Společnost Nissan představila převratný, inovativní vůz ZEOD RC určený pro závod 24 hodin Le Mans. Jedná se o nejrychlejší závodní elektromobil na světě, který dosahuje rychlostí nad 300 km/h.
ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car) absolvuje svůj první závod příští rok na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Jako světový lídr výroby elektromobilů bude Nissan testovat různé varianty nového elektrického pohonu pro plánovaný návrat do závodů v kategorii LMP1, nejprestižnějšího vytrvalostního závodu na světě, v němž se pokusí získat prvenství.
Pozvánku k účasti v závodu 24 hodin Le Mans v roce 2014 pro Nissan od organizace Automobile Club de l'Ouest (ACO) ohlásil ředitel a CEO společnosti Nissan Carlos Ghosn v únoru v Japonsku. Organizace ACO zařadila vůz do kategorie „Garage 56" spolu s dalšími vozy založenými na inovativních technologiích.
V rámci mezinárodního programu Nissan/Nismo s účastí Japonska, Evropy i USA pracuje tým designérů vozu Nissan ZEOD RC pod vedením Bena Bowlbyho, který byl nově jmenován vedoucím oddělení Inovace pro motoristický sport společnosti Nissan a který se v roce 2012 podílel také na programu Nissan DeltaWing.
ZEOD sice bude na 24 hodin Le Mans závodit až příští rok, Nissan však již dnes odhalil jedinečný aspekt svého programu – fanoušci dostali příležitost se s vozem blíže seznámit v prostoru pro veřejnost na okruhu Circuit de la Sarthe. Nissan ale plánuje poodhalit zákulisí vývoje vozu fanouškům po celém světě a bude nepřetržitě poskytovat aktuality prostřednictvím mezinárodního partnerství se službou YouTube a televizním kanálem Nismo.TV.
„Společnost Nissan je světovým lídrem ve vývoji bezemisních automobilových technologií a Nissan ZEOD RC nám v dalším vývoji pomůže. Potenciál plánovaného pohonu pro kategorii LMP1 otestujeme v nejnáročnějším vytrvalostním závodě na světě," prohlásil Andy Palmer, výkonný viceprezident Nissan Motor Company Limited.
„Nissan ZEOD RC přirozeně navazuje na vývoj modelu Nissan LEAF a závodního prototypu LEAF RC. Technologie v rámci programu ZEOD RC se v budoucnu stanou součástí inovací silničních vozů Nissan.
V současnosti je společnost Nissan světovou jedničkou v prodeji elektromobilů a již netrpělivě vyhlížíme příležitost ukázat na nejstarším, nejnáročnějším a nejprestižnějším vytrvalostním závodě světa, co jsme se při vývoji naučili.
Program ZEOD RC si klade za cíl vyvíjet různé technologie a posoudit možnosti jejich využití pro plánovaný návrat značky Nissan v kategorii LM P1 na závod 24 hodin Le Mans. Zkoumáme několik možností. Pohon ‚NULOVÉ EMISE ON DEMAND‘, při němž řidič může přepínat mezi elektrickým a benzinovým pohonem, je budoucností silničních vozů. Tuto možnost budeme testovat společně s čistě elektrickým pohonem a dalšími novými technologiemi, které vyvíjíme.
Ve vytrvalostních závodech v současnosti nepoužívá elektrické baterie žádný jiný výrobce a Nissan se tedy může pyšnit také tímto inovativním prvkem, který přinese množství dat a informací, na jejichž základě posoudíme vhodnost bateriového pohonu pro sportovní vozy budoucnosti a dokážeme si i nadále udržet pozici špičky v bezemisních technologiích," pokračoval Palmer.
Nissan LEAF, který byl uveden na trh v roce 2010, se stal nejprodávanějším elektromobilem na světě. V roce 2010 získal LEAF ocenění Green Car Vision Award, v roce 2011 European Car of the Year, v roce 2011 World Car of the Year a v letech 2011–2012 Car of the Year Japan.
V roce 2011 uvedla společnost Nissan model Nissan LEAF RC, prototyp závodního vozu napájený stejným elektromotorem o výkonu 80 kW, který je používán v běžném Leafu.
Přestože současná technologie baterií neposkytuje dostatečnou zásobu energie pro absolvování závodu v Le Mans s čistě elektrickým prototypem, designér modelu Nissan ZEOD RC Ben Bowlby věří, že vývoj tohoto vozu nastartuje „elektrifikaci" závodních vozů budoucnosti:
„Vývoj takového vozu také představuje neuvěřitelnou příležitost otestovat možnosti pohonu běžných vozů budoucnosti. Během následujících 12 měsíců budeme v rámci rozsáhlého programu zkoušet hned několik takových možností pohonu."
„Testovat a zkoušet můžeme mnoho variant. Program testování je součástí dlouhodobého cíle vývoje systému a pravidel pro tento typ technologie v partnerství s organizací ACO jako optimálního řešení pro závody na nejvyšší úrovni motorsportu," dodal Bowlby.
„Nissan je lídrem technologií silničních elektromobilů a nyní bychom rádi získané znalosti využili při vývoji nového závodního vozu.
Tým designérů programu Nissan ZEOD RC se soustředí na tvar karoserie a aerodynamickou účinnost s cílem dosáhnout nejen extrémního výkonu, ale také vysokých úrovní účinnosti využití energie, o niž se snaží všichni výrobci automobilů.
V nadcházejících měsících budeme také intenzivně jednat s organizací ACO o možnosti „elektrifikace" pravidel závodu v Le Mans v budoucnosti a čeká nás také práce na příslušných technologiích. Inovativní kategorie Garage 56 je odvážným krokem organizace ACO, která umožňuje testování dosud nevyzkoušených součástí a systémů pro budoucí využití v soutěži. V tomto smyslu jsou dnes nejprogresivněji přemýšlejícím promotérem v dnešním motoristickém sportu," uvedl Bowlby.
Výrobcem pneumatik pro nový prototyp vozu Nissan bude francouzský Michelin. Společnost Nissan již dříve spojila síly se společností Michelin v programu Nissan DeltaWing. Výrobce z Clermont-Ferrand dosáhl na 24 hodin Le Mans pozoruhodného rekordu, když vyhrál v posledních 15 závodech za sebou.
Testovací debut vozu Nissan ZEOD RC proběhne během letošního léta. Útok Nissanu na 24 hodin Le Mans v roce 2013 má opět za cíl vítězství ve třídě P2, v níž 15 z 22 účastníků využívá pohony Nissan. Nissan dominoval i v úvodních kolech Mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech v roce 2013, když vyhrál na okruzích v Silverstone a Spa-Francorchamps.