Mercedes-Benz ukazuje novým modelem CLS Shooting Brake opět svou koncepční kreativitu, a podtrhuje tak vedoucí roli v oblasti designu. Nový CLS je svými proporcemi jednoznačně kupé, avšak s pěti dveřmi a střechou protaženou až k zádi nabízí pozoruhodné nové možnosti. Myšlenka čtyřdveřového kupé, která byla v roce 2004 úspěšně uvedena s první generací CLS a od té doby řadou konkurentů kopírována, je tak inovativním způsobem rozvíjena dál.
Šéf představenstva Dr. Dieter Zetsche k tomu říká: „Každá skutečná automobilová legenda oslovuje stejným způsobem rozum i srdce. Funkčnost vozidla je povinností – tu zákazník předpokládá. Ale fascinace je něco, co zákazníka nadchne. CLS Shooting Brake spojuje obojí v podobě, kterou nemůže nabídnout žádný jiný automobil.“
Proporce modelu CLS Shooting Brake jsou překvapivé, ale jednoznačně připomínají kupé přikrčené k zemi a připravené ke skoku. K tomu se přidává dlouhá kapota motoru, nízký pás prosklení kabiny s bezrámovými bočními okny, dynamicky dozadu splývající střecha protažená až k zádi. Až na druhý pohled je patrné, že Shooting Brake má pět dveří a ještě větší funkčnost.
V zásadě se jedná o nevídanou formu sportovního vozu s pěti sedadly a velkým zadním výklopným víkem. Je to speciální nabídka pro lidi, kteří se odlišují od hlavního proudu a při stylovém cestování se nechtějí zříci ani sportovnosti, ani zavazadlového prostoru. Shooting Brake představuje další vrchol v linii inovativních luxusních vozů Mercedes-Benz a podobně jako CLS Coupé se může stát vzorem pro nový tržní segment.
„CLS Shooting Brake vychází z velké tradice stylové sportovnosti, která odjakživa k Mercedesu patří, a posunuje jeho jedinečné ikony o fascinující krok dál,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér Mercedes-Benz. „Zastupuje dále rozvinutý designérský styl značky Mercedes-Benz, který vychází z estetických a avantgardních zásad.“ Tím se řadí do pozoruhodné řady nových automobilových konceptů, ovlivňujících podobu trhu, jako byl například SLK, první roadster se skládací ocelovou střechou, třída M z roku 1998 jako první prémiové SUV, nebo první čtyřdveřové kupé CLS z roku 2004.
Exkluzivní inovace v interiéru: dřevěná podlaha zavazadlového prostoru
Druhá generace CLS stanovila vysoká měřítka pro design a kvalitu interiéru, který se vyznačuje elegancí bez kudrlinek v kombinaci s inovativními detaily a řemeslnou dokonalostí. Tyto ambice realizuje Shooting Brake také v zavazadlovém prostoru, který je čalouněný velmi kvalitním kobercem a ve spojení s koženou výbavou interiéru je ručně sešívaným materiálem potaženo také obložení bočních stěn. Elegantní kolejnice z hliníku pro upevnění přepravovaných zavazadel vytvářejí na přání ještě exkluzivnější vzhled.
Extravagantní a v automobilovém průmyslu jedinečná je dřevená podlaha zavazadlového prostoru designo, která podtrhuje manufakturní charakter interiéru. Třešňové dřevo kontrastuje jako klasický ušlechtilý materiál s ozdobným obložením z kouřového dubu a s hliníkovými kolejnicemi. To propůjčuje zavazadlovému prostoru eleganci dřevěné paluby na jachtách ve spojení s fascinací technologií a precizností. K vlastnostem dřevěné podlahy patří ohebnost, elasticita, hustota a jemná vláknitost.
U podlahy zavazadlového prostoru z americké třešně jsou vybrané dýhové listy ručně skližovány a stlačovány křížem v pěti vrstvách, aby bylo dosaženo vysoké tvarové stability. Polotovary jsou vyfrézovány strojem CNC do přesného tvaru a plochy vybroušeny do hladka a impregnovány, aby byla podtržena přirozená krása dřeva. Design podlahy zavazadlového prostoru zušlechťuje ozdobné obložení z tmavého kouřového dubu, které je laserovou technikou precizně nařezáno do pruhů, širokých tři milimetry. Náročně vyrobené hliníkové lišty s kartáčovaným povrchem chrání v kombinaci s pryžovými vložkami nejen dřevěný povrch, ale brání také nežádoucímu pohybu zavazadel během jízdy.
