Rok po uvedení na trh je Opel ADAM ještě lepší. Trendy městský minivůz značky Opel se už etabloval jako šampion v individualizaci a malý automobil s nejlepší konektivitou na trhu. Na blížícím se autosalonu v Ženevě (6. až 16. března 2014) bude mít premiéru ADAM s novým tříválcovým zážehovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Malý tříválec se vyznačuje velkým točivým momentem v nízkých otáčkách, vysokou účinností a mimořádnou kulturou běhu. A to ještě není všechno: Motor nové generace se bude montovat se 6stupňovou manuální převodovkou nové generace. Kromě toho nové barvy a prvky vnitřního vybavení dále rozšíří téměř nekonečnou škálu možností personalizace modelu ADAM.
ADAM je prvním modelem ve výrobním programu značky Opel, který dostane nový celohliníkový zážehový tříválec 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo, vyvinutý v Mezinárodním technickém vývojovém centru ITDC v německém Rüsselsheimu. Malý pohonný agregát se bude vyrábět ve dvou výkonových verzích: 66 kW (90 k) a 85 kW (115 k). Obě se vyznačují vysokým maximálním točivým momentem 166 N.m při otáčkách jen 1800 1/min. Stejně, jako dva motory nové generace o objemu 1,6 l, které Opel zavedl v uplynulých měsících (zážehový čtyřválec 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo a turbodiesel 1.6 CDTI), také motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo představuje nový etalon při hodnocení kultury běhu mezi tříválcovými agregáty – nízkými vibracemi i tichým chodem překonává nový tříválec i řadu čtyřválcových motorů. Tříválec nové generace je standardně propojený s novou 6-stupňovou manuální převodovkou a má systém Start/Stop. ADAM poháněný tříválcem o výkonu 66 kW (90 k) má v kombinovaném cyklu spotřebu jen 4,3 l/100 km a emise CO2 činí jen 99 g/km (předběžné údaje podle testovací metodiky NEDC). To jsou na automobil s takto výkonným zážehovým motorem vynikající hodnoty. Konstrukční opatření pro zvýšení účinnosti zahrnují přímé vstřikování benzinu, variabilní časování ventilů, lehký hliníkový blok motoru a vypínatelné vodní čerpadlo.
Výroba Opelu ADAM s motory 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo se rozběhne v létě. Kromě nových motorů dostane ADAM i nové barvy karoserie. Na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v září minulého roku Opel naznačil další možnosti individualizace modelu ADAM – a ty nyní přicházejí do výroby. V Ženevě budou mít premiéru nové barvy, dekorace interiéru a verze výbavy. ADAM může být tedy ještě osobitější!
Kultivovaný: Malý motor představuje nový etalon kultury běhu tříválcových motorů
Kultivovaný, výkonný a čistý: Nový tříválec pro model ADAM je malý svým objemem, ale velký jízdní dynamikou, kterou nabízí. Spojuje maximálně precizní konstrukci s nejmodernějšími technologiemi tak, aby poskytoval výkon daleko překonávající jeho malý objemový formát. Pro peněženku majitelů modelu ADAM je důležitá nízká spotřeba paliva – jenom 4,3 l benzinu na 100 kilometrů – a hodnota emisí CO2, která činí jen 99 g/km v kombinovaném cyklu. Tím se ADAM posouvá do výhodných daňových kategorií v těch státech, kde se daň z motorových vozidel odvozuje od emisí CO2.
