Je nutné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla uzavírat?
Ano, toto pojištění je povinné pro všechny majitele vozidel. Tomu, kdo povinné ručení neuzavře, hrozí pokuta ž do výše 20 000 a zákaz řízení až na dobu jednoho roku.
Věděli jste, že v ČR je registrováno asi 6,8 milionu motorových vozidel, povinné ručení je však sjednáno jen pro 6 milionů? Odhaduje se, že na českých silnicích se pohybuje 200–300 tisíc vozidel bez povinného ručení. Zbytek jsou vozidla, která jejich majitelé nevyužívají.
K čemu povinné ručení slouží?
Hlavním účelem povinného ručení je zajistit ochranu těch, kteří by mohli být poškozeni vaší chybou při řízení, a zároveň zajistit, že případné škody nebudete hradit přímo ze své kapsy. Jednoduše řečeno, pokud budete viníkem nehody, vzniklé škody, které byste měli povinnost bez pojištění platit vy sami, za vás uhradí pojišťovna.
A co škody na mém vlastním vozidle?
Na škody způsobené na vašem vlastním vozidle se povinné ručení nevztahuje. Pro tento účel je určeno tzv. havarijní pojištění, které je však zcela dobrovolné.
Co když nemám uzavřené povinné ručení a způsobím nehodu?
Kromě toho, že vám hrozí již výše zmíněné postihy, budete povinni zaplatit způsobenou škodu, a to jak na zdraví, tak na majetku. Určená částka je uhrazena z fondu České kanceláře pojišťoven, jež po vás bude následně celou částku vymáhat.
Existují nějaké limity pro úhradu škody?
Ano, spodní hranice limitu pojistného plnění u povinného ručení je stanovena zákonem 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Aktuálně představuje 35 milionů Kč při škodě na zdraví i na majetku. Pojišťovny však nabízí i několik dalších úrovní limitu pojistného plnění, a to až do částky 150 milionů Kč.