Západní Evropa roste, střední stagnuje
V souladu s ostatními světovými automobilkami se ani Škodě příliš nedaří. Na vině je celosvětová krize a malý zájem o nová auta. U Škody v prvním pololetí hrálo důležitou roli také uvádění nových modelů. V západní Evropě a ve Skandinávii se však Škodě dařilo více.
Na největším západoevropském trhu, v Německu, zaznamenal výrobce slušný růst o 10,2 %. Ve Skandinávii pak dokonce dvojciferné růsty, o 60 % v Dánsku a 47 % ve Finsku. Především v Německu lze očekávat další zvýšení prodejů, především kvůli nové generaci Octavie, která se právě dostává mezi zákazníky. Vidět už ji dokonce lze i v autobazarech. Západní Evropa představuje jediný trh, kde automobilka posílila a zvýšila své prodeje na 26 500 kusů.
Ve střední Evropě se prodeje změnily jen minimálně, a to o –0,5 % na 9500 kusů. Na domácím trhu dokonce zůstaly v podstatě totožné s 4500 prodanými vozy. Celkový podíl značky v ČR se ale zvýšil na 34,4 %. Lze očekávat, že čísla se budou dále zlepšovat, především na jaře 2014 s uvedením nové generace Fabie. To bude také ta pravá chvíle koupit starší modely, jejichž cena bude klesat. Pokud se poohlížíte po novém autě, počkejte na příští jaro a pak navštivte Auto ESA, zkušenosti ukazují, že pokles cen s uvedením nové generace je v podstatě pravidlem.
V Rusku a v Číně se nedařilo
Ve východní Evropě je nejdůležitějším trhem automobilky Rusko. Tam byl zaznamenán citelný propad o 21,8 % na 6800 vozů. I přes to zůstává země třetím nejdůležitějším trhem výrobce.
Tím prvním je Čína. Prodeje tam dosáhly slušných 18 000 vozů. Poklesly o 1000 z červnových 19 000. Na tomto trhu však mohou být čísla ovlivněna zpožděním výroby třeba Rapidu, který teprve začíná sjíždět z výrobních linek.
Dalším vyhlíženým modelem je v současné chvíli Rapid Spaceback. Velmi zajímavé auto, které je prvním hatchbackem výrobce v segmentu kompaktních vozů, je zaměřen vzhledem především na mladší generace. K tomu nám řekl odborník z Auto ESA: „Recenze na Rapid Spaceback jsou zatím pozitivní. Auto by mělo vyplnit mezeru v portfoliu značky a nabídnout alternativu například k Audi A3.“
Bude zajímavé sledovat, jak se bude pro Škodu vyvíjet zbytek roku, kde už by se měly naplno projevit nové modely. Další milník pak přijde na jaře 2014 s třetí generací Škody Fabie.