AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
ContiTrade Services s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.
BusPoint


Volkswagen CrossBlue Concept slaví světovou premiéru v Detroitu

Koncept šestimístného SUV střední třídy navržený speciálně pro Severní Ameriku. Inovativní hybridní pohon s vnějším dobíjením a vznětovým motorem spotřebuje průměrně 6,7 l/100 km, resp. ekvivalent 2,6 l/100 km v elektrickém režimu.

Volkswagen CrossBlue, koncept všestranného SUV, který slaví světovou premiéru na autosalonu NAIAS 2013 (North American International Auto Show) v Detroitu, byl vyvinut speciálně pro USA a Kanadu. V případě sériové výroby by CrossBlue mohl doplnit paletu SUV značky Volkswagen o sedmimístný crossover střední třídy mezi Tiguanem a prémiovým Touaregem.

CrossBlue je vybaven inovativním hybridním poháněcím ústrojím s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid), které kombinuje vznětový motor TDI Clean Diesel se dvěma elektromotory, dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol, u něhož je zadní náprava poháněna elektricky. Volkswagen udává předběžnou hodnotu průměrné spotřeby paliva 2,6 l/100 km v elektrickém režimu a 6,7 l/100 km v hybridním režimu, což jsou pro SUV střední třídy vynikající hodnoty. CrossBlue překvapí ovšem rovněž skvělou dynamikou, protože jeho poháněcí ústrojí poskytuje nejvyšší výkon 224 kW (305 k) a maximální točivý moment 700 N.m. Zrychlení z 0 na 96 km/h trvá pouhých 7,0 sekundy.

CrossBlue jezdí v režimu s nulovými emisemi buď na povel tlačítka, nebo automaticky. S plně nabitým lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 9,8 kWh ujede CrossBlue v plně elektrickém režimu vzdálenost až 23 kilometrů. Pro zachování optimálního dojezdu je nejvyšší rychlost v tomto případě snížena z 204 na 121 km/h. Palivová nádrž o objemu 70 litrů vystačí k ujetí 1065 km.

Koncept CrossBlue, vybavený šesti individuálními sedadly, spojuje vzhled SUV s prostorností a flexibilitou MPV. Koncepční vůz s prostorným interiérem nabízí komfortní cestování s nejvyšší úrovní bezpečnosti díky maximálnímu pohodlí při jízdě po dálnici, dobrému výhledu všemi směry a kompletní bezpečnostní výbavě zahrnující až 12 airbagů.

Design konceptu CrossBlue byl navržen v Německu pod vedením Waltera de Silvy (šéfdesignér koncernu Volkswagen) a Klause Bischoffa (šéfdesignér značky Volkswagen) v úzké spolupráci s dceřinou společností Volkswagen of America. Vůz kombinuje čisté linie německé DNA designu značky Volkswagen s robustním charakterem amerických SUV. Výsledkem je velmi realistické vozidlo bez křiklavého vzhledu koncepčních vozů, které naznačuje podobu potenciálně nového SUV Volkswagen.

„Koncept CrossBlue je správným typem vozidla pro americký trh,“ říká Jonathan Browning, prezident a generální ředitel společnosti Volkswagen Group of America. „Kombinuje skutečně všestranné uspořádání interiéru se sofistikovaným designem značky Volkswagen. Výsledkem je v tomto segmentu jedinečný a extrémně elegantní vůz. Koncept navíc prezentuje inovativní německou konstrukci poháněcího ústrojí i obrovskou šíři využitelnosti nové modulární platformy MQB.“

Volkswagen „Made for America“ Koncept lakovaný odstínem „CrossBlue Glass Flake“ je 4986 mm dlouhý, 2014 mm široký a 1732 mm vysoký. Na silnici zaujímá velmi sebevědomý postoj díky širokému rozchodu kol vpředu/vzadu 1687/1697 mm, 21“ kolům z lehké slitiny s pneumatikami 235/45 a výrazně rozšířeným podběhům kol.

S barvou karoserie kontrastují ozdobné lišty z ušlechtilé oceli, které jsou po celém obvodu spodní části karoserie SUV. CrossBlue vyvinutý týmem, který vedl Marc Lichte (vedoucí designér značky Volkswagen), má velmi dlouhou kapotu, do níž jsou integrovány otvory pro přívod vzduchu k motoru. Rovněž linie střechy je dlouhá, naopak přední převis je velmi krátký. Silueta vozidla se k zádi mírně snižuje a tento vizuální dojem zesiluje rozšiřující se charakterová linie, která probíhá od předních světlometů až k zadním svítilnám. Jak je pro Volkswagen typické, nalézá se nad ní další precizně navržená linie.

