• 47 procent německých motoristů přiznává, že použili mobilní telefon během jízdy, a 66 procent někdy za volantem konzumovalo jídlo či nápoje
• 43 dotazovaných Italů připustilo, že občas drží volant jednou rukou, a 14 procent se přiznalo k psaní textových zpráv během jízdy
• Tři z pěti evropských řidičů si nejsou jisti, zda by dokázali znovu úspěšně složit řidičské zkoušky
• Z bezpečnostních technologií si Evropané nejvíce cení airbagů, oceňované jsou však rovněž systémy pro odvrácení kolize v nízkých rychlostech
V anketě odpovídalo více než 4 300 řidičů ze Španělska, Itálie, Francie, Německa a Velké Británie. Znepokojivě vysoké procento z nich přiznalo, že alespoň občas vystavují sebe i ostatní účastníky provozu potenciálnímu riziku telefonováním, konzumací jídla nebo pití a v některých případech dokonce i pověstným nanášením make-upu za jízdy.
A co víc, Evropané mají poměrně nízké mínění o svých řidičských schopnostech: 62 procent dotazovaných pochybuje, zda by dokázali i dnes úspěšně absolvovat zkoušky potřebné k získání řidičského oprávnění.
„Výzkum jasně ukázal naléhavou nutnost všeobecně zlepšit koncentraci za volantem,“ řekl Stuart Southgate, ředitel oddělení bezpečnosti automobilů ve Ford of Europe.
Z letos zveřejněných statistik Evropské unie vyplývá, že v roce 2009 se při dopravních nehodách na evropských silnicích zranilo více než 1,5 milionu lidí. Ford realizoval svůj průzkum v rámci evropského turné Future of Safety (budoucnost bezpečnosti), aby získal představu o chování řidičů a zjistil, které bezpečnostní prvky v automobilech lidé nejvíce oceňují.
Němečtí řidiči se nejčastěji přiznávali k telefonování za jízdy, které alespoň někdy provozuje téměř polovina dotazovaných. Na druhém konci přehledu jsou Britové, jichž za volantem telefonuje pouze šest procent. Výzkum zjišťoval pouze případy telefonování s přístrojem drženým v ruce, nikoliv s použitím jakékoli hands-free sady.
Italští motoristé si jsou nejjistější svými řidičskými dovednostmi – 50 procent nepochybuje, že by řidičský průkaz získali napoprvé, kdyby o něj měli znovu usilovat, zatímco v Německu si takto věří pouze 30 procent řidičů.
Na otázku, zda bezpečněji jezdí ženy nebo muži, se odpovědi také rozcházely. Němci těsně favorizovali muže, jimž dalo „hlas“ 22 procent dotazovaných, kdežto na stranu žen se přiklonilo 21 procent. Zbytek nevyjádřil žádnou preferenci. Naproti tomu celých 50 procent Francouzů řeklo, že ženy řídí bezpečněji.
Pokud jde o bezpečnostní systémy v autech, podle průzkumu jsou nejoceňovanější airbagy, pro které se vyslovilo celkem 25 procent respondentů. Hned druhé místo s 21 procenty nicméně obsadily systémy pro odvrácení kolize v nízkých rychlostech, jako je například Active City Stop od Fordu.
„Active City Stop je pouze jedna z mnoha technologií, které jsme předváděli v rámci evropského turné Future of Safety,“ řekl Southgate. „Navštívili jsme 28 měst v jedenácti zemích a ukazovali jsme, jak Active City Stop automaticky začne brzdit, pokud jeho senzory vyhodnotí náraz do vozidla vpředu jako pravděpodobný.
Další z demonstrovaných technických řešení je nafukovací bezpečnostní pás, navržený pro zvýšení ochrany cestujících na zadních sedadlech, a nevynechali jsme ani aktivní parkovací asistent. Všechny tyto technologie se dočkaly velmi dobrého přijetí všude, kam jsme zavítali.“