V Tokiu japonská automobilka konečně oznámila to, čemu předcházela celá řada konceptů, studií, špionážních, neoficiálních i oficiálních fotografií. Do prodeje vstupuje Nissan GT-R, nový multi-dimenzionální nástroj, který by měl přivést k životu myšlenku „ultimativního supersportu pro každého, kamkoliv a na kterékoliv místo“. Není důvod nevěřit, stejně jako v případě předchozího Skylinu R34 se totiž jedná o skutečnou výkladní skříň technologií, v současné době dost možná nejlepších na celém světě. Patří mezi ně kupříkladu pohon všech kol, který jako první na světě užívá uložení transaxle, tedy motor vpředu, převodovka u zadní nápravy.
Technologie na palubě
V případě motoru přitom oproti předchozí generaci nedošlo k tak zásadním změnám v koncepci, ovšem ty méně viditelné se nakonec nejvíce projevily na tom, že řadový šestiválec o objemu 3,8 litru disponuje výkonem 480 koní a točivým momentem 588 Nm. Stejně jako dříve ho i nyní dopuje dvojice turbodmychadel a stejně jako dříve jde výkon na všechna kola. Přenáší ho ovšem zcela nová šestistupňová převodovka s řazením pádly pod volantem, která sice u puristů může vzbuzovat obavy, nicméně pozitivní reakce na nové Mitsubishi Lancer EVO X (které je vybavené obdobným systémem) vše zaplašují. Pro lepší odezvu je pak navíc poloautomat GR6 spojen s šestilamelovou duální spojkou Borg Warner, řadit se může buď pákou na středové konzoli, nebo pádly pod volantem.
O bezpečné zastavení se starají obří příčně vrtané brzdy Brembo s volně uloženými rotory a šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístky vzadu. Ze 100 km/h dokáže toto brzdové ústrojí zastavit GT-R na pouhých 36,9 metrech, což je srovnatelné snad jen s vyhlášenými brzdami od Porsche. Obdobné srovnání snese i podvozek Bilstein DampTronic1, umožňující vozu špičkové chování jak v přímce, tak i v zatáčkách, v nízké i vysoké rychlosti.
„Postavit vůz, který to rozpálí na 310 km/h není až zas tolik obtížné,“ říká Kazutoshi Mizuno, hlavní konstruktér vozu GT-R a bývalý šéf závodního týmu a hlavní závodní konstruktér společnosti Nissan. „Těžší už je postavit vůz, který je v této rychlosti stabilní a tichý, vůz, který je v této rychlosti pohodlný a snadno řiditelný a který má vynikající směrovou stabilitu při rychlosti nad 300 km/h, vůz, který může jezdit vysokou rychlostí na sněhu a ledu a vůz, který je také ekologicky šetrný a má velmi vysoké bezpečnostní standardy. Domnívám se, že žádný vůz v sobě tyto schopnosti nespojuje tak, jako nový Nissan GT-R.“
Propracovaná aerodynamika
Funkčnost až na prvním místě, takové bylo zadání designérům, přičemž důraz měl být kladen také na to, aby Nissan GT-R vypadal jako opravdový japonský supersport, jak dodává senior viceprezident a ředitel pro design Shiro Nakamura. Výsledkem je svalnatě vyhlížející vůz, robustní, hranatý, přilepený k vozovce, s širokými rameny a plochými boky. Kromě stylu je ovšem pozoruhodná i jeho aerodynamika, koeficient odporu vzduchu patří totiž mezi nejnižší na světě (Cd 0,27).
„Cílem bylo vytvořit osobitý vůz, supervůz, ne jen nějaké obyčejné rychlé auto – je robustnější, praktičtější a svalnatější,“ říká Nakamura. „Základem pojetí vozu GT-R je funkčnost. Není příliš nízký, snadno se do něj nastupuje a vystupuje, je z něj dobrý výhled a snadno se řídí. Tato funkčnost se odráží v designu. Na první pohled je jasné, že to není italský, německý ani americký vůz – je nezaměnitelně japonský.“
„Neusilovali jsme o hezký, elegantní tvar, chtěli jsme originální tvar. Někteří lidé, kteří si tento vůz koupí, již mají Ferrari nebo Porsche. Tento vůz se od všech ostatních musí lišit. Vidím jej jako vůz ovlivněný nikoli ženskou krásou, jako italské vozy, ale mužskou krásou – je silný, vytrénovaný a svalnatý.“
Interiér pro každý den
Stejně jako vnější vzhled, i interiér vozu GT-R je stylový a vysoce funkční. Unikátní kabina nemá nic společného s ostatními modely Nissanu, což jen navyšuje exkluzivitu GT-R. Není to ovšem čalounění Alcantarou, jemnou kůží obšitý malý volant či přehledné a jednoduché přístroje, co poutá největší pozornost. Tu si totiž pro sebe vyhradil neobvyklý multifunkční displej ve středu přístrojové desky, který poskytuje nejen podrobné údaje o charakteru jízdy – rychlosti, přetížení (g-force), spotřebě paliva – ale také poskytuje informace o mechanických parametrech vozu (turbo boost, tlak vody a motorového oleje, stav oleje v převodovce, rozdělení náhonu na přední a zadní nápravu, apod.), úhel zatáčení, brzdný a akcelerační tlak, stejně jako doporučení pro optimální řazení pro nejnižší spotřebu. Design multifunkčního displeje, který obsahuje také satelitní navigaci a ovládací prvky audio systému, byl vypracován ve spolupráci se společností Polyphony Digital Inc., která navrhovala také řadu her GranTurismo pro platformu Sony PlayStation.
Startuje se za pomoci tlačítka, sedadla navržená speciálně pro GT-R pak dostala rovněž čalounění Alcantarou. Ta je ale v tomto případě upravená pro lepší podporu těla a omezení sklouzávání, sedadla mají navíc největší možný rozsah nastavení ve třídě supersportu, což znamená, že se do kabiny vejde každý. Praktičnost pak navyšuje využitelná zadní lavice, stejně jako dostatečně objemný 315litrový zavazadlový prostor.
Nissan GT-R se ve světě již začal prodávat, přičemž ceny startují někde okolo 1,3 milionu korun. Zda se ale bude oficiálně dovážet do České republiky, není prozatím ještě jisté. Pro servis tohoto modelu totiž musí být zřízeno speciální středisko a vyškoleni technici. Nicméně, příchod znovuzrozené legendy stojí za každou snahu i korunu.
Více si o Nissanu GT-R můžete přečíst v sekci Motosport a Zábava