V následujícím článku se podíváme na paliva a maziva v motoru \„přes mikroskop\“. Jeho autor – zkušený tribotechnik Ing. Ladislav Marek – tak činí proto, aby poukázal především na důležitost používání kvalitních filtrů.
Jedním z rozhodujících prvků pro zajištění dlouhodobého bezpečného provozu motoru je používání jakostních paliv a maziv.
V současné době jsou k dispozici paliva, která musí splňovat evropské normy – benzin ČSN EN 228, motorová nafta ČSN EN 590. Nabídka motorových olejů je na našem trhu široká, a tyto musí splnit řadu norem a požadavků výrobců automobilů. Zde je možno konstatovat, že jednotliví výrobci maziv všechny normy plní. Oleje jsou jakostní a svými vlastnostmi jsou si podobné. Základem bezporuchového provozu je používání jen kvalitních paliv a maziv.
Na základě dlouhodobého sledování jakosti paliv a maziv je možno jednoznačně konstatovat, že jedním z hlavních problémů jsou nečistoty. Nečistoty se jak do paliva, tak do oleje dostávají převážně až v průběhu provozu nebo údržby.
CO ZNAMENÁ ZNEČIŠTĚNÍ? Je to předně obsah prachu, kamínků, sazí, karbonizačních zbytků, vody, částic kovů z otěru funkčních uzlů, vlákna z filtrů apod. Objevují se i polymerní látky ze stárnutí oleje, jiné druhy kapalin.
Pro ochranu motoru je nutné zajistit čistotu pomocí jakostních filtrů. Jde o filtraci nasávaného vzduchu do motoru, filtraci paliva a filtraci oleje. Zde by žádný provozovatel motorů neměl šetřit a pro zajištění bezporuchového provozu by měl používat kvalitní filtry.
JAKÝ JE SKUTEČNÝ STAV Z HLEDISKA ČISTOTY PALIV Vzhledem k systematické kontrole paliv je možno konstatovat, že v rafinerii a u převážné většiny čerpacích stanic jsou paliva čistá a splňují podmínky stanovené normami:
Obsah nečistot se pohybuje v rozmezí 5 – 15 mg/kg. Norma pro naftu určuje maximální množství nečistot 24 mg/kg.
Podobné je to s obsahem vody. U nafty je obsah vody cca 50 – 120 mg/kg, norma určuje maximálně 200 mg/kg.
Horší stav čistoty je v nádržích jednotlivých vozidel, kde je značný nepořádek. U zážehových motorů se obecně vyskytuje větší množství mechanických nečistot. Jde o drobný prach, kamínky, vodu, vlákna z filtrů. Podobná situace je u nafty, kde je kromě výše uvedených nečistot v palivu rovněž karbon z vratné nafty. Množství nečistot se zde pohybuje v rozmezí 50 – 300 mg/kg. Velikost nečistot je často až 500 µm.
Tyto nečistoty a voda jsou hlavní příčinou poruch vstřikovacích systémů. Dochází zde k mechanickému namáhání, vlivem nečistot až k havárii jednotlivých funkčních částí. Velmi negativní vliv má i nadměrné množství vody, kde se kromě koroze projeví snížení mazivosti.
JAKÝ JE STAV ČISTOTY MOTOROVÉHO OLEJE Podobným nepřítelem provozu u motorových olejů je znečištění. Jde o kompletní soubor nečistot – vodu, glykol, mechanické nečistoty, karbonové částice, saze, částice z opotřebení, vlákna z filtrů apod. Toto vše negativně ovlivňuje provoz motoru. Dochází k opotřebení všech funkčních částí.
Velmi negativně se projevují mechanické nečistoty v oblasti pístní sekce a ložisek. Ve všech motorech jsou zavedeny plnoprůtokové filtry. Jejich funkce zajistí převážně odstranění nečistot větších než 12 – 18 µm. U některých motorů se přidává velmi jemná obtoková filtrace, kde je možné odstranit nečistoty již od 1 µm.
Pro zajištění dlouhodobého a bezporuchového provozu je nutné udržovat maximální čistotu všech provozních médií. Pravidelná kontrola oleje a určení jeho základních jakostních parametrů zaručí bezpečný provoz.
NEŠETŘIT NA FILTRECH Je třeba opět upozornit na nutnost používání jen vysoce jakostních filtrů.Olej obsahuje částice prachu, karbonu a jsou zde kovové částice z opotřebení. Dochází zde předně k opotřebení v pístní sekci, kde vznikají ostré částice, které se při nedokonalé filtraci dostávají do celého olejového okruhu. Zde pak způsobují další zvýšené opotřebení, a to předně v oblasti ložisek.
POZOR NA GLYKOL Velmi nebezpečné je prolínání vody s chladicí kapalinou, která proniká přes nekvalitní těsnění. Již malé množství glykolu v oleji znamená polymeraci oleje za vzniku vysoce viskózní polymerní látky, která zalepí všechny funkční části motoru. Vyčištění je velmi problematické a často je nutné celý motor rozebrat a mechanicky nečistoty odstranit.
HODNOCENÍ OBSAHU NEČISTOT Z hlediska nečistot je na laboratorní úrovni prováděno několik způsobů hodnocení – filtrace membránovým filtrem, vážení a prohlídka nečistot mikroskopem, odstřeďováním a podle ISO 4406/87, kde počítáme množství nečistot větších než 5 µm a 15 µm v 1 cm3. Novější norma ISO 4406/99 hodnotí nečistoty větší než 4 µm, 6 µm a 14 µm. Většina výsledků je specifikována normou ISO 4406/87, která se dosud převážně používá.
Čistota oleje prodlužuje životnost všech funkčních prvků motoru. Obecně – při snížení obsahu nečistot o jednu třídu se životnost prodlouží dvojnásobně. Další parametry se pak postupně dále upravují. Hodnoty 19/16 jsou hranicí, kterou by nemělo nikdy přestoupit množství nečistot v motorovém oleji.
ZÁVĚR Pro zajištění bezporuchového provozu všech typů automobilů je nutné zabezpečit maximální čistotu vzduchu, paliva a oleje. Tento stav zajistí pouze vysoce jakostní filtry. Na kvalitě filtrů a jejich kontrole je závislý provoz motorů, a proto by se zde nemělo šetřit. Dále doporučujeme provádět pravidelné kontroly jakosti používaného paliva a oleje. Tribotechnická diagnostika vám zajistí úspory maziv i motorů.