AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.
ContiTrade Services s.r.o.


ŠKODA Octavia Combi 4×4: Prostor s maximální trakcí

Nová Octavia Combi 4×4 s nejnovější generací mezinápravové spojky Haldex (5. generace) přidává k excelentní užitné hodnotě maximální trakci pohonu všech kol.

S novou generací vozu ŠKODA Octavia Combi 4×4 pokračuje ŠKODA AUTO ve své modelové ofenzívě. Třetí generace oblíbeného modelu s pohonem všech kol v sobě spojuje výhody vynikající trakce s vysokou užitnou hodnotou elegantního a zároveň praktického kombi. Pro „čtyřkolku“ jsou v nabídce dva vznětové agregáty (1.6 TDI/77 kW, 2.0 TDI/110 kW) a jeden motor zážehový (1.8 TSI/132 kW). Hodnoty spotřeby a emisí modelu Octavia Combi 4×4 klesly v porovnání s předchozí generací průměrně o 14 %.

Nová Octavia Combi 4×4 přesvědčí bezpečnými jízdními vlastnostmi na silnici i mimo ni. Pohon všech kol je realizován prostřednictvím systému s nejnovější, pátou generací mezinápravové spojky Haldex. Už v základní verzi je vůz navíc vybaven elektronickou uzávěrkou diferenciálu (EDS) na přední a zadní nápravě. Kombinace těchto prvků zajišťuje vysokou trakci na povrchu se sníženou adhezí, například na zasněženém povrchu ve stoupání. Stejně tak pozitivně ovlivňuje chování vozu při rozjezdech a zrychlování.

Přes specifika daná pohonem všech kol je novinka typickým členem rodiny vozů ŠKODA Octavia Combi. Stejně jako její sourozenci s pohonem předních kol, nabízí nová „čtyřkolka“ velkorysý prostor, příkladnou funkčnost, řadu „Simply Clever“ prvků, moderní bezpečnostní a komfortní systémy, příznivou spotřebu a dynamicky elegantní design.

Prodej nové generace vozu ŠKODA Octavia Combi 4×4 ve výbavových stupních Ambition a Elegance bude zahájen v červnu 2013. S novinkou chce česká automobilka navázat na úspěch předchozích dvou generací s pohonem všech kol. Modely Octavia 4×4 mají u značky ŠKODA tradici již od roku 1999.

S novou generací modelu Octavia Combi 4×4 ŠKODA opět potvrzuje svou vysokou kompetenci v oblasti výroby vozů s pohonem všech kol. To ostatně dokládají i čísla: v roce 2012 činil podíl „čtyřkolek“ na prodejích modelu Octavia Combi téměř 20 %. Mimořádně oblíbená je Octavia Combi 4×4 v alpských zemích a ve Skandinávii. Například ve Švýcarsku se pro variantu 4×4 rozhodlo v roce 2012 55 % zákazníků modelu Octavia Combi, v Rakousku to bylo 41 % a v Norsku dokonce 61 %. Také ve Švédsku a Rusku více než třetina všech zákazníků modelu Octavia Combi zvolilo variantu s pohonem všech kol.

Komfort, trakci a bezpečí modelů 4×4 vyhledává stále více zákazníků značky ŠKODA. Automobilka pro ně má ve své současné nabídce celkem čtyři modely s pohonem všech kol. Vedle kompaktního kombi Octavia je to také Superb, Superb Combi a samozřejmě kompaktní SUV Yeti.

Vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost v téměř každé situaci

Systém pohonu všech kol v nové generaci modelu Octavia Combi 4×4 patří v současné době k nejmodernějším a nejefektivnějším. Garantuje optimální dynamiku jízdy, zvyšuje aktivní bezpečnost a v přímém mezigeneračním porovnání přináší nižší spotřebu.

V modelu Octavia Combi 4×4 je poprvé ve voze značky ŠKODA použita nejnovější, pátá generace mezinápravové spojky Haldex. V porovnání se spojkou Haldex 4. generace, používanou v předchozím modelu Octavia 4×4, je novinka o 1,4 kg lehčí. Systém se obejde bez tlakové nádrže a na aktuální jízdní podmínky reaguje v rámci několika milisekund.

Pro zvýšení jízdní stability slouží v nové generaci modelu Octavia Combi 4×4 navíc také standardně dodávaná elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, aktivní na přední i zadní nápravě.

Spojka Haldex 5. generace: Rozdělení hnacího momentu během milisekund

Za běžných provozních podmínek pohání systém s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace primárně přední kola. Toto opatření zaručuje úsporu paliva, protože zadní náprava se připojí pouze tehdy, je-li to nutné. Dokud je spojka rozpojená, je ztrátové tření nižší, což se odráží právě na spotřebě.