Již CLS Coupé stanovilo v interiéru nová měřítka velkým počtem možných individualizací. Pět barev interiéru, pět provedení ozdobného obložení a tři varianty kvality kůže jsou na výběr rovněž pro Shooting Brake. Zákazník má na výběr mezi třemi exkluzivními druhy dřeva: lesklým hnědým kořenovým dřevem ořechu, lesklým černým jasanem a hedvábně matným světle hnědým topolem. Ještě progresivněji vypadá interiér vozu s ozdobnými prvky AMG z uhlíkového kompozitu v kombinaci s černým klavírním lakem. Zcela nová je vnitřní výbava v porcelánovém odstínu, která v obou modelech CLS vytváří atmosféru srovnatelnou jinak jen s vozy třídy S. CLS Shooting Brake plní roli designérské ikony také inovativním provedením materiálů. K tomu patří např. střídání hedvábně matné a lesklé povrchové úpravy kovů.
Automobilový koncept nové dimenze: čtyřdveřový Shooting Brake
Kdo dělá kompromisy s radostí? I když praktická využitelnost nebyla u designu modelu Shooting Brake (délka x šířka x výška: 4956×1881×1413 mm) v popředí, má nový model CLS několik trumfů v rukávu. Zavazadlový prostor nabízí s objemem 590 až 1550 litrů navzdory sportovně nízké střeše hodně místa, které lze snadno využívat díky standardně automaticky se otvírajícímu zadnímu víku. Kryt zavazadlového prostoru chrání zavazadla před zvědavými pohledy.
Standardní vzduchové odpružení vzadu zajišťuje vždy optimální jízdní stabilitu. Pro zvýšenou flexibilitu lze opěradla zadních sedadel standardně ze zavazadlového prostoru sklopit. Samotná zadní sedadla jsou rozdělena na samostatná vnější sedadla a na třetí sedadlo uprostřed. Trojice opěrek hlavy na zadních sedadlech sotva brání výhledu dozadu a řidič je může uvést do spodní polohy stisknutím tlačítka. Na přání se dodává tažné zařízení. Dr. Joachim Schmidt, člen vedení divize Mercedes-Benz Cars zodpovědný za prodej a marketing, stručně shrnuje: „Nový CLS Shooting Brake je automobilovým konceptem nové dimenze a nabízí náročným zákazníkům nezávislost v její nejkrásnější podobě.“
Lehká konstrukce a aerodynamika: zásadní příspěvky k hospodárnosti
Inteligentní lehká konstrukce přispívá u modelu CLS Shooting Brake rozhodujícím způsobem k překonání klasických konfliktů mezi nízkou hmotností a vysokou pevností. CLS Shooting Brake má bezrámové dveře vyrobené kompletně z hliníku. Výtlačně lisované profily a hlubokotažné hliníkové plechy jsou v porovnání celkem o cca 24 kilogramů lehčí než konvenční ocelové dveře. Z hliníku jsou kromě toho vyrobeny zadní výklopné víko, kapota motoru, přední blatníky, vybrané nosníky, stejně jako zásadní komponenty podvozku a motorů.
Také aerodynamika významně přispívá k hospodárnosti vozu Mercedes-Benz CLS Shooting Brake. Při čelní ploše 2,30 m² a hodnotě součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,29, činí aerodynamický odpor vzduchu 0,67 m².
Výkonný a hospodárný pohon
CLS Shooting Brake se dodává se čtyřmi motory – dvěma vznětovými a dvěma zážehovými. Všechny motory jsou standardně vybaveny samočinnou převodovkou 7G-TRONIC PLUS a funkcí ECO Start-Stop. Kromě toho jsou k dispozici dva modely s pohonem všech kol: CLS 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY a CLS 500 4MATIC BlueEFFICIENCY. Základním modelem je CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY s výkonem 150 kW (204 k). Kombinovaná spotřeba paliva 5,3 litru nafty na 100 kilometrů je pro tuto výkonovou třídu vynikající a odpovídá emisím CO2 139 gramů na kilometr. O stupeň výš stojí dva šestiválce: CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY s výkonem 195 kW (265 k) a CLS 350 BlueEFFICIENCY s výkonem 225 kW (306 k). Vrcholným modelem je CLS 500 BlueEFFICIENCY s motorem V8 přeplňovaným dvěma turbodmychadly s výkonem 300 kW (408 k).
