Ve čtvrtek 16. května 2013 se ve Francii bude slavit svátek svatého Honoré. Věděli jste, že 16. května 2002 měl premiéru film „Klony útočí“ série „Star Wars“? Že 16. května 1983 předvedl Král popu Michael Jackson při písni Billie Jean poprvé svůj slavný „Moonwalk“? A že 16. května 1968 překvapil Citroën v době studentského hnutí, které paralyzovalo Francii, naprosto atypickým vozem Méhari? Nešlo jen o vůz pro volný čas, ale především o symbol a skutečný fenomén motoristické historie.
Model Méhari, nazývaný také Diane 6 Méhari, který byl představen 16. května 1968 v normandském zálivu u města Deauville, překvapil:
- atypickou koncepcí: šlo o neokázalý vůz plnící užitkové i rekreační funkce, který bylo možné umýt proudem vody a mohl sloužit jak k převážení sena, tak surfu. Svou modularitou a úsporností přebírá filosofii modelu 2 CV, současně však využívá modernější materiály.
- svým pojmenováním: „Méhari označuje dromedára v severní Africe a na Sahaře, který velmi rychle běhá, je vytrvalý a používá se i jako dopravní prostředek.“ Stručně řečeno, jde o střídmé a houževnaté, univerzálně využitelné zvíře, které může převážet lidi i zboží.
- a originálním představením: pro ilustraci jeho různorodého využití byly vystavené vozy obklopeny 20 modelkami oblečenými jako selky, hasičky, cestovatelky nebo plavkyně, v oblečení, které ladilo s karoserií aut.
Citroën Méhari, jehož autorem byl Roland de La Poype, byl inovativní svou karoserií, která byla celá z plastu ABS (Akrylonitrilbutadienstyren). Tento nový lehký materiál mohl mít jakýkoliv tvar a bylo možné ho jakkoliv probarvovat. Druhou velkou zvláštností vozu Méhari bylo to, že jeho střechu bylo možné až po linii oken zcela sklopit, včetně čelního skla, které se překlápělo na kapotu.
Díky vysoce posazenému podvozku a plastové karoserii se Méhari dostal všude, navíc ve verzi 4×4 z roku 1979 dokázal překonávat i svahy do sklonu 60 %. Nabídnul dosud nevídanou svobodu.
Citroën Méhari fascinoval. Velkou kariéru zažil i v kinematografii (zejména ve filmu „Četník ze Saint Tropez“) a na velkých rallye světa (Liège – Dakar – Liège v roce 1969, Paříž – Kábul – Paříž v roce 1970, Paříž – Persepolis – Paříž v roce 1971, lékařská asistence u Dakaru v roce 1980…). Díky své lehkosti, univerzálnosti a tomu, že dokázal projet kamkoliv, se z něj dokonce stal věrný partner francouzské armády a policie.
Méhari zažil za 19 let své výroby jen dvě speciální série z roku 1983: Méhari Plage (Španělsko) a nejznámější Méhari Azur (Francie, Itálie a Portugalsko). Šlo o modrobílou sérii (dveře, maska chladiče, plachta střechy, lišty kolem světlometů) s modrobílými pruhovanými potahy sedadel. Citroën vyrobil také další vozy inspirované stejnou filozofií, jako byly modely Baby-Brousse, Pony, Dalat nebo FAF.
Citroënů Méhari bylo v letech 1968 – 1987 vyrobeno 150 000 kusů a model ještě dnes znamená skutečný fenomén motoristické historie.
Značka na oslavu 45. výročí zahájení jeho výroby rezervuje ve čtvrtek 16. května od 9:00 do 12:00 v pařížském autosalonu C42 prostor věnovaný právě tomuto vozu. Zájemci zde budou moci znovu prožít klíčové okamžiky jeho uvedení na trh a projet si několik kilometrů za jeho volantem po pařížských ulicích.