Volkswagen Užitkové vozy prezentuje na Ženevském autosalonu extrémní verzi úspěšného pickupu Amarok v podobě koncepčního vozu Amarok Canyon. Pozoruhodný výstavní kousek byl speciálně upraven pro freestylové kajakáře, a ukazuje, jak všestranné konfigurace pickupu lze vytvořit.
Představte si časné sobotní ráno, začíná víkend, vzduch je svěží a poslední zbytky sněhových závějí odtávají do horských řek vystupujících ze svých zelených břehů. Je čas něco podniknout. Dva závodní kajaky jsou rychle naloženy a bezpečně zajištěny na ložné ploše Amaroku Canyon, a může se vyjet. Posádku čeká nejdřív rychlá etapa po dálnici, poté následují klikatící se silnice v horách. Několik dalších kilometrů překonává pickup zablácenou lesní cestu a posledních 500 metrů jede po stezce poseté velikými kameny a kusy skal. Cíle v podobě břehu divoké horské říčky dosáhl Amarok snadno díky svým terénním schopnostem. Posádka už je mezitím venku a demontuje z ložné plochy vozu kajaky z uhlíkového kompozitu a další výbavu. A teď už se vrhá s loděmi do rozbouřených vod horské říčky. Náš pár dokonale ovládající svá těla i lodě se odvážně vydává do vln. Tento velmi namáhavý boj s vodním živlem dokonale odplaví veškerý stres nastřádaný z každodenního života. Přesně tak by mohl začínat perfektní den pro freestylového kajakáře. Tento druh závodů je jednou z nejextrémnějších disciplín vodních sportů a těší se vzrůstající popularitě.
Všechny detaily konceptu Amarok Canyon vystavovaného v Ženevě jsou promyšleny tak, aby splňovaly požadavky tohoto extrémního sportu – od podvozku pickupu až po detailní řešení ložné plochy. „Tímto konceptem chceme ilustrovat jedno z mnoha různých využití Amaroku. Úpravou jeho designu pro extrémní sport zdůrazňujeme rovněž originální DNA Amaroku,“ říká Dr. Wolfgang Schreiber, mluvčí představenstva značky Volkswagen a vedoucí vývoje Volkswagen Užitkové vozy.
Koncepční vůz je výrazně vyšší a širší než sériově vyráběný Amarok, a také jeho barva je exotičtější. Karoserie pickupu, která se třpytí efekty třívrstvého zářivého laku „Baladi Orange“, byla patřičnými úpravami na podvozku zvýšena o 40 mm. Když se započte i vliv pneumatik, je koncept o plných 85 mm vyšší než sériově vyráběný model. Freestylový pickup má rovněž pomocné světlomety uložené na střeše. Jeho vzhled umocňují také zatmavené zadní světlomety a ochranné panely na spodní straně vozidla v kontrastní barvě. Všem cestujícím usnadňují nastupování a vystupování dvě elektricky ovládaná stupátka, která neruší celkový vzhled vozu a za jízdy jsou sklopená, aby byla u konceptu zachována tradičně vysoká úroveň terénních schopností Amaroku.
Jak již bylo uvedeno, byla pro outdoorové aktivity zvětšena také šířka konceptu. Podběhy kol jsou na každé straně rozšířeny o 35 mm, aby se do nich vešla velká kola „Durban“ lakovaná lesklým lakem „Adamantium Dark“ a obutá do terénních pneumatik 275/65 R 18.
Oba kajaky z uhlíkových vláken jsou bezpečně připevněny k podlaze ložné plochy. Vpředu jsou do podlahy udělány dva speciální výřezy s měkkým podložením, zatímco přídě kajaků jsou pevně připevněny k elegantnímu rámu v lesklém odstínu „Adamantium Dark“ pomocí popruhů. Pádla mají své místo na vnitřní straně výklopné zadní stěny se snadným ovládáním, aby byla rychle po ruce. Bezpečně uložena je i veškerá další výbava – ochranné helmy, záchranné vesty a boty. Helmy jsou v sítích na přední stěně ložné plochy a ostatní výbava se nalézá v menších úložných prostorech, které lze uzavřít vodotěsnými uzamykatelnými víky.
V interiéru bylo použito speciální barevné schéma společně s mnoha detaily a mnoha novými prvky. Kožená sedadla mají dvoubarevné čalounění. Sedací plochy jsou v odstínu „sterling“, zatímco opěrky hlavy a boční polštáře jsou elegantně odlišeny odstínem „adamant“. Ozdobné stehování má oranžovo-červenou barvu karoserie. Tato barva se rovněž objevuje na mnoha dalších detailech, jako jsou bezpečnostní pásy, výdechy ventilační soustavy a stehování na tříramenném volantu a hlavici řadicí páky. V horní části přístrojové desky jsou umístěny tři doplňkové přístroje ukazující úhly bočního i podélného náklonu Amaroku. Řidič tak má k dispozici klíčové informace pro bezpečnou jízdu v extrémních terénních podmínkách.
K maximální úrovni terénních schopností koncepčního vozu Amarok přispívá motor 2.0 Bi-TDI přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Tato pohonná jednotka je vyladěna na nejvyšší výkon 132 kW / 180 k a poskytuje maximální točivý moment 400 N.m v širokém rozpětí otáček od 1500 do 2250 min-1. Účinný přenos hnací síly na vozovku i v těch nenáročnějších terénních podmínkách zajišťuje připojitelný pohon všech kol 4MOTION společně s redukční převodovkou a uzávěrkou zadního diferenciálu.