CrossBlue je vybaven dvěma „víčky nádrže“ – plnicí hrdlo nádrže na naftu je na straně spolujezdce, pod víčko na straně řidiče integrovali inženýři dvě elektrické zásuvky. První zásuvka slouží k dobíjení lithium-iontového akumulátoru a druhá může být využita k připojení elektrických zařízení, jako je elektrická chladnička nebo kempinkové osvětlení. V tomto případě plní CrossBlue funkci záložního zdroje elektrické energie.

Klíčovým prvkem DNA designu značky Volkswagen je převaha horizontálních linií na přídi a zádi vozidla. Designérský tým Volkswagenu tento motiv u konceptu CrossBlue dále rozvinul. Ozdobné prvky na masce chladiče, tvořené dvěma masivními hliníkovými lištami a centrálně umístěným logem Volkswagen, jsou nyní trojrozměrným elementem, který zasahuje do světlometů a definuje celou příď. Horní hliníková lišta rámuje dvojité světlomety, spodní lišta přechází do linie, která sahá přes celou příď a vizuálně prodlužuje masku chladiče. CrossBlue díky tomu budí dojem, že je širší, než tomu ve skutečnosti je.

Designéři značky Volkswagen věnovali velkou pozornost i těm nejmenším detailům. Jako příklad mohou posloužit otvory pro přívod vzduchu v nárazníku, které jsou ozdobeny horizontálně umístěnými a černě lakovanými prvky. Při pohledu zblízka se ukáže, že se ve skutečnosti jedná o trojrozměrné voštinové struktury. Pod nárazníkem je příď zakončena ozdobným prvkem, který napodobuje vzhled ušlechtilé oceli, a integrovaným panelem chránícím spodní část vozu.

Stejně jako na přídi zdůraznili designéři hliníkovými prvky rovněž pečlivě vymodelované zadní svítilny s diodami LED, které mají tvar písmene „E“, jež se směrem k podélné ose vozidla otvírá. Ve vnitřní oblasti jsou obrysy těchto dvou „E“ ozdobeny hliníkem. Koncovky výfukové soustavy mají vzhled ušlechtilé oceli a jsou integrovány do ozdobného panelu, který zároveň chrání spodní část vozu.

Velký vnitřní prostor a maximální komfort Interiér je klíčovou součástí tohoto vozu. Tým, který vedl Tomasz Bachorsky (vedoucí designér značky Volkswagen), vybavil koncepční vůz šesti individuálními sedadly ve třech řadách. V sériově vyráběné verzi by ve druhé řadě mohly být alternativně tři sedadla. V tom případě by se jednalo o vůz se sedmi plnohodnotnými sedadly. Přestože je třetí řada uložena na vyvýšeném stupni, což ocení děti, je prostor pro hlavu vynikající na všech místech: 1077 mm vpředu, 1021 mm uprostřed a 955 mm vzadu. Velkorysý je rovněž prostor pro nohy: 947 mm v prostřední řadě a 917 mm zcela vzadu. Pohodlný přístup k zadním sedadlům je zajištěn posuvnými sedadly ve druhé řadě, které lze ovládat jednoduchým pohybem ruky.

Za třetí řadou sedadel je objemný zavazadlový prostor. Po sklopení třetí řady sedadel je délka ložné plochy 1240 mm. Složením sedadel v prostřední řadě se tato hodnota zvětší na 2121 mm. Kompletně sklopné sedadlo spolujezdce vpředu umožňuje uvnitř konceptu CrossBlue přepravovat předměty o délce až tři metry, což uživatelé ocení například při návštěvě obchodu s nábytkem.

CrossBlue je nejen extrémně prostorným a pohodlným SUV, ale také sofistikovaným vozem z hlediska použitých materiálů, precizního designu a tvarového vyjádření. Designéři a inženýři vytvořili interiér, který pravděpodobně stanoví nová měřítka v této třídě.

Jakmile řidič spustí motor, vysunou se ze své klidové polohy kruhové ovládací prvky pro světlomety, automatickou klimatizaci a systém pohonu všech kol. Ovládací prvky mají robustní hliníkové okraje. Hliník patří mezi převažující materiály v interiéru a nalézá uplatnění například u rámečků výdechů ventilační soustavy, panelu ovládacích prvků nebo u ozdobných prvků na ramenech volantu.