V případě potřeby je pohon zadních kol připojen během několika milisekund, takže ztráta trakce je takřka vyloučena.

Samotné rozdělení hnacích sil mezi nápravy závisí na aktuální situaci. Řídicí jednotka permanentně propočítává ideální hnací moment pro přední a zadní nápravu. Míra přenosu síly je ovlivňována variabilním přítlakem hydrauliky na sadu spojkových lamel. Tato přítlačná síla roste úměrně potřebě točivého momentu pro zadní nápravu. Systém zasahuje i v případě, kdy by to řidič nečekal: kola se díky tomu zpravidla neprotočí ani při rychlém rozjedu nebo prudké akceleraci.

Řídicí jednotka vyhodnocuje mimo jiné otáčky kol a úhel natočení volantu. Nejdůležitějším parametrem pro aktivaci mezinápravové spojky Haldex 5. generace je maximální možné využití dostupného točivého momentu motoru.

EDS pro plynulý rozjezd a stabilitu v zatáčkách

Všechny vozy třetí generace modelu Octavia Combi 4×4 jsou vybaveny elektronickou uzávěrkou diferenciálu (EDS). Díky EDS se vůz dokáže plynule rozjet na povrchu se sníženou adhezí. EDS je aktivní jak na přední, tak na zadní nápravě.

Zatímco spojka Haldex reguluje tok výkonu v podélném směru (tj. mezi přední a zadní nápravou), EDS se stará o distribuci síly ve směru příčném (tj. mezi levými a pravými koly stejné nápravy). Podporuje zejména plynulý a komfortní rozjezd v případě různých povrchů pod jednotlivými koly. Pokud se jedno z nich protočí, je systémem EDS cíleně přibrzděno. Tak se zajistí přenos síly na kolo s lepšími adhezními podmínkami. Vítaným vedlejším účinkem je snížení opotřebení pneumatik. Elektronická uzávěrka diferenciálu pracuje při nižších rychlostech.

Dva vznětové motory, jeden zážehový

Nová ŠKODA Octavia Combi 4×4 se dodává se dvěma vznětovými motory a jedním zážehovým. Naftu spalují jednotky 1.6 TDI/77 kW a 2.0 TDI/110 kW, benzin pak 1.8 TSI/132 kW. Všechny tři motory jsou samozřejmě k dispozici také pro modely Octavia s pohonem předních kol.

Spotřeba nových modelů Octavia Combi 4×4 je mezigeneračně v průměru o 14 % nižší. Je to dáno snížením hmotnosti o 40 kg, zefektivněním konstrukce pohonu všech kol a použitím techniky Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.

Nabídka motorů startuje s jednotkou 1.6 TDI Green tec o výkonu 77 kW (105 k), která v novém modelu Octavia Combi 4×4 vykazuje spotřebu 4,5 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 119 g/km. Tento motor se kombinuje s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Maximální točivý moment 250 N.m je k dispozici v rozsahu od 1500 do 2750 ot/min. S touto základní motorizací zrychluje nová Octavia Combi 4×4 z 0 na 100 km/h za 11,7 sekund a dosahuje maximální rychlosti 188 km/h.

Nejvýkonnější naftovou motorizací je 2.0 TDI Green tec o výkonu 110 kW (150 k). V kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou spotřebuje průměrně 4,9 l nafty na 100 km a emisí CO2 124 g/km. Špička točivého momentu 320 N.m je dostupná mezi 1750 a 3000 ot/min. Maximální rychlost činí 213 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 8,7 sekundy.

Vrcholem nabídky je 1.8 TSI Green tec o výkonu 132 kW (180 k), dodávaný výhradně s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Kombinovaná spotřeba činí 6,7 l/100 km, emise CO2 pak 156 g/km. Maximální točivý moment 280 N.m dosahuje agregát v rozmezí 1350 až 4500 ot/min. Octavia Combi 4×4 tímto motorem jezdí až 227 km/h. Z 0 na 100 km/h zrychlí za pouhých 7,5 sekundy.

Moderní podvozek a zdokonalené nápravy

Na optimálních jízdních vlastnostech nové generace modelu Octavia Combi 4×4 se podílí také stabilní podvozek. Vpředu je použita náprava typu MacPherson s nově vyvinutými spodními trojúhelníkovými rameny. Inovace v oblasti použitých materiálů a konstrukce se podepsaly na mezigeneračním snížení hmotnosti přední nápravy o 2,8 kg. Vzadu má Octavia Combi 4×4 víceprvkovou nápravu, která je o 4 kg lehčí než dříve. Navíc byla díky nově odladěnému uložení spojovací tyče řízení zlepšena i tuhost přední nápravy v příčném směru.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
Scania Czech Republic s.r.o.
Siems & Klein
Iveco Czech Republic, a.s.
BOSCH