AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
BusPoint

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Dědeček automobil 2013

Dědeček automobil 2013

Je za námi zasedání poroty ankety, která vznikla v Libereckém kraji „kolébce motorismu“ a připomíná motoristické svátky a výročí.

Tato prestižní oborová soutěž propaguje veteránský motorismus a usiluje o jeho uznání coby nedílné součásti automobilového průmyslu. Konal se již jedenáctý ročník a porota řízená Václavem Zapadlíkem potvrdila podle všech regulí tyto výsledky jednotlivých kategorií.

V hlavní kategorii a titul Dědeček automobil 2013 získala jedinečná TATRA 11 r.v. 1924 majitele z Řevnic. Není bez zajímavosti, že v loňském roce uplynulo 90 let od vzniku tatrovácké koncepce, kterou jako první představovala tato modelová řada automobilů z Kopřivnice, a že vítězný vůz dojel v roce 1978 na Aljašku.

Titul Dědeček sympatie, tj. kategorie pro čtenáře, diváky, návštěvníky veteránských akcí, kde o vítězi nerozhodují ani tak technické parametry či sběratelská hodnota vozidla, ale „popularita u veřejnosti“ získal Wikov 70 Cabrio z roku 1931 s řadovým osmiválcovým motorem OHC o objemu 3,5 litru a výkonu 70 k, který patří mezi ojedinělé automobily. Bylo postaveno několik kusů s rozdílnými typy karosérie, do dnešní doby se dochovaly pouze dva exempláře.

V kategorii Osobnost veteranismu roku 2013 v ČR získává titul a ocenění pan Karel Rosenkranz za celoživotní péči o historii značky TATRA.

Mezi nominovanými akcemi zvítězila akce 50 let Mercedes-Benz klubu Česká republika a titul obdrží její pořadatel, nejstarší kontinentální klub, jehož úžasné akce organizují nadšenci pod vedením prezidenta klubu pana MUDr. Jaroslava Větvičky.

Porota dále rozhodla o udělení dvou titulů Antidědeček.

Poznámka: V Liberci, „kolébce motorismu“, jezdí automobily od roku 1893, narodil se zde konstruktér století Ferdinand Porsche a na počátku 20. století se tu vyráběly luxusní vozy RAF.

Ocenění pro TATRU 11 nejen z Aljašky

Pátý rok po skončení první světové války byl pro TATRU významný mezník. Byla dokončena výstavba důležitých objektů – nové správní (ředitelské) budovy včetně nové dlouho očekávané haly automobilky, kompresorovna, sklad modelů, objekt pro třískový odpad ze strojního obrábění a sklad pohonných látek.

V nové automobilce se začíná vyrábět nový automobil

Na trh přišla dvouválcová Tatra 11 (4/12). Vůz měl svoji premiéru na jubilejním XV. pražském autosalonu 28. dubna 1923. Nový automobil se vyznačoval syntézou nekonvenčních konstrukčních prvků.

Malý automobil, znamenající ve své době významnou změnu v konstrukčních zásadách, měl přímo vzduchem chlazený plochý, čtyřdobý dvouválcový motor o výkonu 12 k, spojený pevně na přírubu přes spojkovou skříň s převodovkou a centrální nosnou troubou s rozvodovkou zadní nápravy. Zadní výkyvné polonápravy, tedy nezávislé odpružení kol, umožňovalo stavbu nejrůznějších alternativ a stavebnicové spojování daných základních skupin, které byly a i z dnešního pohledu jsou výchozím prvkem pro konstrukci vozidel splňujících náročné požadavky odběratelů. Světu se představil praktický podvozek s páteřovým rámem. Tatra 11 je prvním vozidlem, jehož koncepce později vstoupila do dějin techniky jako tatrovácká koncepce konstrukce automobilů.

Podle „Ledwinkových zásad“ (duševní otec konstrukčního řešení) nemá vozidlo ani jediný kloub snižující účinnost přenosu výkonu na hnací kola. U zadní nápravy bezkloubové konstrukce je kývavý pohyb umožněn natáčením ozubených talířů kolem podélné osy vozu při jejich současném odvalování po ozubení pastorků hnacích hřídelů.

Diferenciál tvoří soukolí s čelním ozubením, umožňujícím jednoduchým uzavíráním vytvářet vozidla schopná jízdy v členitém terénu. Tato konstrukce se v principu udržela u užitkových vozidel TATRA až do současnosti.

Motor o zdvihovém objemu 1056 cm³ dává výkon 12 k (8,8 kW), později 14 k. Vrtání/zdvih: ø 82/100 mm, max. otáčky 2800 1/min. Dvouválec je chlazen ventilátorem umístěným na setrvačníku. Ze strany setrvačníku nasává vzduch a vytlačuje jej k šikmo uspořádaným žebrům na válcích motoru.

Tatra 11 má také na rozdíl od většiny v tuto dobu vyráběných automobilů čtyřstupňovou převodovku, jejíž řadicí páka s kulovitým uložením je umístěna přímo na víku skříně převodovky.

Automobil doslova překvapil odborníky a konstruktéry. Pro veřejnost na něm bylo příliš mnoho nového. Mnozí konstruktéři pokládali za pohodlnější sledovat cestu vývoje starých odzkoušených konstrukcí. Okolo nové Tatry se začíná rozvíjet široká diskuse a kritika, která většinou vyznívá nepříznivě a odsuzuje novou konstrukci jako zvláštnost, která nemá technické opodstatnění, a tím je předem odsouzena k zániku. Následující leta ale ukázala, jak se odpůrci Ledwinkovy koncepce mýlili.

Před 90 lety byla vyrobena TATRA 11, VÍTĚZ ANKETY DĚDEČEK AUTOMOBIL 2013

Historickým vozidlem roku 2013 se stala Tatra z Řevnic, která v roce 1978 absolvovala se svým majitelem cestu na Aljašku a zpět přes Atlantský oceán v délce úctyhodných 24 056 kilometrů.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Interaction s.r.o.
Mercedes-Benz
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.
Standox