Dne 27. dubna 1984, v roce, kdy svět tleskal uvedení prvního počítače Apple Mac a kompaktní disk začal získávat na popularitě, vyjel z bran barcelonského závodu Zona Franca první vůz SEAT Ibiza, který se stal nejúspěšnějším modelem španělské značky. Následující neděli oslaví nejprodávanější a nejvíce vyvážený španělský automobil své 30. narozeniny a připomene uplynulá tři desetiletí, během nichž doprovázel různé generace motoristů, kteří usedali a dosud usedají za volant této ikony značky SEAT.
SEAT letos slaví kulaté výročí Ibizy; vozu, který změnil podobu společnosti SEAT a který je dnes považován za nejcharismatičtější vůz v celé její historii; vozu, který je zároveň s téměř pěti miliony prodaných exemplářů jejím nejprodávanějším modelem. Existuje-li vůz, který symbolizuje Španělsko 80. let – dynamické, ambiciózní a průkopnické – pak je to SEAT Ibiza. Představení tohoto modelu, který dostal jméno podle ostrova ve Středozemním moři, mezinárodně proslulého svými hudebními festivaly a party, znamenalo významnou změnu vzhledu nejen španělských ulic. Ibiza je jedním z pilířů značky SEAT a ve Španělsku je nejprodávanějším modelem ve svém segmentu od roku 2001.
Jako kulisa pro světovou premiéru modelu SEAT Ibiza byl zvolen prestižní Pařížský autosalon 1984. Společnost SEAT začala díky tomuto bestselleru expandovat na mezinárodní trhy vývozem ve velkém měřítku. Podíl exportu do více než 75 zemích, na jejichž trhu je SEAT přítomen, na celkové výrobě se u této ikony na kolech vyšplhal na 69 % (tomu odpovídá cca 3,5 milionu vozů). Nejdůležitějšími trhy pro Ibizu během prvních let byly, kromě Španělska, Itálie, Francie, Německo, Velká Británie, Portugalsko a Mexiko.
SEAT Ibiza zahájil výrobu v závodě Martorell
Společnost SEAT uzavřela 80. léta výrobním a prodejním rekordem a zároveň se stala součástí koncernu Volkswagen. Do roku 1993 byly aktivity značky soustředěny do závodu Zona Franca v Barceloně. Nicméně příslušnost k novému koncernu, prodejní úspěchy nových modelů a potřeba zvýšit výrobu si vyžádaly výstavbu nového průmyslového výrobního komplexu. SEAT tuto výzvu vyřešil vybudováním nového moderního výrobního závodu v sousedství svého technického střediska. Prvním vozidlem, které se začalo vyrábět v novém závodě SEAT v Martorellu, byla druhá generace Ibizy. Současně s výrobním závodem vyrostl v jeho sousedství dodavatelský průmyslový park, v němž tehdy působilo 20 společností.
Martorell je v současnosti stále jedním z nejmodernějších a nejflexibilnějších výrobních závodů v Evropě. Toto výjimečné postavení v mezinárodním měřítku bylo potvrzeno udělením ocenění „Automotive Lean Production“. Na montážní lince 1 martorellského závodu vzniká každý den téměř 700 vozů Ibiza, na čemž se přímo podílí přibližně 1600 zaměstnanců. Celkově SEAT zajišťuje přímo a nepřímo zaměstnání pro cca 70 000 rodin. Současný multiplikační efekt, který má SEAT na celou ekonomiku, je nepopiratelný. SEAT si nelze představit bez Martorellu a španělský automobilový průmysl bez značky SEAT.
SEAT Ibiza: zaměření na design s mladým a sportovním duchem
SEAT Ibiza je 100% SEAT, protože to byl první vůz, který byl kompletně navržen a vyvinut společností SEAT. Design byl vždy součástí DNA španělské značky a v případě Ibizy jsou pod vzhledem všech čtyř generací podepsána velká jména automobilového designu.
U první generace Ibizy (1984–1993) spolupracoval SEAT s Italdesignem, společností italského designéra Giorgia Giugiara, dále s Karmannem na vývoji karoserie a s Porsche na motorech „System Porsche“.
Druhá generace (1993–2002) učinila z estetického hlediska velký skok, za nímž stál opět Giugiaro. Linie byly zaoblené a aerodynamické. Úroveň výbavy a mechanické sofistikovanosti Ibizy bylo možné normálně nalézt pouze ve vyšších segmentech.
Italský designér Walter de’Silva, současný šéfdesignér koncernu Volkswagen, byl zodpovědný za tvarové řešení třetí generace Ibizy (2002–2008), která znamenala další krok kupředu v oblastech kvality výroby, nabízených motorů a jízdní dynamiky. Walter de’Silva představil atraktivnější estetiku, která se vyznačovala agilitou, jejímž původcem byl „agilní podvozek“ vyvinutý technickým střediskem SEAT v Martorellu.
Aktuální generace Ibizy (od roku 2008) je dílem tehdejšího šéfdesignéra značky SEAT Luca Donckerwolkeho. Na přídi vozidla poprvé debutoval koncept „šípového designu“. Výsledkem byla nová Ibiza, která byla výrazně sportovnější než její předchůdci, díky použití velmi vyhraněných geometrických linií, jež doplnila změna klasické „dynamické linie“ na bocích.
Nejostřejší verze vítězila v mistrovství světa v rallye
První skutečně sportovní variantou modelu SEAT Ibiza byla verze SXI s motorem o výkonu 100 k, předchůdce současných verzí CUPRA (zkratka ze slov Cup Racing) a FR (Formula Racing). V roce 1996 představila společnost verzi CUPRA s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k, která nabízela výjimečné výkony a sportovní vzhled. V témže roce byla velmi očekávanou novinkou Ibiza Kit Car, s níž SEAT dosáhl skvělého triumfu v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye. SEAT tento úspěch zopakoval v letech 1997 a 1998. V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 milionu vyrobených vozů a uvedením dvou nových sportovních verzí – FR a CUPRA (s novými vznětovými motory).
Věděli jste, že…?
- Přibližná cena modelu SEAT Ibiza v roce 1984 činila 825 000 peset (4950 eur). V současných cenách by to bylo 15 620 eur.
- SEAT Ibiza byl oficiálním vozem olympijských her v Barceloně v roce 1992.
- Druhá generace Ibizy byla prvním modelem ve svém segmentu, vybaveným motorem TDI o výkonu 90 k.
- SEAT Ibiza byl prvním modelem ve svém segmentu, který měl ve všech variantách v sériové výbavě elektronicky řízený stabilizační systém ESP.
- Počty prodaných vozů jednotlivých generací:
- Ibiza I, 1984–1993: 1 308 461 vozů
- Ibiza II, 1993–2002: 1 522 607 vozů
- Ibiza III, 2002–2008: 1 221 200 vozů
- Ibiza IV, od roku 2008: 924 183 vozů