto Fit, spol. s r.o.
BusPoint

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Tlak pod neustálou kontrolou

Tlak pod neustálou kontrolou

Od 1. listopadu 2014 musí být každý osobní automobil prodávaný na území Evropské unie vybaven systémem pro sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

Díky novým předpisům EU řidiči získají všeobecný přístup k pneumatikám typu run-flat, které lze používat výhradně ve vozidlech s TPMS.

Vlastnosti pneumatik run-flat

Díky pneumatikám run-flat se již řidiči nemusí obávat poškození pneumatiky a nezbytné výměny kola či dokonce ztráty kontroly nad vozidlem. Pneumatika run-flat se svým vzhledem vůbec neliší od běžné pneumatiky. Rozdíl spočívá ve vnitřní konstrukci – po ztrátě tlaku je hmotnost vozidla nesena zesílenými bočnicemi a vyztuženou oblastí patky. Pneumatika se díky tomu deformuje jen minimálně a řidič nepociťuje změny při řízení vozidla. I proto je nutný systém sledování tlaku v pneumatikách, neboť řidič, který jede na pneumatikách run-flat, poškození pneumatiky prakticky nezpozoruje. Je třeba mít na paměti, že s poškozenou pneumatikou není možné překonávat velké vzdálenosti a rychlost jízdy by neměla být příliš vysoká. Technologie Bridgestone Run Flat (RFT) umožňuje bezpečnou jízdu s poškozenou pneumatikou do vzdálenosti až 80 km a rychlostí až 80 km/h. V současné době je technologie run-flat dostupná v širokém sortimentu letních a zimních pneumatik Bridgestone a Firestone.

Druh pneumatik je základem

Pro bezpečnost silničního provozu je velmi důležitý správný druh používaných pneumatik. Výrobci automobilů stále častěji spojují systém TPMS s pneumatikami run-flat. Pneumatiky vybavené touto technologií mají vysokou odolnost a zaručují mnohem vyšší bezpečnost při jízdě.

První generace pneumatik run-flat byla vyvinuta inženýry Bridgestone koncem 80. let se záměrem dodávat je jako výbavu vozidel pro hendikepované osoby. Prvním sériovým vozidlem s pneumatikami run-flat bylo Porsche 959 z roku 1987. V současné době je na trhu k dispozici již třetí generace pneumatik RFT, která se vyznačuje vyšším jízdním komfortem, nižší hmotností a menším valivým odporem.

Systémy měření TPMS

V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol. Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice. Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce.

Vliv na životní prostředí

Jízda na podhuštěných pneumatikách vede k nadměrné spotřebě paliva a předčasnému opotřebení pneumatik. Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem. To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot a 4,8 milionu tun dodatečných emisí CO2. S pneumatikami run-flat není nutné vozit s sebou náhradní kolo, které beztak v 90 % případů nenalezne za celou životnost vozidla uplatnění.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BMW Group Česká republika
Siems & Klein
Mercedes-Benz
Mitsubishi Motors Česká republika
Mitsubishi Motors Česká republika