• Nízká spotřeba paliva 4,9 l/100 km, emise CO2 jen 129 g/km • Podvozek SuperSport s novou přední nápravou nyní pro všechny Insignie s pohonem všech kol AWD • Nové asistenční radarové systémy zvyšují bezpečnost
Opel pokračuje ve vylepšování své velmi úspěšné vlajkové lodě Insignia. Od ledna 2012 korunuje nabídku vznětových motorů nový, dynamický a zároveň vysoce účinný agregát CDTI BiTurbo. Čtyřválec o objemu 2,0 litru dosahuje výkonu 143 kW (195 k) a jeho nejvyšší točivý moment činí 400 Nm! Spotřeba přitom činí jen 4,9 l nafty na 100 kilometrů jízdy a emise CO2 pouze 129 g/km. Díky novému motoru je Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo jedním z nejúspornějších automobilů střední třídy.
Technickou lahůdkou nového čtyřválcového naftového motoru s přímým vstřikováním paliva do válců „common rail“ je sekvenční dvojstupňový systém přeplňování. Tato technologie se až dosud používala jen v automobilech vyšších cenových tříd – nyní ji Opel v duchu své dlouhodobé strategie zpřístupňuje nejširšímu okruhu zákazníků. Nový motor je možné kombinovat s pohonem předních nebo všech kol (AWD). Opel Insignia 2.0 CDTI BiTurbo je k dispozici se všemi třemi verzemi karoserie, cena špičkově vybavené Insignie Cosmo 2.0 CDTI BiTurbo začíná na 769 900 Kč.
Od nového roku 2012 se v modelové řadě Insignia objeví i další technické inovace: Každý model s pohonem všech kol AWD bude možné objednat s podvozkem SuperSport, jehož hlavní součástí je modifikovaná přední náprava HiPerStrut ze špičkové vysoce výkonné verze Insignia OPC. Přední náprava HiPerStrut výrazně umocňuje jízdní dynamiku. Dalšími novinkami v nabídce jsou nové asistenční systémy na bázi radaru, které zvyšují aktivní bezpečnost modelu Insignia.
„Inteligentní“ technologie BiTurbo zvyšuje výkon a snižuje spotřebu paliva
Nový motor 2.0 CDTI BiTurbo o výkonu 143 kW (195 k) a s maximálním točivým momentem 400 Nm byl navržený tak, aby vynikal agilitou, spontánními reakcemi a plynulým nárůstem výkonu při zrychlování. Insignia BiTurbo akceleruje z klidu na 100 km/h během za 8,7 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 230 km/h. Přes tyto vynikající dynamické vlastnosti zůstávají spotřeba paliva i emise CO2 mimořádně nízké. Limuzína s pohonem předních kol spotřebuje průměrně jen 4,9 litru nafty na 100 kilometrů a emise CO2 činí jen 129 g/km. Všechny verze s manuální převodovkou jsou standardně vybavené systémem Start/Stop, díky čemuž je Opel Insignia CDTI 2.0 BiTurbo také jedním z nejúspornějších automobilů střední třídy.
„Obdobného výkonu a točivého momentu dosahují obvykle šestiválcové motory o objemu kolem tří litrů. Díky technologii BiTurbo dosahuje náš motor z menšího objemu obdobného výkonu při spotřebě i emisích nižších až o 30 procent,“ říká Volker Scharf, šéfkonstruktér modelového řady Insignia. „Jde o velmi dobrý příklad úspěšného downsizingu u značky Opel.“
Sekvenční přeplňování eliminuje opožděnou reakci motoru Inovativní systém přeplňování BiTurbo využívá dvě různě velká turbodmychadla, která pracují buď samostatně, nebo společně. Malé turbodmychadlo se rychle roztáčí do vysokých obrátek i v oblasti nízkých otáček motoru. Tak je zaručen prudký nárůst přeplňovacího tlaku, díky čemuž motor velmi spontánně reaguje na změny polohy pedálu plynu bez typického opoždění (tzv. „turbo lag“). Už při otáčkách 1500 ot/min je k dispozici točivý moment 350 Nm, což je průměrná hodnota maximálního točivého momentu výkonných modelů střední třídy se vznětovými motory.
V oblasti středních otáček pracují obě turbodmychadla společně, přičemž velké turbodmychadlo zabezpečuje první stupeň stlačení nasávaného vzduchu a malé turbodmychadlo následně zvyšuje přeplňovací tlak na definitivní úroveň. Elektronicky ovládaný obtokový ventil přepouští část výfukových plynů do velkého turbodmychadla, což podporuje energickou akceleraci vozu.
