Vývoj designérského stylu Kia nabírá s představením konceptu GT4 Stinger nový odvážný směr. Není překvapením, že GT4 Stinger je dílem kalifornského designérského studia, které má na svém kontě také předchozí koncept Track’ster z roku 2012. A stejně jako v případě Track’steru není sportovní přitažlivost pouze povrchní záležitostí.
„Při navrhování konceptu GT4 Stinger byla prioritou číslo jedna radost z jízdy,“ řekl Tom Kearns, šéfdesignér Kia Design Center America (KDCA). „Je to sportovní 2+2místné kupé, které zaujme svým vzhledem při každodenním provozu a zároveň se cítí jako doma na závodním okruhu. Jde tu o čistotu, jednoduchost a nadčasovost. GT4 Stinger je návratem do doby, kdy bylo řízení automobilu niterným zážitkem, jehož intenzitu nepotlačovaly elektronické vynálezy.“
Designéři Kia, povzbuzeni sportovními úspěchy vozů Optima GTS v závodní sérii Pirelli World Challenge, přistoupili k projektu GT4 Stinger s cílem snížit hmotnost, vylepšit funkčnost a posílit ryzí radost z jízdy. Koncept se vyhýbá luxusním ozdobám tradičního vozu kategorie Gran Turismo a soustředí se výhradně na prožitek skutečného spojení s vozidlem. „Pokud by někdo zpochybňoval, zda má Kia schopnosti vyrobit vůz, jako je GT4 Stinger,“ poznamenal Kearns, „jednoduše bych poukázal na to, že Kia v Americe závodí – a vítězí – v konkurenci nejlegendárnějších sportovních značek na světě.“
Partneři Kia Racing a Kinetic Motorsports získali s vozem Forte Koup v roce 2012 mistrovský titul v hodnocení jezdců i týmů v seriálu Grand-Am Continental Tire Sports Car Challenge. V současnosti připravují, po loňském druhém místě v hodnocení značek, přeplňované vozy Optima na jejich třetí závodní sezónu v seriálu Pirelli World Challenge 2014.
Síla, vyváženost a osvědčený výkon
Pod kapotou konceptu GT4 Stinger je uložen osvědčený přeplňovaný zážehový čtyřválec Kia T-GDI 2.0 s přímým vstřikováním paliva, naladěný na výkon 315 koní. „Naše závodní vozy Optima používají stejný motor, který může nabízet i více než 400 koní,“ řekl Kearns. „Proč tedy nevlít našemu konceptu do žil výkon, kterého si lidé všimnou?“
Mohutná hnací síla je přenášena na vozovku prostřednictvím šestistupňové převodovky s přímým řazením a krátkým odstupňováním. Zadní poháněná kola jsou obuta do sportovních pneumatik Pirelli P-Zero s rozměrem 275/35 R 20. Přední podběhy vyplňují kola s pneumatikami Pirelli P-Zero rozměru 235/35 R 20, které zaručují mimořádnou úroveň přilnavosti při průjezdu zatáčkou. Speciální 20“ kola z lehké slitiny, upevněná centrální maticí, jsou vybavena prvky z uhlíkového kompozitu, které zvyšují pevnost a snižují hmotnost. Potřebný brzdný výkon zajišťují 15“ dvoudílné odvrtávané kotouče Brembo Gran Turismo se čtyřpístkovými třmeny.
Pod karoserií konceptu GT4 Stinger, lakovanou žlutým odstínem „Ignition Yellow“, se ukrývá speciální podvozek s nezávislým zavěšením všech kol na dvojicích příčných ramen. GT4 Stinger má agresivní proporce s rozvorem 2619 mm a celkovou délkou 4310 mm. Hmotnost pouhých 1305 kilogramů je téměř rovnoměrně rozložena mezi nápravy (52 procent vpředu a 48 procent vzadu). GT4 Stinger je vybaven také hřebenovým řízením se strmým převodem, které poskytuje přímou zpětnou vazbu a nekompromisní ovladatelnost.
Jednoduchý design
Příznivci designérského stylu, definovaného Peterem Schreyerem, prezidentem a šéfdesignérem Kia Motors Corporation, okamžitě rozpoznají klíčové stylistické prvky konceptu GT4 Stinger. „Vozu jsme dali ‚obtažený‘ vzhled,“ říká Kearns. „Působí to, jako by byly panely karoserie vytvarovány kolem struktury karoserie a nikoli jen prostě přivařeny k ní.“ GT4 Stinger má jednoduchou a zároveň dynamickou siluetu. Nejnovější interpretace charakteristické masky chladiče Kia je umístěna nízko nad vozovkou, aby bylo zajištěno maximální chlazení motoru a optimální přívod chladicího vzduchu. Rámeček masky chladiče je bílý s vícevrstvým saténově černým ohraničením, což je motiv, který se opakuje na různých místech vozidla. S maskou chladiče sousedí po obou stranách vertikální světlomety LED a do nárazníku jsou integrovány otvory pro přívod chladicího vzduchu k předním brzdám. Přední spoiler z uhlíkového kompozitu zvyšuje přítlak ve vysokých rychlostech a udržuje přední pneumatiky konceptu GT4 Stinger v optimálním kontaktu s vozovkou.
Interiér má účelný a praktický design. Zatažení za hliníkové kliky dveří odhalí jejich neuvěřitelně nízkou hmotnost, ale jejich velkorysá šířka výrazně usnadňuje usedání do kůží potažených skořepinových sedadel. Na podlaze není žádný koberec, jen pryžová podlahová rohož pod hliníkovými pedály. Před řidičem se nachází volant s tlustým, dole zploštělým věncem a červeně podsvícený přístrojový panel s velkým otáčkoměrem a ukazatelem zařazeného převodového stupně. V souladu se závodním zaměřením byly vnitřní kliky dveří nahrazeny stylovými poutky. GT4 Stinger se obejde bez luxusu audiosystému. „Audiosystém máme pod kapotou a funkci reproduktorů plní výfukové potrubí,“ řekl Kearns. Za jízdy vydávají výfuky konceptu GT4 Stinger zvuky, které lahodí uchu každého automobilového nadšence.
Ačkoli v současnosti neexistují plány na uvedení tohoto konceptu do sériové výroby, ohlíží se Kia na dlouhou historii sériově vyráběných vozů, které silně připomínají koncepční vozy, jež jim předcházely. GT4 Stinger v tomto smyslu představuje reálný a velmi provokativní náznak budoucnosti značky Kia. Na otázku, pro koho je GT4 Stinger určen, Kearns pobaveně odpovídá: „Je to naprosto egoistický design. Designérský tým KCDA je plný ‚bláznů‘ a nadšenců a GT4 Stinger je perfektním vozem právě pro tento druh lidí.“