Eleganci dodává interiéru také kůže a dřevo. Oona Scheepers, vedoucí studia pro barvy a ozdobné obložení, vybrala pro koncept mimořádně osobité ozdobné obložení z tmavě mořeného banánového dřeva. Pásy tohoto dřeva vyvolávají dojem „proudu“, který vychází z panelu se sportovní pákou voliče a stoupá vzhůru středovou konzolou, odkud se „rozlévá“ napříč spodní částí přístrojové desky do výplní dveří. Toto řešení se významným způsobem podílí na definování vnitřního prostoru v přední části vozidla. Nad tímto dřevěným ozdobným obložením a kolem dvoudílné středové loketní opěrky je použita kůže v tmavém mramorově šedém odstínu, zatímco pod dřevěným ozdobným obložením a na sedadlech jsou použity kůže, obložení a tkaniny ve světle béžovém odstínu „St Tropez“.

Do výše uvedených ušlechtilých materiálů jsou zasazeny moderní technologie. Uprostřed středové konzoly je dotykový displej s úhlopříčkou 10,2“, který je obklopen hliníkovým rámečkem a centrálními výdechy ventilační soustavy. Velký dotykový displej se používá nejen k ovládání všech informačních a zábavních funkcí, ale také k zobrazování stavu hybridního systému. Dalším novým prvkem je 3D zobrazování trasy navigačního systému nebo obsahů multimediální centrály. Všechna důležitá tlačítka v prostoru pro cestující – s výjimkou tlačítka výstražných světel – jsou komponenty s měkkým povrchem, které při používání vyvolávají podobný pocit jako dotykový displej.

Také přístroje jsou ve stylu high-tech. Uživatel může vzhled panelu sdružených přístrojů změnit výběrem z široké škály funkcí a zobrazení. CrossBlue lze například řídit v různých režimech činnosti poháněcího ústrojí. Informace týkající se režimu „Eco“ jsou ukazovány na modrém podkladu, nastavení „Sport“ se zobrazuje v červené barvě.

Nejvyšší nároky splňuje zábavní systém. Aby si cestující na sedadlech v prostřední a zadní řadě mohli maximálně užívat audiovizuální zábavy nebo přístupu na internet, jsou miniaturní přenosné iPady integrovány do opěrek hlavy předních sedadel jako monitory. Prémiový audiosystém Fender zajišťuje kvalitu zvuku jako v koncertní síni na všech místech uvnitř vozidla. Cestující na sedadlech v zadní a prostřední řadě mají rovněž plnou kontrolu nad nastavením automatické klimatizace ve své části vozidla.

Poháněcí ústrojí kombinuje hospodárnost a potěšení z jízdy CrossBlue je založen na nové modulární platformě MQB koncernu Volkswagen. Tento koncept slučuje prvky zmíněné platformy, které by mohly být základem budoucí generace vozů SUV, jako je například přední a zadní náprava, vznětový motor TDI o výkonu 140 kW (190 k) z nové rodiny motorů EA288 a šestistupňová dvouspojková automatizovaná převodovka DSG. Tyto komponenty jsou kombinovány s elektrickými součástmi, které jsou rovněž „made by Volkswagen“, jako je například lithium-iontový akumulátor ve středovém tunelu nebo dva elektromotory, vpředu s výkonem 40 kW a vzadu s výkonem 84 kW. Koncept kompaktního SUV Cross Coupé, který je v Detroitu vystaven poprvé na americké půdě, používá podobnou koncepci poháněcího ústrojí, čímž demonstruje rozsah modularity platformy MQB.

CrossBlue je hospodárný a zároveň i sportovní. Jak již bylo uvedeno, předběžné hodnoty průměrné spotřeby paliva jsou 2,6 l/100 km v elektrickém režimu a 6,7 l/100 km v hybridním režimu. Zrychlení z 0 na 96 km/h je přitom otázkou pouhých 7,0 sekundy. Pozoruhodný kombinovaný výkon 224 kW (305 k) je doprovázen úžasným průběhem točivého momentu. Motor TDI poskytuje 400 N.m od pouhých 1750 min-1, elektromotory poskytují okamžitě 180 N.m vpředu a 270 N.m vzadu. Celkově může systém nabídnout mohutný točivý moment až 700 N.m.

