Tenkrát poprvé. Tak tohle slovní spojení jde aplikovat na řadu situací, např. na článek o tom, jak se vám vůbec poprvé v životě podařilo prolomit bariéru 300 km/h. Vlastně to bylo také poprvé, co jsem seděl ve voze za 6 milionů korun, který dokázal zrychlit z nuly na stovku za méně než 4 sekundy. Tím vozem byl Mercedes-Benz, ovšem v nadupané verzi E55 K3 Kleemann. Dánská tuningová firma, která je proslavená především implementací vlastních kompresorů lysholmova typu, vymazlila tento klenot na výkon 610 koní a 835 Nm točivého momentu.
A právě tato firma v podstatě přesně od mé návštěvy začala vyvíjet svůj vlastní supersport (nechci tím říct, že by se tak dělo kvůli mně, i když bych rád, ale jde opravdu jen o shodu okolností), který by jí zároveň posloužil i jako studnice nových nápadů, z níž by poté čerpali do budoucna. Nyní, po třech letech neustálého vývoje a testování firma představila koncept Kleemann GTK založený na sériovém (pokud se to tak dá říci) Mercedesu SL 55 AMG, ovšem vyšperkovaný zcela novou karoserií a vyladěný na výkon 540 koní.
Ve srovnání s 610koňovým K3 se tento výkon možná zdá málo, ale díky točivému momentu 700 Nm a sedmistupňové automatické převodovce přenášející tuto sílu přes diferenciál s omezeným prokluzem na zadní kola se Kleemann GTK rozjede z klidu na stovku za pouhých 3,7 s, nejvyšší rychlost je pak omezena na 300 km/h, což je u této firmy zvykem. O bezpečné zastavení se pak starají 380 mm chlazené kotoučové brzdy s osmi pístky vpředu, vzadu jsou pak čtyřpístky svírající 345 mm kotouče.
Co vás čeká a nemine
Úprava motoru a brzd je ovšem jednou z věcí, které doposud dělala. Novinkou je vytvoření zcela vlastní originální karoserie, kterou má na starosti Christian Brandt. Ten má za sebou studia na Royal College of Art, a zřejmě velmi úspěšná, protože již od února letošního roku je u Kleemannu šéfem designu. O zrodu modelu GTK říká: „Jakýkoliv designový směr Kleemannu vzniká s hlubokým respektem pro eleganci, moc a exkluzivitu, jaká je vozům Mercedes-Benz vlastní. Abychom ho ale dostali na novou úroveň, museli jsme vytvořit naprosto nový vůz. Díky tomu jsme si mohli dovolit designové výstřelky, které budeme moci v budoucnu aplikovat na sériové vozy Mercedesu, aniž bychom jakkoliv uškodili jejich nebo naší image.“
„Designový projekt GTK by se tak měl stát zdrojem informací pro naše současné i budoucí produkty. Kupříkladu kola tohoto konceptu se stala předobrazem nových ráfků TS-7, v příštím roce se pak objeví námi upravená třída S i čtyřdvéřové kupé CLS, které si rovněž z GTK hodně odnesou. A dosavadní pozitivní reakce nám říkají, že jsme se před třemi roky vydali správným směrem,“ dodává Christian Brandt. Co se mého úhlu pohledu týče, pak nemohu nesouhlasit.