Top Gear je pojem (a je jedno, zda se tím právě myslí časopis nebo televizní pořad), ačkoliv v České republice prozatím není tak oblíbený jako v rodné Anglii, kde se z Jeremy Clarksona stala opravdová celebrita a kde verdikt ohledně jízdních vlastností daného automobilu ovlivní jeho prodejnost po několik let. Kupodivu to platí i o supersportech, jejichž vlastníci přitom jen málokdy dají na radu renomovaných auto-moto časopisů. Jenže Top Gear prostě byl, je a bude absolutní výjimkou. Záběry kamer v kombinaci se štiplavým komentářem totiž dokáží všem fanouškům rychlých kol dostatečně vysvětlit vše, co by samotné psané médium nezvládlo ani v několika výtiscích.
Jedním z prvků, které lákají diváky k obrazovkám nejvíce, je pak testovací trať Top Gearu, na které se Stig (člověk skrývající svou tvář neustále pod tmavou helmou) snaží najít nejzazší limity všech možných supersportů. Deset nejlepších příček na seznamu však až doposud patřilo především vozům se jménem jako Porsche, Ferrari či Maserati, mezi které se vklínili nováčci na trhu – Pagani Zonda a Koenigsegg CCX. O největší medializaci tohoto podniku se přitom postaral švédský supersport, a to v momentu, kdy prostě zadní nápravě chyběl přítlak (jak Stig oprávněně argumentoval) a vůz skončil mimo trasu. Jakmile ale automobilka dodala vůz vybavený požadovaným křídlem, rázem se dostal na první místo a zdálo se, že ho z něj nic nedokáže sesadit.
Nakonec se to ale podařilo, a to dokonce firmičce, která letos oslavila patnáctileté výročí a která byla kupodivu Top Gearem dlouho přehlížena. To už ale rozhodně neplatí, protože Ultima GTR720 zajela absolutně rekordní čas, když Koenigsegg porazila o necelých pět sekund (1:12,8 versus 1:17,6 minuty). Stig, který je navíc jejím majitelem, tak tentokráte zašlápl plyn pořádně hluboko pod kobereček.
„Pro mě ani pro nikoho z naší továrny nebylo překvapením, že Ultima GTR pokořila rekord Top Gearu již při svém prvním ostrém kole a nechala veškeré další supersporty daleko za sebou. Vždycky jsem věděl, že tohle auto si dokáže vzít na této trati korunu s naprostou lehkostí, ostatně vždyť takové Ferrari Enzo by Ultima GTR předstihla každé dvanácté kolo. Je tak neuvěřitelné, čeho všeho jsme za posledních pár let dosáhly a my všichni v Ultima Sports Ltd. jsme na to poprávu hrdi. Náš úspěch je pro nás ale zároveň i výzvou, proto se můžete těšit na následující rok, kdy se objeví mnohem výkonnější a rychlejší verze GTR800. To teprve budou padat rekordy,“ uvedl po úspěšném zdolání rekordu Richard Marlow, ředitel společnosti. Na to nezbývá nic jiného, než dodat: Nemůžeme se dočkat!
10 NEJLEPŠÍCH ČASŮ NA OKRUHU TOP GEAR | |
---|---|
1. Ultima GTR | 1 minuta 12.8 s |
2. Koenigsegg CXX (s křídlem Top Gear) | 1 minuta 17.6 sekund |
3. Pagani Zonda F | 1 minuta 18.4 sekund |
4. Maserati MC12 | 1 minuta 18.9 sekund |
5. Ferrari Enzo | 1 minuta 19.0 sekund |
6. Ariel Atom | 1 minuta 19.5 sekund |
7. Porsche Carrera GT | 1 minuta 19.8 sekund |
8. Koenigsegg CXX (bez křídla Top Gear) | 1 minuta 20.4 sekund |
9. Ascari KZ1 | 1 minuta 20.7 sekund |
10. Mercedes-Benz SLR McLaren | 1 minuta 20.9 sekund |
ULTIMA GTR720: Technické parametry | |
---|---|
0–100 km/h | 2,6 s |
0–160 km/h | 5,3 s |
50–110 km/h | 1,8 s |
0–160–0 km/h | 9,4 s |
160–0 km/h | 3,6 s |
0–400 m | 9,9 s při rychlosti 230,1 km/h |
Nejvyšší rychlost | 372 km/h (v závislosti na zpřevodování) |
Přetížení | 1,176g |