Nový Ford Kuga, který právě nyní přichází na evropské trhy, má za cíl zbořit rozšířený mýtus, že vozy SUV nemohou být současně šetrné, technicky vyspělé, praktické a přitažlivé.
Nová Kuga je základním stavebním kamenem v plánech Fordu na expanzi na rychle rostoucím evropském trhu vozů SUV. Zákazníkům nabídne bohatou výbavu zahrnující mimo jiné:
- inteligentní pohon všech kol s exkluzivním systémem Curve Control,
- první bezdotykové ovládání pátých dveří ve třídě,
- úsporné motory včetně zážehových jednotek řady EcoBoost,
- Ford SYNC s automatickým tísňovým voláním.
„Pro naše evropské zákazníky je současná Kuga srdeční záležitostí,“ řekla Barb Samardzich, viceprezidentka Ford of Europe pro vývoj produktů. „Nová Kuga si zachovává toto charizma a navíc přidává pozoruhodné nové technologie, funkce a výbavu.“
Ford hodlá využít vedoucího postavení na severoamerickém trhu vozů SUV k rychlému rozšíření své nabídky v Evropě. Nová Kuga přichází jako první z ucelené řady modelů SUV, kterou Ford pro Evropu plánuje. Následovat bude moderní a inovativní malé SUV nazvané EcoSport a větší, luxusnější crossover Edge, se kterým Ford již slaví velké úspěchy v Severní Americe i na dalších trzích.
V následujících šesti letech společnost plánuje prodat na starém kontinentu více než jeden milion automobilů typu SUV. Již v roce 2016 by se vozy této kategorie měly podílet na celkových prodejích Fordu v Evropě přibližně deseti procenty.
Sériová výroba nového Fordu Kuga začala tento měsíc v montážním závodě společnosti Ford ve španělské Valencii. Její severoamerický příbuzný Ford Escape se šest měsíců po vstupu na trh pyšní rekordními prodejními výsledky.
„Nedostižná tradice značky Ford nás staví do jedinečné pozice pro to, abychom nabídli lepší řadu SUV, která se přesně trefuje do rostoucí poptávky po automobilech tohoto typu v Evropě,“ řekla Samardzich.
Prvotřídní jízdní vlastnosti Inteligentní systém pohonu všech kol v novém Fordu Kuga nepřetržitě vyhodnocuje aktuální jízdní podmínky. Reaguje přitom dvacetkrát rychleji, než trvá mrknutí oka, a podle momentální situace přerozděluje hnací sílu mezi jednotlivá kola. Při nižších rychlostech usiluje systém pohonu všech kol hlavně o zachování co nejsilnějšího záběru pneumatik (trakce). V rychlostech nad 30 km/h pak distribuuje hnací sílu tak, aby zajistil vozu pohotové reakce a dobrou ovladatelnost. Řidič je o aktuálním rozdělení točivého momentu informován prostřednictvím speciálního displeje.
Systém Ford Curve Control funguje jako bezpečnostní pojistka pro případ příliš rychlého nájezdu do zatáčky. Systém zabrání silné nedotáčivosti agresivním brzděním a také snížením točivého momentu motoru, pokud řidič sám neuvolní pedál plynu.
„Curve Control může pomoci řidičům, kteří se ocitnou v situaci, kdy zjistí, že jedou vzhledem k podmínkám nepřiměřeně rychle,“ řekl Michael Nentwig, asistent šéfkonstruktéra programu vozů segmentu C ve Ford of Europe. „Názorným příkladem je obloukový sjezd z dálnice. Pokud řidič nesníží dostatečně rychlost, tento systém zasáhne a zpomalí vůz tempem asi 16 km/h za sekundu.“
K ještě lepšímu chování v zatáčkách přispěje i systém stranového přesměrovávání točivého momentu (TVC), který byl poprvé představen v novém Fordu Focus. Funguje tak, že jemným přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce přesměruje hnací sílu na kolo vnější, které je zatížené a má tedy lepší záběr.
Inovativní zvenku i uvnitř
Stylový nový Ford Kuga nabízí více prostoru pro zavazadla než současný model a zároveň pohodlnější přístup k nim. Jako první automobil ve svém segmentu má totiž bezdotykové ovládání pátých dveří. K jejich otevření či zavření není zapotřebí nic víc než prosté mávnutí nohou pod zadním nárazníkem. Zavazadlový prostor je o 46 litrů objemnější než dosud a opěradla zadních sedadel lze sklopit jedním jednoduchým pohybem.
