Klíčovou roli používání správného letního obutí potvrzuje i poslední test Autoklubu ČR. Ten reaguje na trend dojíždět opotřebované zimní pneumatiky v letním období a porovnává jejich vlastnosti s chováním letních nových i opotřebovaných pneumatik. U zvoleného rozměru 195/65 R 15 Autoklub ČR hodnotil rozdílné jízdní vlastnosti testovaných pneumatik s důrazem na posouzení vhodnosti užívání zimních „dojížděných“ pneumatik v létě.
Kritéria odpovídala standardnímu nastavení pro suchý a mokrý povrch aplikovanému u plnohodnotných testů pneumatik. Zúčastnilo se 9 kandidátů. Jednotlivé zkoušky srovnávaly celkem 12 kritérií – 5 na mokré, 4 na suché vozovce doplněné o tradiční měření hlučnosti při 50 km/h a 80 km/h a měření valivého odporu.
Vyhodnocení přineslo první skutečná data o vlastnostech zimních „dojížděných“ třímilimetrových pneumatik. Na rozdíl od laických doporučení se test opírá o hodnoty pocházející z měření objektivně provedených pomocí profesionální techniky.
Suché letní počasí, za kterého test probíhal, přineslo nejmenší rozdíly v měření. I zde však fungují fyzikální zákony a letní pneumatiky prokázaly, že především ovladatelnost na suchu zvládají lépe než zimní pneumatiky. Uživatelé zimních „dojížděných“ pneu si v létě musí dávat pozor zejména při brzdění na mokru, kdy se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 m a proti opotřebeným letním pneumatikám zhruba o 10 m.
V kategorii ovladatelnosti na mokru, která simuluje jízdu v dešti v regionálním provozu, je nutné na ojetých zimních pneumatikách zpomalit, protože se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví smykem vozidla směrem ven ze zatáčky. Jízda za deště na běžných vozovkách navíc prokázala výhody letních nových a dokonce i letních opotřebených pneumatik v porovnání se zimními opotřebenými. Zimní opotřebené pneumatiky mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit nedobrzděním nebo vyjetím z vozovky.
Jedničkou v brzdění na mokru se stal právě produkt ContiPremiumContact 5, který při rychlosti 100 km/h zabrzdil na 67,2 m, což byla nejkratší brzdná dráha ze všech testovaných pneumatik. Exceloval i na mokrém povrchu zatáčkovité dráhy (ovladatelnost). Tato letní pneumatika je všestranná a kombinuje pohodlí s maximální bezpečností pro automobily všech tříd. Odpovídá tak specifickým požadavkům na jízdu v průběhu jarní i letní sezóny. Nabízí výjimečné vlastnosti díky celé řadě inovativních prvků zabezpečujících extrémně krátkou brzdnou dráhu na suchém i mokrém povrchu, bezpečnou ovladatelnost a lepší přenos sil při zatáčení.
Ve prospěch letních modelů hovoří i skutečnost, že úroveň opotřebení zimních pneumatik je v teplých měsících vysoká a výrazně také roste spotřeba paliva. ContiPremiumContact 5 díky prvkům snižujícím valivý odpor přinášejí ekonomický a ekologický benefit tím, že napomáhají úspoře paliva.
Účelem testu bylo upozornit řidiče na úskalí a bezpečnostní rizika spojená s dojížděním zimních pneumatik. Vlastnosti pneumatik opotřebených na hloubku dezénu 3 mm prokázaly výrazné rozdíly ve srovnání s pneumatikami novými. Z testu vyplynulo, že i letní opotřebená pneumatika má v létě lepší vlastnosti než opotřebená zimní.
Zásadní vliv na bezpečnost při jízdě na opotřebených pneumatikách má přizpůsobení rychlosti a stylu jízdy neplnohodnotným podmínkám. Určitě se tedy vyplatí včas a pravidelně přezouvat.