Nejvýznamnější finští zástupci v odvětví pneumatik respektují doporučení evropských zastřešujících organizací (STRO a ETRMA). Pneumatiky prodávané jako nové by měly být vyrobené maximálně pět let před jejich prodejem. Správný obchodní postup by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.
Shrnující informace o životnosti pneumatik:
• Celková životnost pneumatik; doporučuje se maximálně 10 let. Celková životnost pneumatiky = technická životnost pneumatiky počínající datem její výroby. Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici v podobě čtyřčíselného kódu (mmrr) po zkratce DOT. V souladu s mezinárodní praxí by celková životnost pneumatiky neměla přesáhnout 10 let.
• Provozní životnost pneumatik; doporučuje se maximálně 6 let. Provozní životnost pneumatik = životnost pneumatiky počínající datem jejího uvedení do provozu. Maximální provozní životnost pneumatiky není možné stanovit s přesností, protože rychlost jejího opotřebení závisí na rozličných faktorech. V souladu s mezinárodní praxí by pneumatika neměla být užívána déle než 6 let. Obecně ovšem platí, že pneumatiky dosahují limitní míry opotřebení výrazně dříve.
• Pneumatiky prodávané jako nové; doporučuje se maximálně 5 let.
Pneumatiky staré až pět let mohou být prodávány jako nové, protože pokud jsou správně skladované, uchovávají si po tuto dobu své původní technické vlastnosti. Správný obchodní postup by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.
Tříčíselné kódy budou již brzy historií
V souladu s doporučeními o celkové životnosti pneumatik by se v roce 2010 na silnicích již neměly objevovat pneumatiky vyrobené na přelomu století. Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici vedle zkratky DOT. Od roku 1990 bylo datum výroby pneumatiky označeno pomocí tříčíselného kódu. Počínaje rokem 2000 se tento kód změnil na čtyřčíselný. Například kód 1608 značí 16. týden roku 2008.
Původní technické vlastnosti pneumatiky mohou být zachovány až po dobu pěti let
Složky běhounové směsi začnou postupem času tvrdnout. Proto jsou směsi moderních kvalitních pneumatik obohaceny o chemické přísady, které pneumatiku chrání před jejím stárnutím a pomáhají zachovávat její technické vlastnosti po dobu několika prvních let její životnosti. Například studie uskutečněná švédským institutem dopravy VTI ukázala, že zimní pneumatiky skladované po dobu tří let měly na ledu stejnou přilnavost jako pneumatiky nové (VTI 2000). Odborníci zastávají stanovisko, že pneumatika si zachovává své původní technické vlastnosti po dobu až pěti let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu. Při doručování jsou pneumatiky vždy skladovány podle předpisů, které ovšem následně nemusejí být dodržovány zákazníky. Pneumatiky musejí být uskladněny čisté, na suchém a chladném místě, mimo dosah slunečního záření. Podle situace může odborník na pneumatiky poskytnout o skladování podrobnější informace.
Více informací:
• The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO): www.stro.se • European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association (ETRMA): www.etrma.org • Bundesverbandes Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V. (BRV): www.bundesverbandes-reifenhandel.de
Info AUTOJOB – personalistika