Citroën CX, který vždy kreativně reagoval na palčivé otázky své doby, dokázal prosadit technologické novinky, jako byl přeplňovaný vznětový motor, verze GTi, ale také hydropneumatické odpružení zlepšující pohodlí posádky.
CITROËN představil vůz CX 2000 na Pařížském autosalonu v roce 1974. Vůz pověstný svým komfortem, ergonomií a jízdní stabilitou, získal ve stejném roce ocenění „Auto roku“, dále to byla „Cena za bezpečnost“ a cena za styl („Award Auto Style“).
Tento sedan dlouhý 4,63 m, který vzešel z designérského ateliéru Roberta Oprona, byl prvním sedanem se vznětovým motorem v historii značky. Citroën s tímto modelem dobyl evropský trh s velkými silničními automobily, neboť nabídl alternativu k vozům se zážehovými motory. Rok po ropném šoku z roku 1973 přišla značka, která již v té době dbala na nízké uživatelské náklady, s inovacemi a nabídla účinné motory, jak z hlediska potěšení z jízdy, tak spotřeby paliva. Hlavní roli v těchto snahách hrála aerodynamika, vždyť zkratka CX ilustruje jeho nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu.
V následujících letech značka pokračovala v technologických vylepšováních a model CX nabídla v roce 1975 ve verzi kombi, v roce 1977 ve sportovní verzi 2400 GTi s elektronickým vstřikováním, kterou francouzští motoristé vyhodnotili jako nejrychlejší vůz, nebo v roce 1978 ve verzi Prestige prodloužené o 28 cm.
Vůz CX je uznávaný nejen pro svůj styl a technologii, ale také pro svůj obrovský komfort. Z modelu DS si převzal hydropneumatické odpružení s konstantní výškou, díky čemuž nabídl vynikající jízdní stabilitu. Dále také posilovač řízení s proměnlivým účinkem podle rychlosti jízdy s automatickým vracením kol do přímého směru, který převzal od modelu SM z roku 1970. Tento komfort našli uživatelé i v jeho dalších verzích, u nichž se současně zvýšila i snadnost používání. Novinka C-matic, měnič točivého momentu, umožnil obejít se bez pedálu spojky a uvolnil prostor ve prospěch většího pohodlí. Nesmíme zapomínat na design interiéru, který nabídnul futuristické místo řidiče. Bylo velmi praktické, řidič měl na dosah všechny ovladače, aniž by musel pustit volant z ruky.
Citroën CX ani dál nezapomínal na inovace. V roce 1985 to byl první vůz francouzské výroby vybavený systémem ABS.
CX představoval bezpochyby obchodní úspěch, do roku 1991 se ho prodalo více než 1,2 milionů kusů. Dnes historie Citroënu CX pokračuje různými akcemi a setkáními, které organizuje francouzský CX Club a seskupení Amicale de France. Sběratelé se dnes již také zaměřují na YoungTimers, sportovní vozy z 80. let. Díky tomu ožil zájem o modely, jako je Citroën CX GTi Turbo.