AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Iveco Czech Republic, a.s.
Siems & Klein
Mercedes-Benz

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Hodnocení zaměstnanců

Hodnocení zaměstnanců

V předchozích dílech jsme celkem důkladně hovořili o výběru zaměstnanců. Touto činností bychom chtěli udržet či zefektivnit fungování firmy.

Je zřejmé, že samotným přijetím či propuštěním kolegy tohoto efektu nedocílíme. Zaměřit se tedy musíme na mezičas, kdy je naším zaměstnancem. K této době se váže velmi zásadní činnost, kterou je vedení týmu. Na toto téma bylo popsáno mnoho listů papíru. Dovolte mi obrátit Vaši pozornost pouze na jednu z činností, která však může být klíčem k úspěchu. Tím je hodnocení. Účelem tohoto příspěvku není seznámit Vás s nespočetnými způsoby hodnocení, jejich klasifikací a výhodami. Naopak. Zaměříme se pouze na jednu konkrétní formu hodnocení, která podle osobní zkušenosti funguje. Řeč bude o křížovém hodnocení. Co si pod tímto názvem představit? Jedná se o kombinaci vlastního hodnocení zaměstnance s hodnocením nadřízeného, eventuálně kolegů.

Proč používat hodnocení

Co nemůžete měřit, nemůžete řídit. Alespoň to tvrdí stručné manažerská poučka. Možnost věci porovnávat a hodnotit je motivačním nástrojem jak při běžném řízení, tak i při koučinku. Hodnocení je dále i výbornou zpětnou vazbou od našich kolegů. Je společnou činností nadřízeného a zaměstnavatele, která má pomoci jim i společnosti.

Jak připravit hodnotící nástroj

Nutná je písemná forma s možností opakovaného použití. Výborně poslouží například excelová tabulka. Jednoduché věci se dělají snadno a neodradí. Proto i formulář pro hodnocení by měl být přehledný a stručný. Měl by být rovněž uzpůsoben konkrétní pozici zaměstnance a jeho místě ve firmě. Tím je myšleno, že by měl zohledňovat jen takové schopnosti a dovednosti, které se vážou k jeho konkrétní pozici. Pokud nás zajímá více kritérií, je vhodné oddělit ty klíčové od ostatních. Kritéria bychom neměli měnit s každým následujícím hodnocením, aby je bylo možné porovnat mezi sebou. Schopnosti a dovednosti by měly být klasifikovatelné. Nabízí se využití například stupnice A, B, C. Jiná varianta je známé školní hodnocení 1–5. U každého kritéria by měl být rovněž prostor pro slovní komentář.

Pojmy

Hodnocení by mělo být srozumitelné. Je nutné si nejprve vysvětlit jednotlivé pojmy vážící se ke schopnostem a dovednostem, aby nedošlo následně k nepochopení. Zde jsou dva příklady. Práce v týmu – pomáhá kolegům, snaží se vyhovět, vytváří příjemnou atmosféru, nepředává vlastní úkoly, umí vyslechnout názor druhých, diskusi posouvá dopředu reakcí na názory druhé strany. Přínos pro společnost – je nepostradatelný/á pro chod společnosti, spoluvytváří klíčová rozhodnutí a know how.

Jak často hodnotit

Prvním předpokladem úspěchu je pravidelnost. Osvědčilo se hodnocení jedenkráte za 4 – 6 měsíců. Uvědomme si, že hovoříme o hodnocení jako o nástroji pro aktivní řízení, nikoliv pro statistiku. Důležitá je rovněž kontinuita hodnocení. Tím je myšleno vytvoření povědomí v týmu, že tato činnost se pravidelně opakuje a je součástí firemních zvyklostí. V případě negativních výsledků hodnocení nebo časově limitovaných pracovních úkolů je možné termín následného hodnocení zkrátit.

Jak se připravit na hodnotící rozhovor

V prvé řadě musí mít zaměstnanec dostatek času na vyplnění hodnotící tabulky. Ideální je poskytnout mu i několik dnů. Již vlastní příprava je součástí řídícího efektu. Rovněž je vhodné vyhradit si dostatečný čas výhradně pro tuto schůzku. Nespojovat jednání například s jinou činností či s aktuálními problémy oddělení. Při hodnocení je velmi důležité z obou stran uvádět výhradně konkrétní příklady – neodvolávat se na obecné fráze. Stejně tak je důležité najít vhodný termín pro toto hodnocení ve vztahu k okamžité situaci na pracovišti. Opačný než pozitivní efekt má hodnocení v případě, že jednáte v afektu například ihned po negativním chování Vašeho kolegy.

Jak vést rozhovor

Hodnocení nesmí být prováděno pouze formálně. Často se tak bohužel stává. Formálnost nezabíjí jen dobré myšlenky a čas, ale i motivaci ke změně. Společné procházení jednotlivých hodnocených schopností a dovedností je provázeno oboustranným komentářem. Nejedná se o dohadování nad konkrétními hodnotami ale spíše o vysvětlení důvodů pro konkrétní hodnotu. Je více než na místě zaznamenat si komentáře partnera. Jak jej vyhodnotit

Vyhodnocení může mít několik podob. Například se může jednat o porovnání jednotlivých kritérií s předchozím hodnocením nebo můžete sledovat trend zaměstnance prostřednictvím průměrné známky pouze u klíčových údajů. Závěrem je nutné vždy připravit shrnutí, na jehož základě je možné realizovat konkrétní změny, navrhnout prospěšná školení či provést úpravy v popisu pracovní pozice. Můžete je vytvořit i následně a to po zralé úvaze vašich skutečných možností. Hodnocení s návrhem řešení by měl mít zaměstnanec mezi jednotlivými hodnoceními vždy k dispozici. Výhodou této formy hodnotícího rozhovoru je i příležitost pro kolegu okomentovat vlastní situaci, vztahy s vámi či na pracovišti jako takovém a nezřídka i uvolnit nahromaděné napětí. Pro vás může být k nezaplacení i možnost reagovat včas na potřeby klíčového kolegy dřív, než vám přinese výpověď.

Pokud se hodnotíte s podřízeným vzájemně, je velmi důležitý prostor pro jeho komentář a vaše pochopení vyřčeného. I zde je na místě uvažovat o nápravných krocích.

Hodnocení je úspěšné jen tehdy, pokud je vidět reálná progrese.

*AUTOJOB TIP:**

  • soustřeďte se především na doplňující dotazy a nedopusťte monolog nadřízeného
  • kritizuje-li podřízený vaši osobu, omezte se pouze na pochopení jeho argumentace, neobhajujte se
  • přímý dopad prováděného hodnocení na bonusy zaměstnance může být kontraproduktivní

Autor: Milan Švejnoha

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




BOSCH
Toplac s.r.o.
Scania Czech Republic s.r.o.
Mitsubishi Motors Česká republika
Standox