Různé provozní režimy: Výchozím režimem konceptu CrossBlue je klasický hybridní provoz. V tomto nastavení je elektromotor používán k pohonu tak často, jak je to jen možné. Řidič může zapnout také režimy „Eco“ nebo „Sport“ stisknutím tlačítka vpravo od páky voliče. V režimu Eco jsou parametry, jako je charakteristika pedálu plynu a činnost klimatizace, řízeny s ohledem na minimální spotřebu paliva a elektrické energie. V režimu Sport je využíván maximální výkonový potenciál poháněcího ústrojí. Dalšími dostupnými režimy jsou: terénní mód, v němž je trvale aktivní pohon všech kol, dále dobíjení a režim EV, v němž vůz jezdí jako elektromobil.

CrossBlue vybavený lithium-iontovým akumulátorem může ujet v režimu EV vzdálenost až 23 kilometrů, nicméně nejvyšší rychlost je snížena z 204 na 121 km/h. V elektrickém režimu je vůz poháněn pouze zadním elektromotorem o výkonu 84 kW, motor TDI je přitom vypnutý a odpojený od hnacího řetězce. Dokonce i při rychlostech až 121 km/h se spalovací motor nepřipojí, pokud má akumulátor v zásobě dostatek energie. Jakmile je zapotřebí hnací síla motoru TDI, hybridní systém jej opět připojí k hnacímu řetězci během zlomku sekundy a zcela bez rázů.

Lithium-iontový akumulátor konceptu CrossBlue má energetickou kapacitu 9,8 kWh a je uložen ve středovém tunelu. Výkonová elektronika, pracující při provozním napětí 370 V, je umístěna v motorovém prostoru, odkud řídí toky vysokonapěťové energie mezi akumulátorem a elektromotory. Měnič DC/DC dodává elektrické soustavě vozidla potřebné napětí 12 V. Akumulátor může být dobíjen buď z vnějších zdrojů, nebo za jízdy motorem TDI.

Řidič může záměrně zapnout režim dobíjení stisknutím dalšího tlačítka na středové konzole. Na jeho povel se začne za jízdy dobíjet akumulátor motorem TDI, aby měl akumulátor dostatek elektrické energie pro pozdější jízdu v režimu EV, například v obytné zóně.

Existuje také několik dalších specifických režimů, které automaticky přicházejí ke slovu v závislosti na okolnostech.

Jízda setrvačností: Jakmile řidič uvolní pedál plynu, spalovací motor a elektromotory se odpojí od hnacího řetězce za předpokladu dostatečně nabitého akumulátoru. Vůz se následně pohybuje setrvačností a neprodukuje žádné emise.

Rekuperace kinetické energie: Kdykoli řidič uvolní pedál plynu nebo použije brzdy a akumulátor není dostatečně nabitý, začnou oba elektromotory pracovat jako generátory a dodávají energii získanou během brzdění do lithium-iontového akumulátoru. I v tomto případě je jednotka TDI vypnutá a odpojená od hnacího řetězce, aby byla zajištěna maximální rekuperace kinetické energie.

Podpora spalovacího motoru: Vyžaduje-li řidič velmi sportovní výkon, připojí se elektromotory k motoru TDI, aby jej podpořily vlastní hnací sílou. V tomto režimu jsou poháněna všechna čtyři kola.

Terénní režim: Všechna čtyři kola jsou poháněna také v případech, kdy je záměrně aktivován terénní režim. Avšak v této situaci pracuje přední elektromotor, jemuž nyní dodává energii motor TDI, výhradně jako generátor a zdroj energie pro elektromotor vzadu. Energie pro pohon zadních kol není tedy přenášena mechanickým, ale elektrickým způsobem. Protože v terénním režimu pohání přední kola motor TDI, pracuje pohon všech kol i v případech, kdy není v akumulátoru uloženo dostatečné množství energie.

Pouze TDI: Je-li TDI jediným zdrojem hnací síly, je CrossBlue vozidlem s pohonem výhradně předních kol. Koncepční vůz je i v tomto případě velmi úsporný díky účinnému vznětovému motoru s přímým vstřikováním common rail a přeplňováním turbodmychadlem. Podle předběžných údajů výrobce by CrossBlue dosáhl na dálnici normované spotřeby 6,3 l/100 km a ve městě 7,1 l/100 km (podle EPA). SUV poháněné zážehovým motorem by se takovými hodnotami mohlo sotva pochlubit.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Iveco Czech Republic, a.s.
Auto Fit, spol. s r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
auto MOTOL BENI a. s.
Toplac s.r.o.