Ke zvýšení účinnosti přispívá také standardní elektromechanický posilovač řízení EPS (Electric Power Steering). EPS je radikálním krokem ve vztahu mezi řidičem, automobilem a silnicí. Poprvé totiž měli inženýři svobodu volně zvolit a naprogramovat mnoho parametrů, které ovlivňují pocit z řízení. Výsledkem je nová definice pocitu z řízení vozů Mercedes-Benz. Kromě úspory paliva tak mohlo dojít při realizaci k zásadnímu zlepšení ovladatelnosti vozidla a agility. Řízení s elektromechanickým posilovačem umožnilo navíc další inovaci v podobě aktivního parkovacího asistenta. CLS Shooting Brake nejenže rozpozná volnou mezeru pro zaparkování, ale dokáže i samostatně zaparkovat.
Ještě stále exkluzivní v celosvětovém měřítku: dynamické světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce
Jako první automobil na světě dostal CLS na přání vysokovýkonné dynamické světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce, které kombinují fascinující barvu světla z diod LED podobnou dennímu světlu s výkonem, funkčností a energetickou účinností současné generace bi-xenonových světlometů. U CLS Coupé se pro ně rozhoduje 95 procent všech zákazníků. Také CLS Shooting Brake má jako druhý automobil na světě, samozřejmě na přání, nový systém osvětlení, nabízející v kombinaci s technologií LED poprvé inteligentní systém ILS (Intelligent Light System), který se již osvědčil v modelech Mercedesu s bi-xenonovými světlomety. Světlomety tvořené celkem 71 diodami LED jsou nepřehlédnutelné a podtrhují tak nezaměnitelný vzhled modelu CLS. Specialisté na světlomety pro vozy Mercedes-Benz poprvé spojili technologii LED také s adaptivním asistentem dálkových světlometů, což vede ke zcela nové kvalitě osvětlení při jízdě za tmy.
Na rozdíl od prvních vozidel se světlomety LED již není u této světelné techniky nutné dělat žádné ústupky v oblasti funkčnosti a výkonnosti. Mezi další argumenty pro světelnou techniku na základě elektroluminiscenčních diod patří průměrná životnost diody LED 10 000 hodin, což je přibližně pětkrát víc než u xenonového světlometu. Barva světla z diod LED je také nejbližší dennímu světlu. Světlo z diod LED vychází vstříc zrakovým zvyklostem člověka a řidič vidí za tmy silnici výrazně více osvětlenou. Průzkumy ukazují, že umělé světlo namáhá oko tím méně, čím je jeho barva bližší dennímu světlu. S barevnou teplotou 5500 Kelvinů je světlo z diod LED blíž k dennímu světlu (6500 Kelvinů) než xenonové světlo (4200 Kelvinů).
Více než tucet asistenčních systémů pomáhá předcházet dopravním nehodám, nebo alespoň zmírnit následky a intenzitu nárazu. Aktivní asistent sledování slepého úhlu a aktivní asistent jízdy v jízdním pruhu se dodávají v paketu asistenčních systémů Plus v kombinaci se systémy DISTRONIC PLUS, BAS PLUS a PRE-SAFE® brzdy. Oba asistenti dokážou nejen rozpoznat nechtěné vyjetí z jízdního pruhu nebo vozidla ve slepém úhlu, ale i upravovat mírným brzdným zásahem směr jízdy, pokud řidič ignoruje vizuální nebo senzorické upozornění na nebezpečí.
K pojmu: jak vznikl název Shooting Brake
Slovem Break nebo stejně znějícím Brake se dříve v angličtině nazývaly povozy používané ke zlomení (anglicky: to break) odporu nezkrocených koní a ke zbrzdění (anglicky: to brake) jejich nutkání po pohybu, aby byly použitelné jako pracovní koně. Protože povozy mohly být přitom snadno poškozeny, používaly se jen takové, které nebyly nutně zapotřebí k jiným účelům. Breaks/Brakes měly proto jen lehké, často variabilní nástavby, které sloužily například jen k převážení věcí nezbytných pro hon. Takové vozidlo, s nímž se jezdilo na střílení (anglicky: shooting) zvěře, se nazývalo Shooting Brake nebo Shooting Break. V 60. a 70. letech byly automobily nazývané Shooting Brake oblíbené ve Velké Británii. Jednalo se přitom o exkluzivní dvoudveřové sportovní vozy, které spojovaly luxus a styl kupé se zvětšeným zavazadlovým prostorem a velkým zadním výklopným víkem.