Ve vysokých otáčkách (od přibližně 3000 ot/min) proudí celý objem výfukových plynů přímo na turbínu velkého turbodmychadla, čímž je docíleno vysokého výkonu motoru v nejvyšších otáčkách.
Konstruktéři motoru 2.0 CDTI BiTurbo chtěli docílit především rychlého nárůstu plnicího tlaku v oblasti nízkých otáček a zkrácení reakčního času motoru na změny polohy pedálu plynu v oblasti středních otáček. Důležitým prvkem přeplňovací soustavy je malý mezichladič stlačeného vzduchu, přes který proudí vzduch od malého turbodmychadla, když pracuje samostatně v oblasti nízkých otáček motoru. Malý mezichladič voda/vzduch je součástí inovativní koncepce dvojitého chlazení stlačeného vzduchu („twin cooler system“), které Opel použil jako první automobilový výrobce. Zchlazený vzduch rychleji plní spalovací prostory motoru, čímž se zvyšuje objemová účinnost přeplňování. V oblasti středních otáček motoru se do okruhu přeplňování postupně zapojuje větší turbodmychadlo. Tehdy stlačený vzduch proudí přes větší klasický mezichladič stlačeného vzduchu (výměník vzduch/vzduch).
Opel optimalizoval účinnost motoru také s pomocí své inovativní technologie Cleantech, která kontroluje proces spalování směsi přes uzavřený elektronický regulační okruh. Senzory tlaku, integrované ve žhavicích svíčkách, proměřují tlak individuálně v každém spalovacím prostoru asi 130 000-krát za minutu, díky čemuž motor vždy pracuje v optimální oblasti maximálního výkonu a současně minimální spotřeby paliva a emisí CO2.
Třetí generace systému přímého vstřikování nafty do válců „common rail“, pracující s tlaky až 2000 barů, využívá extrémně přesné piezoelektrické vstřikovače, umožňující až 8 vstřiků během jediného pracovního cyklu. Tím se dosahuje velmi přesné regulace během splování směsi s minimálním hlukem a emisemi.
Zavedením nového špičkového motoru 2.0 CDTI BiTurbo se nabídka vznětových agregátů v modelové řadě Opel Insignia rozšířila na čtyři turbodiesely s přímým vstřikováním paliva do válců „common rail“, které pokrývají výkonové spektrum od 81 kW (110 k) do 143 kW (195 k).
Bezkonkurenční nabídka ve střední třídě
Nové prvky výbavy, které budou zavedeny začátkem roku 2012, přidávají vlajkové lodi značky Opel výrazné kvality a prémiové technologie. Nový motor 2.0 CDTI BiTurbo je k dispozici pro všechny verze karoserie modelu Insignia – tedy pro pětidveřový hatchback, čtyřdveřovou limuzínu i pětidveřové kombi Sports Tourer. Zákazníci mohou volit 6-stupňovou manuální nebo automatickou převodovku v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol (s elektronicky ovládaným samosvorným diferenciálem u zadní nápravy).
Jízdní dynamiku lze dále umocnit příplatkovým adaptivním podvozkem FlexRide.
Podvozek SuperSport s přední nápravou High Performance Strut je k dispozici pro všechny modely Insignia 4×4 Další velkou inovací všech verzí Insignia s pohonem všech kol je na přání dodávaný podvozek SuperSport. Tato technologie, která byla původně vyhražena jen pro špičkový vysoce výkonný sportovní model Insignia OPC (Opel Performance Center), je nyní k dispozici mnohem širší skupině zákazníků. Komplet SuperSport obsahuje mechatronický podvozek FlexRide s elektronicky regulovanými adaptivními tlumiči, vysoce výkonné brzdy Brembo a speciální přední nápravu HiPerStrut (High Performance Strut) z modelu Insignia OPC o výkonu 239 kW (325 k).
Nové asistenční radarové systémy zvyšují bezpečnost
Díky novému radarovému systému, umístěnému za maskou chladiče, se výrazně zvýšila i aktivní bezpečnost. Zájemci o model Insignia si nyní mohou objednat adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC). Nový systém (na bázi radaru) udržuje automaticky navolenou rychlost při zohlednění nastaveného bezpečnostního odstupu od vozidla jdoucího vpředu. Radarový systém umožňuje i některé další funkce: Following Distance Indication (FDI) vizuálně informuje řidiče o vzdálenosti od vozidla jedoucího vpředu. Systém Forward Collision Alert (FCA) zase vizuálním a akustickým signálem upozorňuje řidiče na bezprostřední nebezpečí kolize s vpředu jedoucím vozem, funkce Collision Imminent Braking (CIB) zase automaticky zpomalí vůz, pokud by hrozilo riziko kolize.