Vážení nadšenci komplexní diagnostiky. Protože se s některými z vás neustále setkávám na školeních logické diagnostiky a hovoříme spolu o problematice vadných snímačů hmotnosti vzduchu, rád bych tuto problematiku ještě více upřesnil na konkrétním případu z praxe.
FUNKCE SNÍMAČE V KOSTCE
Snímače hmotnosti nasávaného vzduchu pracují na principu vyhřívání topného elementu na konstantní teplotu pomocí integrované elektroniky. Pokud snímačem proudí větší hmotnost vzduchu, elektronika zvyšuje topný proud. Tato veličina je zpracována a posílána do ŘJ.
Novější konstrukce snímačů zohledňují i vzduch proudící opačným směrem, díky použití dvou teplotních snímačů na vyhřívaném elementu nainstalovaných ve směru proudícího vzduchu. Jeden teplotní snímač je tedy vždy ochlazován více – záleží na směru proudění vzduchu.
ZÁVADY SNÍMAČŮ A PROJEV MOTORU
Nejčastěji se můžeme setkávat se závadou, která způsobuje zeslabování výstupního signálu díky zanášení topného elementu. Slabší výstupní signál způsobuje u zážehového motoru chudou směs, která je při ustálených režimech vyrovnána adaptacemi v ŘJ. Při prudkých akceleračních režimech (rozjezd vozidla), zejména u studeného motoru, se závada projevuje cukáním nebo úplnou nemožností akcelerovat.
V takovém případě se můžeme setkat s chybovým hlášením týkajícím se směsi, nebo alespoň vidíme posunuté adaptační hodnoty zejména v oblasti částečné zátěže (multiplikativní korekce směsi).
MYŠLENKA OBJEKTIVNÍHO TESTU SNÍMAČE
Protože defekt snímače se výrazně projeví pouze při větších rychlostech proudění vzduchu, je test založen na velmi rychlé změně proudícího vzduchu bez ovlivnění samotným chodem motoru. Pokud bude do testu promlouvat chod motoru, nemůžeme vyloučit, že nízký signál má příčinu například v malém nadávkování paliva (přicpané vstřikovací trysky, nízký tlak paliva apod.).
Okamžik, kdy ještě motor neovlivňuje signál snímače, nastává při velmi rychlém otevření škrticí klapky (20 – 30 ms).
PŘÍPAD Z PRAXE – ŠKODA OCTAVIA 2.0 AQY, CUKÁNÍ PŘI AKCELERACI
PO VÝMĚNĚ SNÍMAČE
ZÁVĚR
Pokud jsou splněny podmínky testu (rychlost sešlápnutí akceleračního pedálu kolem 20 ms), musí za tento čas signál snímače dosáhnout napětí nad 4,5 V. Zanesený snímač za tak krátký čas není schopen zaregistrovat rychlou změnu rychlosti proudění vzduchu. I přesto, že motor bude velmi obtížně akcelerovat, nebo dokonce při akceleraci zhasne, není ovlivněna objektivita testu. Rychlá změna v podobě prvního výkmitu na signálu není nic jiného než rychlé přesunutí vzduchu do sacího potrubí mezi škrticí klapku a motor. Teprve poté reaguje motor na dávku paliva, která může být již jakákoliv.
Jakýkoliv jiný test snímače, při němž je zúčastněn chod motoru, ztrácí možnost konkrétního určení příčiny a měření se prodlužuje.
Info AUTOJOB – personalistika