Mezinárodní výrobce automobilového příslušenství Continental nedávno představil ve svém předváděcím voze head-up displej s rozšířenou realitou („Augmented Reality Head-up Display“ – AR-HUD). Tato novinka by mohla odstartovat revoluci v interiérech automobilů. Nejen, že vůz „ukáže“ řidiči možná nebezpečí, ale také mu „pomůže“ zcela novým způsobem: navigací silničním provozem. Řidič díky virtuálním informacím vloženým do skutečného výhledu z vozu (tzv. „rozšířením“) intuitivně pochopí význam toho, co vidí před sebou. To posouvá roli AR-HUD technologie daleko nad současné head-up displeje a předznamenává jeho důležitou úlohu v budoucnosti rozhraní člověk-stroj (HMI).
„Ve své současné verzi slouží HUD jako vynikající informační filtr. Přesouvá minimální množství pečlivě vybraných informací do zorného pole řidiče,“ řekl Guido Meier-Arendt, přední odborník na rozhraní HMI v divizi interiérů společnosti Continental. „V náročných dopravních situacích to zbavuje řidiče nutnosti dívat se často dolů na přístrojový štít nebo centrální displej. Mohou tak neustále věnovat pozornost silničnímu provozu. Zachováváme osvědčenou filosofii HUD a zobrazujeme pouze určité informace; ovšem jejich kvalita je mnohem vyšší.“
Předváděcí vůz s AR-HUD je vybaven třemi systémy: varováním před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (LDW), adaptivním tempomatem (ACC) a navigací. Data z každého z nich jsou přesně promítána do grafického zobrazení silnice, čímž doplňují realitu o komentáře a užitečné informace. To je samo o sobě revoluční, ale zároveň se jedná teprve o začátek nového druhu interakce technologií s řidiči.
Role AR-HUD v holistickém rozhraní HMI
„Rozhodně to neznamená, že by se přístrojový štít stal zbytečností,“ uvedl Meier-Arendt. „Je nadále nezbytnou součástí vozidla, protože poskytuje nejdůležitější přehled o všech jeho funkcích. Z ergonomického hlediska by bylo nerealistické neustále zobrazovat tolik informací na čelní sklo a zakrývat jimi výhled z vozu. Nejlepším místem pro takové informace je stále přístrojový štít. Ovšem rostoucí požadavky na HMI ve voze vyžadují rozšíření.“
Společnost Continental dlouhodobě pracuje na dalším vývoji HMI, aby mohla držet krok se současnými trendy a přitom být v souladu s dopravními předpisy. Výzvami, jež hledají svou cestu do vozů, jsou možnosti zábavy, elektronické vybavení a zapojení internetu. Výsledkem je změna očekávání uživatelů a používání stále více senzorových asistenčních systémů, které si žádají funkční rozhraní s řidičem. Roste objem dopravy a potřebujeme informace o dopravních zácpách či alternativních cestách. Rozšiřuje se též elektromobilita a její velmi specifické nároky na přísun informací. A konečně je zde automatické řízení, jež klade na HMI zcela nové požadavky. Aby měl řidič kontrolu nad všemi těmito možnostmi a funkcemi, nestačí již pouze přiřadit každé z nich jedno pevné místo na displeji.
„Takovéto pevné odkazy 1:1 v holistickém HMI mizí. Dopravní situace a stav řidiče místo toho rozhodují o tom, kdy a kde je nejlepší zpracovat které informace,“ vysvětlil Meier-Arendt. „AR-HUD displej je novým modelem holistického HMI a mnohem lépe než jakýkoli jiný systém dokáže navést pozornost řidiče tam, kde je jí nejvíc potřeba: k dopravní situaci v okolí vozidla.“
Možnosti rozšíření s technologií eHorizon
AR-HUD v předváděcím voze společnosti Continental doplňuje realitu o grafické informace integrované do skutečného výhledu z vozu. To je tak říkajíc „základní myšlenkou“ rozšiřování: uceleně spojovat virtuální data a realitu s naprosto odpovídající perspektivou. Existují však dopravní situace, kdy může odchýlení od tohoto modelu dávat smysl. Pokud má auto například elektronický horizont (eHorizon), pak informace, které přesahují zorné pole řidiče, mohou být zobrazeny také na AR-HUD. Pokud se vozidlo blíží ke křižovatce se značkou Stop!, jež je umístěna za zatáčkou, lze na ni upozornit řidiče dříve. „Zdaleka však nejde pouze o otázku bezpečnosti. Životnímu prostředí rovněž pomůže, když řidiči včas sundají nohu z plynového pedálu,“ uvedl Meier-Arendt.
Technologie eHorizon využívá monitoringu aktuální polohy vozu. Informace o silnici před ním a její topografii jsou zpracovány důležitými řídicími jednotkami, jež například kontrolují motor s převodovkou a v asistenčních systémech, aby bylo možné optimalizovat jejich příslušné funkce. AR-HUD nyní nabízí možnost „říci“ řidiči ve správném vizuálním kontextu, co pro něj jeho auto může „udělat“, nebo co „doporučuje“. „Díky těmto zprávám budete mít dobrou představu o tom, co se kolem vás děje,“ dodává Meier-Arendt. „Auto se promění v průvodce a digitálního společníka, který komunikuje s řidičem a podporuje jej na základě dané situace.“
Automatické řízení a AR-HUD
Tento nový „průvodce“ hraje důležitou roli také v celosvětovém trendu automatického řízení. Přestože automatické řízení je pro řidiče pohodlné a praktické, představuje také nové problémy. Jakmile řidič svěří svému vozu podélnou a boční kontrolu při určitém jízdním manévru nebo na úseku silnice, z „vykonavatele“ se stává „dohlížitel“. Tím se však mění jeho potřeba přísunu informací. Řidiči budou chtít vědět, jaká auta, objekty nebo silniční značení jejich vůz vlastně „vidí“, a udělají zároveň významný krok směrem k získání důvěry v inovativní funkce svého vozidla. „Jsme přesvědčeni, že pro to neexistuje lepší řešení než AR-HUD. Řidič díky němu vidí automobil před ním, jenž detekuje systém jeho vozu. Toto přímé vizuální potvrzení nabízí důležitou zpětnou vazbu,“ vysvětlil Meier-Arendt.
Opačná situace je stejně důležitá. Pokud se doba automatického řízení blíží ke konci, řidič musí opět převzít kontrolu nad vozidlem. Aby tak učinil, musí se vrátit do role „vykonavatele“ a vyhodnotit dopravní situaci, aby věděl, jak bezpečně pokračovat v jízdě. „AR-HUD je také ergonomicky důležitým řešením, neboť řidiči ve správném kontextu ukazuje, co se od něj očekává,“ uzavírá Meier-Arendt.