Při nákupu nového vozu už zákazník nevybírá jen mezi benzínem a naftou. Po českých silnicích v současnosti jezdí více než 7000 vozů na stlačený zemní plyn CNG a také stovky elektromobilů. Je ale již dnes CNG rozumnou alternativou běžných automobilů? Přinášíme přehled pravd a mýtů o tomto pohonu.
Alternativní dopravní prostředky už dávno nejsou jen vozy na fotografii, které v běžném provozu nepotkáte. V českých podmínkách jsou dnes běžně dostupné a široká je i nabídka modelů, které si můžete zakoupit v autosalonech. Přesto se o vozech na CNG stále šíří řada mýtů. Podívali jsme se na ně a zjistili, zda jsou pravdivé.
Mýtus 1: CNG je nebezpečné
Automobil na stlačený zemní plyn je zcela bezpečným dopravním prostředkem. Zatímco s vozy na LPG si spojujeme určité riziko a nepohodlí (časté revize, problematické parkování, čekání na obsluhu pro tankování), u CNG žádná tato omezení neplatí. Zemní plyn je tvořen z 98 % metanem (CH4), který je díky svým vlastnostem vysoce stabilní a bezpečný pro běžný provoz. Zároveň produkuje méně emisí a je ekologicky šetrnější než běžná paliva.
Bezpečnost byla při vývoji CNG vozů jednou z priorit. Tlakové nádrže uchovávající stlačený plyn nejenže procházejí přísnými kontrolami, ale celý palivový systém je vybaven řadou pojistných mechanismů. „Automobily na CNG mají dnes sofistikované řešení pro případ úniku plynu. Ten se vždy chytře rozvolní do okolí a eliminuje jakékoliv riziko otravy.
Mýtus 2: Se zemním plynem neušetříte
Rozdíly v ceně zemního plynu a klasických paliv (benzin, nafta) jsou dnes významné. Náklady na běžný provoz vozu jsou proto u CNG o 30 až 50 % nižší než u stejného automobilu poháněného benzinem nebo naftou. Například u vozu Škoda Octavia ujedete na CNG za investovaných 1000 Kč nejdelší vzdálenost – konkrétně přes 1100 km. V případě benzinového motoru je to jen něco přes 500 kilometrů.
Mýtus 3: Chybí tankovací místa
K dnešnímu dni je v České republice v provozu celkem 50 plnicích stanic CNG a dojezdová vzdálenost mezi jednotlivými tankovacími místy klesla na pouhých několik desítek kilometrů. Plnicích stanic navíc rapidně přibývá. Základním požadavkem při výstavbě je nabídnout řidiči komfort, který zná z běžné čerpací stanice, tedy například občerstvení nebo možnost zakoupit si příslušenství. Do roku 2020 by mělo v České republice vzniknout kolem 200 takových plnicích stanic, což je počet totožný se sousedním Rakouskem.
Mýtus 4: Automobily na CNG jsou drahé
Kupní cena nového vozu na zemní plyn je dnes o zhruba 15 až 20 % vyšší než u automobilu s motorem na konvenční paliva. Návratnost investice se však díky levnému provozu zkrátila na dobu několika let. U automobilu Škoda Citigo s pořizovací cenou modelu CNG 257 900 Kč a kombinovanou spotřebou 3,2 kg/100 km se při ujetí 30 000 km ročně vrátí vyšší pořizovací cena již za zhruba 2,5 roku. „Vcelku logicky platí, že čím větší počet kilometrů, tím rychlejší návratnost. Zejména u firem jsou často úspory na nákupu paliva CNG tak výrazné, že úspora pokryje vyšší leasingovou splátku za vůz a firma navíc zaplatí za provoz svého vozového parku méně než dříve,“ dodává Radek Patera.
Mýtus 5: Zásoby zemního plynu jsou malé
Zemní plyn sice není obnovitelným zdrojem, jeho zásoby jsou však i do budoucna více než dostačující. Prokázané (prověřené) zásoby, které jsou považovány za vytěžitelné současnou technologií, vydrží minimálně do roku 2060. Mezinárodní plynárenské unie pak dokonce uvádí, že lze počítat s životností zemního plynu pro příštích 150, podle některých údajů až 200 let.
Mýtus 6: Nekoupím si pěkné auto
CNG podporuje řada předních světových značek, mezi něž patří například Fiat, Škoda, Mercedes-Benz nebo Volkswagen. Ve verzi CNG si může řidič v České republice pořídit některé z nejprodávanějších vozů svých kategorií – k dispozici je například Škoda Citigo a Octavia nebo Volkswagen Golf a Passat. Myšleno je také na vozy do firemního provozu. CNG je díky svým vlastnostem vhodné pro užitkový nebo nákladní provoz, proto jej dlouhodobě podporují výrobci jako Iveco, Fiat, Opel či Mercedes-Benz.
Mýtus 7: CNG zdraží kvůli silniční dani
Pohled na zdanění zemního plynu je optimistický. Spotřební daň na CNG je pevně stanovena až do roku 2020, kdy bude tvořit 3,40 Kč za kilogram paliva. U benzinu se již dnes spotřební daň podílí na ceně částkou 12,84 Kč za každý litr, v případě nafty to je 10,95 Kč. U obou těchto paliv je navíc možnost dalšího růstu daňového zatížení. Pro vozy na zemní plyn platí ještě jedna zajímavost: do celkové hmotnosti 12 tun jsou v České republice osvobozeny od silniční daně.