CAIS je obecné označení pro budoucí technologii, která sbírá a vyhodnocuje informace o stavu povrchu vozovky. Nová technologie schopná snímat okamžitá vstupní data o vibracích a digitalizovat je prostřednictvím analytických zařízení ve vozidle rozlišuje sedm různých stavů povrchu vozovky2 a tuto informaci předává řidiči prostřednictvím displeje na přístrojové desce3.
Díky poskytování okamžitých informací o stavu povrchu vozovky umožní nová technologie řidičům lépe reagovat na nebezpečí při rychlých změnách jízdních podmínek, jako je led, sníh a déšť, a také nabízí možnost upozorňovat ostatní motoristy, kteří cestují po stejné trase*4. Tato nová technologie je dalším příspěvkem společnosti Bridgestone ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu a posilování pocitu bezpečí pro řidiče.
Základní informace o technologii určování stavu povrchu vozovky:
• Senzor zrychlení umístěný na vnitřní straně běhounu pneumatiky detekuje vibrace v běhounu pneumatiky a tuto informaci posílá bezdrátově příslušnému analytickému zařízení ve vozidle. Elektrickou energii pro systém CAIS vyrábí speciální zařízení patentované společností Bridgestone.
• Analytické zařízení analyzuje vibrace v reálném čase a určuje, do jaké ze sedmi skupin povrchů vozovky aktuální stav patří (suchý, polosuchý, mokrý, rozbředlý sníh, čerstvý sníh, uježděný sníh, led).
• Výsledky určování stavu povrchu vozovky jsou zobrazovány na monitoru uvnitř vozidla.
*1. Contact Area Information Sensing. „CAIS“ je registrovanou ochrannou známkou společnosti Bridgestone Corporation.
*2. Suchý, polosuchý, mokrý, rozbředlý sníh, čerstvý sníh, uježděný sníh, led.
*3. Vysoká přesnost určování druhu povrchu vozovky byla u této technologie ověřena v různých podmínkách v rámci rozsáhlého testování během dvou zim na veřejných komunikacích v Japonsku (Hokkaido), na nichž se často vyskytuje nebezpečný povrch, jako je sníh a led. Podrobné výsledky testů byly zveřejněny na jaře 2010 na výročním kongresu Japonské společnosti automobilových inženýrů a na světovém kongresu FISITA.
*4. Řidič vozu vybaveného systémem CAIS může sdílet informace o potenciálně nebezpečných změnách povrchu vozovky s ostatními motoristy, kteří cestující po stejné trase.