AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Interaction s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
BusPoint


Nissan sází na vysokopevnostní ocel

Nissan začne při výrobě svých modelů ve větší míře používat pokročilou vysokopevnostní ocel včetně ultravysokopev­nostní oceli s pevností v tahu 1,2 GPa.

Společnost Nissan Motor oznámila, že chce v budoucnu více využívat pokročilou vysokopevnostní ocel (AHSS). Vyrábět z ní chce až 25 % součástí pro své nové modely (měřeno podle hmotnosti). Ve velkém začne pokročilou vysokopevnostní ocel využívat v roce 2017 v rámci jedné ze svých iniciativ, jejichž cílem je snížit celkovou hmotnost vozů.

Společnost Nissan vyvinula1 ultravysokopev­nostní ocel s pevnostní v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností a poprvé ji použila při výrobě nového modelu Infiniti Q50, který se v Severní Americe začne prodávat již v tomto 2013. Dokud tento vyspělý materiál nebyl k dispozici, výroba složitě tvarovaných součástí z vysokopevnostních ocelí byla značně komplikovaná. Společnost Nissan je zatím jediným výrobcem automobilů2 , který tyto materiály používá.

Až společnost Nissan začne skutečně aktivně využívat ultravysokopev­nostní ocel s pevností v tahu 1,2 GPa, která je jedním z několika typů pokročilé vysokopevnostní oceli, podíl součástí z pokročilé vysokopevnostní oceli na celkové hmotnosti vozu stoupne na celých 25 %. K tomu by mělo dojít v roce 2017. Díky změně materiálů a souvisejícím úpravám konstrukce by se měla o 15 % snížit celková hmotnost vozů Nissan.

Ultravysokopev­nostní ocel s pevností v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností, již společnost Nissan vyvinula spolu se svými partnery2 , nabízí lepší tažnost, sílu a tvárnost než jiné typy oceli, a proto z ní lze vyrábět lehčí ocelové plechy. Mohou se z ní tedy vyrábět i součásti složitých tvarů, které lze ze starších typů vysokopevnostních ocelí zhotovit jen obtížně. K dispozici jsou i vysoce přesné formy a vhodné postupy pro sváření materiálů během výrobního procesu, a tak je dnes z ultravysoko­pevnostní oceli s pevností v tahu 1,2 GPa a vysokou tvárností možné vyrábět mnoho typů součástí.

Díky používání této oceli bude na výrobu jednoho vozu zapotřebí méně materiálu než dosud. Změna materiálu navíc nebude vyžadovat velké změny ve výrobních závodech – po menších úpravách bude nadále možné používat stávající výrobní linky. V konečném důsledku se tedy sníží celkové náklady na výrobu jednoho vozu.

Ve svém střednědobém ekologickém plánu Nissan Green Program 2016 si společnost Nissan vytkla, že do konce fiskálního roku 2016 sníží průměrnou spotřebu všech vozů Nissan o 35 % oproti spotřebě v roce 2005. Širší využívání pokročilých vysokopevnostních ocelí pomůže podstatně snížit hmotnost vozů, a tudíž i jejich spotřebu.

*1 Na vývoji se podílely společnosti Nissan Motor Co., Ltd., Nippon Steel & Sumitomo Metal Corporation a Kobe Steel, Ltd. *2 Pokud jde o použití k výrobě konstrukčních součástí karoserie lisováním za studena

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Interaction s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Scania Czech Republic s.r.o.