Léto na zimních pneumatikách není dobrý nápad
Každého asi napadne jako první výměna pneumatik. Uvádí se, že pneumatiky je dobré přezout na letní v momentě, kdy se teploty ani v noci neblíží nule, tedy přes den je mezi 7–15°C.
Pokud tento rok uvažujete o tom, že dojezdíte přes léto už odcházející zimní pneu a na následující zimu koupíte nové, je to sice možné, ale je potřeba dodržet několik podmínek. První je zákonem nařízená minimální hloubka vzorku. I ojeté zimní pneumatiky tento fakt obvykle splňují, ale přesto je třeba to zkontrolovat.
Na další nebezpečí nás upozornil odborník z Auto ESA: „Zkušenosti ukazují, že auto na zimních pneumatikách má ve srovnání s těmi letními delší brzdnou dráhu a může tak docházet k nebezpečným situacím.“
Dalším faktem je, že zimní pneumatiky mají vyšší valivý odpor než pneumatiky letní, čímž se zvyšuje spotřeba paliva. Díky těmto faktorům se snižuje výhodnost nepřezutí na letní pneumatiky, zvlášť už u opotřebených zimních pneumatik.
Nenechte své auto korozi napospas
S teplým počasím také přichází doba, kdy by se mělo auto po zimě pořádně omýt a důkladně odstranit všechny zbytky soli. Zvlášť pokud víte, že lak vašeho vozu nemusí být stoprocentní – sůl a poškozený lak totiž způsobují korozi. I když by se sůl měla odstraňovat z auta průběžně a nenechávat až na jaro, v zimě prostě někdy není možné zajet s autem do myčky.
Pokud už se rozhodnete mýt i v zimě, prověřte si, zda vámi vybraná myčka je solidní. O radu jsme opět požádali znalce z Auto ESA: „Reference na myčku jsou důležité, protože je nutné, aby myčka dobře vysušila celé auto. Není totiž vůbec příjemné, když vyjedete v mrazu z vyhřívané myčky a najednou se nemůžete dostat ven, protože vám zamrzly dveře.“
Dalším dobrým tipem na údržbu je nechat vystříkat podvozek auta včetně dutin a ošetřit vše ochranným voskem. Sice je nejvhodnější tuto činnost provést před zimou, ale ochranná vrstva vydrží 2–3 roky, takže i když to necháte na jaro, tak nic nezkazíte.
Nezapomeňte na kontrolu kapalin
Poslední důležitá rada je zkontrolovat všechny důležité kapaliny a údaje v autě. Tou první kapalinou jsou pohonné hmoty, ale jejich nedostatku si každý všimne hned ve chvíli, kdy dojdou. Horší situace může hrozit v případě, že dojde chladicí kapalina – v takovém případě se mohou stát i nebezpečnější věci, než jen že zastavíte. Kromě toho je potřeba ještě zkontrolovat brzdnou kapalinu, hladinu oleje a náplň do ostřikovačů a nezapomeňte ani změřit nahuštěnost pneumatik.
Po výměně pneumatik, omytí auta od soli a kontrole provozních kapalin byste měli být připravení na léto a můžete vyrazit třeba k vodě užít si příjemné počasí.