Audi se i letos účastní již tradiční Wörthersee Tour, tentokrát s velkou expozicí s mottem „Home of quattro“. Prémiová značka odhalila na velkém setkání příznivců sportovních a závodních vozů v Reifnitzu (Korutany), které probíhá od 8. do 11. května, studii Audi TT ultra quattro concept, jež kombinuje minimální hmotnost a maximální sportovnost. Fanoušci mohou obdivovat také celou řadu dalších vysokovýkonných vozů. Kromě legendárního modelu Sport quattro S1 jsou vystaveny rovněž nejnovější modely RS a čistokrevné závodní vozy, a to včetně Audi R18 e-tron quattro, který vyhrál loni 24 h Le Mans jako první hybridní vůz.
„Pohon všech kol quattro patří mezi úspěšné recepty značky Audi nejen při každodenním cestování ve městě i v přírodě, ale také v motoristickém sportu. I proto se letos na expozici Audi vše točí právě kolem sportu a systému quattro,“ říká Anna Gruberová, ředitelka divize Audi společnosti Porsche Česká republika.
Zlatým hřebem květnové akce bude premiéra studie Audi TT ultra quattro concept. Štíhlé kupé s hmotností pouhých 1111 kg je poháněno motorem 2.0 TFSI vyladěným na 228 kW (310 k) a 400 N.m (mezi 1900 a 5000 min-1). TT ultra quattro concept je katapultován z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a jeho výkonová hmotnost 3,6 kg/k je srovnatelná s čistokrevnými supersportovními vozy.
Dokonce i aktuální sériově vyráběný vůz, jehož karoserie váží pouhých 206 kg plus 98 kg odnímatelných karosářských dílů, je příkladem vynikající lehké konstrukce. Inženýři z Ingolstadtu a Neckarsulmu upravovali strukturu prostorového rámu ASF (Audi Space Frame) současné generace TT tak dlouho, dokud ji neodlehčili o dalších 43 kg. Společně s optimalizovanými odnímatelnými karosářskými díly ušetřili 100 kilogramů.
Audi chytře volí různé materiály podle motta „správné množství správného materiálu na správném místě“. Audi TT ultra quattro concept používá polymer vyztužený uhlíkovými vlákny v zadní části, na středovém tunelu, střešních sloupcích B a střeše. Hmotnost dále snižují hořčíkové komponenty v podlaze a výztuhy závěsů.
Designéři Audi dali velkými spoilery jasně najevo schopnosti nového konceptu, jehož karoserie má speciální krystalicky bílý lak. Skvělý kontrast vytváří díly z uhlíkového kompozitu na kapotě, střeše, bocích a zadním víku. Stejný materiál v interiéru zdobí také výplně dveří, středovou konzoli a příčné výztuhy v místě demontované zadní lavice. Vývojáři vybavili koncepční studii rovněž skořepinovými sedadly z modelu R8 GT. Pohodlí zajišťuje klimatizace, elektrické ovládání oken a elektromechanická parkovací brzda. Vnější zpětná zrcátka jsou nahrazena kamerami, jejichž obraz je přenášen přímo na digitální přístrojovou desku.
Podle principů lehké konstrukce byly provedeny rovněž úpravy podvozku. Přední kotouče jsou z keramického kompozitu a kola kombinující hliník s uhlíkovými kompozity váží o 20 kilogramů méně. U vinutých pružin byla ocel nahrazena plastem vyztuženým skleněnými vlákny, čímž se při zachování dobré charakteristiky ušetřilo 6 kg. Společně s dalšími opatřeními byla hmotnost snížena o celkových 300 kg v porovnání se sériově vyráběným modelem.
Audi TT ultra quattro concept nabízí strhující zážitky z jízdy. Stejně jako původní Quattro z roku 1980 a více než pět milionů od té doby sériově vyrobených vozů Audi je i letošní koncept vybaven trvalým pohonem všech kol quattro. S šestistupňovou převodovkou je TT ultra quattro concept o 1,3 sekundy rychlejší z 0 na 100 km/h než sériově vyráběný model. Nejvyšší rychlost je 280 km/h.
Expozice Audi u Wörthersee
Mezi další vozy Audi vystavené na břehu jezera Wörthersee patří nové Audi RS 6 Avant, které dorazí na český trh letos v srpnu. Díky ultralehké konstrukci je RS 6 Avant o téměř 100 kilogramů lehčí než předchůdce. Společně s menším motorem umožnil tento krok snížit spotřebu paliva ze 14,0 na 9,8 l/100 km. Motor V8 4.0 TFSI je přitom díky přeplňování dvěma turbodmychadly schopen vyvinout nejvyšší výkon 412 kW (560 k). Sprint „na sto“ je otázkou pouhých 3,9 sekundy a na přání zákazníka může být nejvyšší rychlost zvýšena na 305 km/h.
Stejný motor má pod kapotou rovněž nové Audi RS 7 Sportback, které ztělesňuje dynamiku v nejúžasnější podobě. Maximum točivého momentu 750 N.m je k dispozici v rozpětí otáček od 1750 do 5500 min-1. Zvukový doprovod během intenzivní akcelerace umocní na povel tlačítka klapky ve výfukové soustavě. Na přání je k dispozici sportovní výfuková soustava. Na tento vrcholný model se čeští zákazníci mohou těšit již začátkem podzimního období.
Jedinečnou kombinaci elegance a výkonu nabízí čtyřmístný kabriolet Audi RS 5 Cabriolet s plátěnou skládací střechou. Jeho vysokootáčkový motor V8 4.2 FSI dosahuje výkonu 331 kW (450 k), s nímž vůz zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,9 s.
Audi rovněž vystavuje nové Audi RS Q3, první model RS v úspěšné rodině vozů Q. Pod kapotou čtvrtého modelu, který společnost quattro GmbH uvede letos na trh, je uložen oceňovaný vysokovýkonný motor 2.5 TFSI, jenž se může pochlubit nejvyšším výkonem 228 kW (310 k). Od roku 2010 zvolila mezinárodní porota motoristických novinářů tento pětiválec třikrát za sebou „Mezinárodním motorem roku“ ve své kategorii. Audi RS Q3 se v českým showroomech objeví v průběhu letošního podzimu.
Audi v roce 2012 kompletně přepracovalo modelovou řadu R8. Na fanoušky zde čeká nová vlajková loď, model R8 V10 plus, která je nyní k dispozici také na českém trhu. Jeho motor nabízí nejvyšší výkon 404 kW (550 k) a maximum točivého momentu 540 N.m. R8 V10 plus s převodovkou S tronic zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a pokračuje až k nejvyšší rychlosti 317 km/h.
Fascinaci pohonem všech kol quattro podpořilo také ohlédnutí do historie se soutěžním vozem Audi Sport quattro S1, s nímž posádka Walter Röhrl a Christian Geistdörfer absolvovala v lednu 1986 Rallye Monte Carlo. Nechybí ani vítězný prototyp R18 e-tron quattro z loňského závodu 24 h Le Mans, nebo závodní vozy RS 5 DTM, s nimiž Audi vstupuje do letošní sezóny DTM. Audi R8 LMS ultra oslavilo v Reifnitzu úspěšnou loňskou sezónu a na své si přišli i milovníci jedné stopy, protože zvláštním hostem na stánku Audi je Ducati Superbike 1199 Panigale R. Slavný italský výrobce sportovních motocyklů se stal dceřinou společností AUDI AG v roce 2012.