Volkswagen uvádí nový model Beetle GSR, který nabízí ryzí dynamiku. Exkluzivní model s výkonem 155 kW/210 k slaví světovou premiéru na autosalonu v Chicagu, který se koná ve dnech 7. až 18. února. Limitovaná edice bude vyrobena v počtu 3500 exemplářů pro celý svět. Označení GSR je zkratka z německého „Gelb-Schwarze Renner“ (volně přeloženo: žluto-černá střela), která se používala pro označení legendárního předchůdce založeného na modelu Brouk 1303 S. I tento klenot byl vyroben v počtu pouhých 3500 kusů. Nejsportovnější sériově vyráběný Brouk všech dob debutoval přesně před 40 roky. Poznávacím znamením byla žluto-černá karoserie. Volkswagen v roce 2013 navazuje na historii této ikony s novým modelem Beetle GSR. Stejně jako předchůdce přichází aktuální verze na start ve dvoubarevném provedení.
Volkswagen důsledně přenesl koncepci designu modelu GSR ze 70. let do moderní doby. Stejně jako u legendárního předchůdce má i Beetle GSR žlutou karoserii. Kapoty a nárazníky Brouka z roku 1973 byly lakovány matně černou barvou. Vzhled završovaly černé ozdobné lišty pod bočními okny a černo-žluté boční pruhy nad bočními prahy. Žlutá a černá překlenuje nyní několik desetiletí. I u nového modelu Beetle GSR jsou černé kapoty, ale navíc také střecha a kryty vnějších zpětných zrcátek. Černo-žluté pruhy s nápisy „GSR“ individualizují siluetu nad bočními prahy. Vzhled verze GSR završuje žlutě lakovaný nárazník v novém designu R-Line a samozřejmě žluto-černý zadní spoiler. Na rozdíl od Brouka může být Beetle GSR objednán alternativně také v barevné kombinaci „platinově šedá/černá“.
Zatímco před 40 lety byla mezi sportovními vozy běžná 15“ ocelová kola (s pneumatikami širokými 175 mm), dnes jezdí Beetle GSR na 19“ kolech z lehké slitiny typu „Tornado“ (černě lakovaná) s pneumatikami rozměru 235/40.
V černo-žlutém interiéru původního Brouka GSR zvyšovaly dynamiku sportovní volant obšitý kůží a sportovní sedadla. O čtyři desetiletí později plní stejnou roli ergonomicky vytříbená sportovní sedadla R-Line (čalouněná tkaninou a ozdobená žlutým kontrastním stehováním), vhodná i pro jízdu na závodní dráze, dále do rukou skvěle padnoucí sportovní volant obšitý kůží (rovněž se žlutým kontrastním stehováním a navíc s logem R-Line) a plaketa limitované edice s výrobním číslem zvláštní série (1 až 3500). Beetle GSR je rovněž vybaven ozdobným panelem R-Line na přístrojové desce, řadicí pákou GSR, kůží obšitou pákou ruční brzdy a černými podlahovými rohožemi se žlutým kontrastním vyšíváním.
Před 40 lety postačoval žluto-černému Brouku výkon přesně 50 k, aby otřásl v základech světem kompaktních vozů. Ale náš svět se už dávno točí rychleji. Nový Beetle GSR, poháněný motorem o výkonu 155 kW/210 k, proto zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 7,3 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 229 km/h. Pozoruhodnější než holá data jízdních výkonů modelu Beetle GSR je průběh točivého momentu. Již od 1700 min-1 poskytuje turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec maximální točivý moment 280 N.m, přičemž křivka točivého momentu zůstává na této vysoké úrovni až do 5200 min-1. Vzhledem k uvedené dynamice je průměrná spotřeba paliva 7,3 l/100 km pozoruhodně nízká. Nový Beetle GSR se po celém světě dodává s šestistupňovou mechanickou převodovkou, kterou může na přání nahradit alternativně nabízená automaticky řadící šestistupňová dvouspojková převodovka DSG.
Beetle GSR má nakročeno stát se rychle sběratelským kouskem díky spojení exkluzivního výkonu, designu, výbavy a omezeného počtu vyrobených vozů. Tak tomu bylo i v případě modelu Brouk 1303 S, který patří dnes k nejdražším a nejvyhledávanějším verzím nejúspěšnějšího automobilu na světě ze 70. let. Můžeme tedy s napětím očekávat, jak bude Beetle GSR ceněn v roce 2053. Určitě o tom podáme zprávu…