První člen zcela nové rodiny zážehových motorů s malým objemem, která se bude v nejbližších letech dále rozrůstat, představuje další krok v motorové ofenzivě značky Opel odstartované uvedením zážehových a vznětových motorů nové generace o objemu 1,6 l. Tyto nové rodiny motorů mají společnou DNA a byly vyvíjeny se stejným cílem: Dosáhnout nejvyšší kultury běhu v jednotlivých kategoriích. Konstruktéři Opel začínali s čistým listem papíru, což jim umožnilo při vývoji nového motoru začlenit do jeho konstrukce řadu opatření pro eliminaci charakteristiky běhu, kterou se tradičně vyznačují ekonomické tříválcové motory. „Nesoustředili jsme se jen na snížení spotřeby paliva a emisí CO2, ale chtěli jsme také dokázat, že i tříválec může být stejně kultivovaný jako čtyřválec,“ říká Dr. Matthias Alt, šéfkonstruktér automobilky Opel odpovědný za malé zážehové motory. „Eliminovali jsme typické zdroje nevyváženosti, hluku a vibrací konvenčních tříválcových agregátů a jsme přesvědčení, že majitelé modelu ADAM budou výsledkem nadšeni!“
Blok motoru z vysokotlakového hliníkového odlitku je konstruovaný tak, aby snižoval vyzařovaný i konstrukčně podmíněný hluk motoru a současně byla nízká i jeho hmotnost. Vysokotlaké vedení paliva a injektory jsou strukturálně izolovány od hlavy válců proto, aby se minimalizoval přenos pulzací. Palivové čerpadlo i potrubí mají akustické kryty.
Dalším významným prvkem, který přispívá ke kultuře běhu, je řetězem poháněný vyvažovací hřídel umístěný v olejové vaně motoru. Vyvažovací hřídel se otáčí stejnými otáčkami jako klikový hřídel, točí se ale opačným směrem. Hřídel je pečlivě hmotnostně optimalizovaný, tak, aby eliminoval přirozené vibrace tříválcového motoru.
Další konstrukční opatření ke snížení hlučnosti zahrnují: Akusticky optimalizovaná víka hlavy válců a předního čela bloku motoru, nasávací potrubí a uložení vačkových hřídelí; izolaci klikového hřídele litinovými vložkami hlavních ložisek; pohon vačkových hřídelí řetězem; turbodmychadlo s nízkou úrovní syčivého zvuku a ocelovou olejovou vanu.
Díky všem těmto prvkům „akustického inženýringu“ je nový motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo nejenom kultivovanější než jiné tříválcové motory, ale je i tišší než mnohé čtyřválcové motory. Například při porovnávacím testování s naplno otevřenou škrticí klapkou má nový motor nižší hladinu hluku v celém rozsahu otáček než obdobně výkonné zážehové motory s objemem 1,6 l s atmosférickým plněním.
Výkonný: Malý, ale velmi přitažlivý motor
Nový motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo vyniká svými výkony. Jeho výkonová charakteristika dává zapravdu filozofii downsizingu, protože poskytuje vyšší točivý moment než čtyřválec o objemu 1,6 l s atmosférickým sáním.
V modelové řadě ADAM dosahuje motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo maximálního točivého momentu 166 N.m už při nízkých otáčkách 1800 1/min. To je téměř o 30 procent více než činí točivý moment ve stejných otáčkách čtyřválec o objemu 1,6 litru s atmosférickým sáním. Verze o výkonu 85 kW (115 k) poskytuje maximální točivý moment v širším pásmu otáček až do 4700 1/min. Maximálně precizní konstrukce byla podmínkou při integraci sběrného výfukového potrubí do hliníkové hlavy válců, ke kterému je přímo připojené malé, kapalinou chlazené turbodmychadlo s nízkou setrvačností. Tato kompaktní instalace přispívá k rychlému nárůstu plnicího tlaku, který malému motoru zaručuje vysoký točivý moment v nízkých otáčkách.
Šestiotvorové injektory systému přímého vstřikování benzinu jsou umístěny centrálně v ose válců, aby bylo zaručeno účinné spalování. Variabilní časování nasávacích a výfukových ventilů, zařízené pootáčením vačkových hřídelů, optimalizuje výměnu plynů. Ke snížení spotřeby paliva přispívá i dvojstupňové olejové čerpadlo a vypínatelné vodní čerpadlo, které zkracuje čas náběhu studeného motoru na provozní teplotu.
Motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo s novou 6stupňovou manuální převodovkou doplňuje v modelové řadě ADAM dosavadní čtyřválcové zážehové motory s atmosférickým plněním a kombinované s 5stupňovou manuální převodovkou: 1.2 16V/51 kW s točivým momentem 115 N.m a dvě verze o objemu 1,4 l (výkony 64 kW a 74 kW), obě s maximálním točivým momentem 130 N.m.
Precizní nová lehká převodovka s komfortním řazením
Nový tříválec se v modelové řadě ADAM kombinuje s úplně novou 6stupňovou manuální převodovkou. S kompaktní konstrukcí a suchou hmotností jen 37 kilogramů je přibližně o 30 procent lehčí než předchozí převodovka.
Nová převodovka, která vyniká kvalitou řazení s krátkými dráhami páky a malými ovládacími silami, využívá řadu konstrukčních vylepšení nedávno zavedených v převodovkách Opel nové generace. Patří k nim ozubená kola se širokým asymetrickým ozubením zubové spojky, tříkuželová synchronizace pro první/druhý rychlostní stupeň a dvojkuželová synchronizace pro třetí/čtvrtý stupeň. A synchronizovaná je i zpátečka. Po modelové řadě ADAM bude nová převodovka postupně zavedena i do dalších modelů Opel.
Individualista: Více možností personalizace pro malý automobil s nejlepší konektivitou
ADAM jako šampion v individualizaci značky Opel poskytuje stále více možností. V nejbližších týdnech Opel rozšíří paletu dvoubarevných verzí, v průběhu několika měsíců přibydou další barvy. Přidáním sedmi dalších barev karoserie a čtyř nových barev střechy se celková paleta barev karoserie rozšíří na 18 plus 6 barev střechy. A na jaře bude doplněno pět nových barev: Elegantní stříbrná “Silverwalker”, sytě tmavě hnědá “Mr. Darkside”, a intenzivní modrá “Let it Blue”, svěže zelená “Dancing Green” a jemně teplá šedá “Pink-Kong”. Soupis dalších možností individualizace pro model ADAM se dále rozšiřuje a nyní zahrnuje tři nové potahové látky sedadel, pět nových dekorů interiéru, dvě nové barvy interiéru, dvě nové barvy vnitřního zpětného zrcátka a tři nové dekorační polepy krytů vnějších zpětných zrcátek. Na ženevském autosalonu budou představeny další nové barvy karoserie a čalounění interiéru kabiny. Se všemi těmito novými možnostmi je potenciál individualizace modelové řady ADAM téměř nekonečný, takže každý zákazník si může vytvořit svůj automobil snů.
ADAM může být na přání vybaven sofistikovaným systémem infotainmentu Opel IntelliLink, poskytujícím nejlepší konektivitu a možnost využívat nejrůznější aplikace. Tento systém infotainmentu je plně kompatibilní s nejmodernějšími chytrými telefony, které využívají operační systémy ANDROID a Apple iOS. K systému vybavenému dotykovým monitorem s úhlopříčkou 7 palců (17,8 cm) a sedmi reproduktory se dají připojit externí média přes USB. Integrovaný modul Bluetooth umožňuje připojení mobilního telefonu i audio streaming. Systém Opel IntelliLink v modelové řadě ADAM zaručuje navádění k cíli s využitím aplikace BringGo a příjem podcastingu a rozhlasového vysílání z internetu přes aplikace Stitcher a TuneIn. Při integraci přístrojů Apple s operačním systémem iOS je k dispozici i hlasové ovládání SIRI EYES FREE. Umožňuje například čtení příchozích textových zpráv SMS syntetickým hlasem nebo diktování SMS bez nutnosti spouštět ruce z volantu. Bezpečná a snadno použitelná technologie IntelliLink je přitom dostupná za překvapivě výhodnou cenu, což z modelu ADAM dělá malý automobil s nejlepší konektivitou.