Dle nařízení Evropské Unie vyšlo počátkem listopadu v platnost povinné označení pneumatik standardizovanými štítky. Hlavním cílem tohoto značení bylo zjednodušit zákazníkům výběr pneumatik a zároveň mu poskytnout ucelené informace o produktu. Standardizované štítky informují konečného spotřebitele o třech výkonnostních parametrech pneumatik. Spotřebitel si může vybrat pneumatiky podle palivové účinnosti, přilnavosti na mokrém povrchu a vnějšího hluku odvalování. Nové označení bylo odborníky vítáno pozitivně. Co ovšem říkají zkušenosti z praxe?
„Chování zákazníků se při výběru pneumatik na základě nařízení povinného štítkování nezměnilo,“ uvádí Ing Magda Pančochová, marketingová manažerka sítě servisů BestDrive. „Alespoň ne u zákazníků, kteří pneumatiky nakupují v kamenných servisech. Jen velice malá část zákazníků měla vůbec povědomí o štítcích. A ještě menší část jejich hodnoty využívala k výběru té správné pneumatiky. V servisu většinou zákazníci stále dají na doporučení odborníka – který jim dokáže nabídnout tu správnou pneumatiku s ohledem na jejich automobil, jízdní styl, požadavky i stav peněženky. Jediné viditelné změny jsou zatím ty, které vyžaduje legislativa – od označení pneumatik štítkem až po uvádění hodnot štítků na fakturách. Štítkování sebou neslo i další náklady – od odborného tréninku zaměstnanců našich poboček, přes úpravu webových stránek, tisk POSM až po úpravu IT systému. Vícenáklady spojené se štítkováním jsme do prodejních cen pneumatik nepromítli. Vliv štítkování na chování konečných zákazníků byl opravdu minimální. Otázek, na které se zákazníci nejčastěji ptají bylo položeno i odpovězeno více v médiích než ve skutečném životě na pneuservisu. Otázka je proč? Buď média vysvětlila problematiku naprosto dostatečně a každému je jasná. Nebo pro zákazníky nejsou hodnoty štítků u zimních pneumatik zásadní“, dodává Magda Pančochová.
Vyjádření Ing. Václava Špičky z Autoklubu ČR
„Pro motoristu, který nepatří k těm, pro něž je rozhodující jenom cena, a má zájem o pneumatiky kvalitní, jsou údaje na štítku nedostatečné,“ uvádí Ing. Václav Špička z Autoklubu ČR. „Ze štítku nepozná, jak se pneumatika bude chovat při záběru, při brzdění, v zatáčkách, při akvaplaningu, jak se bude chovat na různých površích vozovky. Tedy vše, co je důležité pro bezpečnou jízdu. Z tohoto hlediska je na štítku uveden jen jeden údaj – o přilnavosti pneumatiky na mokru. Valivý odpor a hlučnost jsou z hlediska bezpečnosti údaje až druhořadé,“ dodává Václav Špička.
Vyjádření nezávislé osoby
„Řekl bych, že zavedení povinného štítkování pneumatik je více zaměřeno ekologicky než na označení bezpečnosti pneumatik,“ říká Karel Laštovička, nezávislý spotřebitel. „Bezpečnost zahrnuje de facto jediný bod, a tím je přilnavost pneumatik za mokra. Já osobně se spíše při výběru pneumatik stále řídím tedy zkušenostmi z praxe. Nové označování štítky zatím moje rozhodování neovlivňuje,“ dodává Karel Laštovička.
Bestdrive, jako součást koncernu Continental, uvítal aktivitu Evropské Unie v oblasti štítkování pneumatik. Start štítkování přišel v listopadu, což je doba, kdy řidiči přezouvají nebo už mají přezuto na zimní pneumatiky. Faktem je to, že štítkování se zabývá spíše vlastnostmi letních pneumatik. Specifické vlastnosti zimních pneumatik, jako je například záběr nebo brzdy na sněhu, štítkování vůbec neřeší.
Autoklub ČR doporučuje při výběru pneumatiky se orientovat podle informací renomovaných prodejců, a zejména věnovat pozornost testům autoklubů a jiných nezávislých organizací, které posuzují vlastnosti pneumatik z více měřitelných hledisek, než nařizuje štítkování EU.