Ve srovnání s dosavadní Kugou se nový model vyznačuje mnohem nižší úrovní valivého a aerodynamického hluku. Prostor pro cestující patří k těm nejlépe odhlučněným v daném segmentu. K měření vnějších detailů a jejich vlivu na hluk Ford použil inovativní technologii eliptických akustických zrcátek.
Nová Kuga byla od počátku navrhována tak, aby zblízka vypadala stejně přitažlivě jako při pohledu z jistého odstupu. Spáry mezi vnějšími panely karoserie proto nejsou širší než 0,5 mm. Dílenské zpracování interiéru klade důraz na příjemné smyslové vjemy – palubní deska i horní části dveřních výplní mají měkčený povrch. Zvláštní péče byla věnována odstranění všech viditelných spojovacích prvků (šrouby, matice) na pohyblivých částech interiéru, jako jsou sluneční clony, víko přihrádky v palubní desce nebo páté dveře.
Kuga rovněž nabídne otevíratelné panoramatické střešní okno.
„Vtiskli jsme vozu prostornější kabinu a dynamičtější siluetu, preciznější provedení, a vytvořili tak kvalitnější dojem,“ řekl Martin Smith, výkonný ředitel designu ve Ford of Europe.
Nová Kuga bude uváděna na světové trhy v barvě Ginger Ale. Jedná se o jemný zelený odstín, který odráží volnočasový potenciál Kugy, ale s bohatými, sofistikovanými tóny, jež harmonicky ladí s prostředím moderního velkoměsta. Při vstupu na evropský trh bude Kuga k dispozici také ve stříbrném odstínu Sterling Grey.
Nejnižší spotřeba paliva ve třídě
Nový Ford Kuga se zařadí k nejúspornějším představitelům svého segmentu díky paletě pohonných jednotek, v níž se poprvé objeví zážehové motory řady EcoBoost. Spotřebu paliva zážehových motorizací se podařilo snížit o 25 procent, vznětové motory jsou úspornější o 10 procent.
Nová Kuga se zážehovým motorem 1.6 EcoBoost o výkonu 110 kW a pohonem předních kol má kombinovanou spotřebu 6,6 l/100 km a emise CO2 154 g/km; u varianty s výkonem 134 kW a pohonem všech čtyř kol je to stále vynikajících 7,7 l/100 km, emise CO2 179 g/km.*
Vznětový motor 2.0 Duratorq TDCi o výkonu 103 kW bude možné kombinovat s pohonem jedné i obou náprav. Jeho hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 začínají na 5,3 l/100 km a 139 g/km. Pro verzi s nejvyšším výkonem 120 kW výrobce uvádí 5,9 l/100 km a 154 g/km.
K menší spotřebě pomáhají novému Fordu Kuga technická řešení ECOnetic Technology včetně systému Eco Mode, ukazatele řazení a aktivní masky chladiče, která snižuje aerodynamický odpor. Pro varianty s pohonem všech čtyř kol bude volitelně k dispozici samočinná převodovka.
Prvotřídní bezpečnost pro všechny
V posledním kole testů udělila organizace Euro NCAP novému Fordu Kuga maximálních možných pět hvězdiček, když tento nový model zaznamenal 88 procent možného bodového maxima za celkovou ochranu – to je historicky nejvíce ze všech dosud testovaných kompaktních SUV.
Nová Kuga má systém SYNC s automatickým tísňovým voláním, který získal ocenění Euro NCAP Advanced udělované za mimořádný přínos k bezpečnosti osobních automobilů. Systém pomůže v případě dopravní nehody posádce vozu navázat spojení s operátorem linky tísňového volání. Na základě informací z palubní GPS jednotky, map a mobilní sítě stanoví přesnou polohu vozu a zavolá na tísňovou linku prostřednictvím mobilního telefonu některého z cestujících připojeného přes Bluetooth.
Nový Ford Kuga nabídne také další vyspělé asistenční technologie, jako jsou aktivní parkovací asistent, hlídání mrtvých úhlů, Active City Stop, systém udržování v jízdním pruhu, varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel nebo rozpoznávání dopravních značek.
Konstruktéři Fordu použili v karoserii nové Kugy vysokopevnostní ocel a navrhli i speciální vyztužení okolo panoramatického střešního okna. Vyspělý stabilizační systém vozu disponuje mimo jiné funkcemi ochrana proti převrácení a stabilizace přívěsu.
Ford již nyní začal přijímat objednávky na novou Kugu. Model ve výbavě Trend s motorem 1.6 EcoBoost 110 kW a pohonem předních kol bude možné pořídit již za 559 550 Kč.