Pokud jste pozorně četli minulý příspěvek, překvapí vás nejspíš toto pokračování. Naposledy jsme totiž došli až k přijetí zaměstnance. Proč tedy nyní pokračovat dál v tomto tématu, když máme nového spolupracovníka již pod střechou? Důvodem je časový interval, po který jedna strana poznává druhou. Tato doba je tak zásadní, že na ni pamatuje dokonce i zákon. Označuje se jako se zkušební doba. Název, který již sám napovídá její účel. Mohli bychom ji přiřadit do některého z budoucích příspěvků s názvem například Jak řídit zaměstnance a nyní ji vynechat. Ochudíme se však o možnost dokončit náš výběr upřesněním skutečných kvalit vybraného kandidáta v reálném provozu. K čemu nám tedy ty tři měsíce mohou posloužit? A konečně nejsou i tři měsíce na rozhodnutí příliš dlouhá doba?
Jak nejlépe využít čas pro rozhodnutí?
Je třeba si uvědomit, že převážnou část zkušební doby naše investice do zaměstnance převyšuje jeho přínos. Většinou. Nabízí se tedy dvě otázky. Jak minimalizovat tuto zápornou bilanci v případě, že budeme s novým kolegou pokračovat i po uplynutí této doby? Respektive, jak nejrychleji rozpoznat naši chybu při výběru a zkrátit čas testování na minimum?
Pojďme si říci, kterak postupovat a co všechno se dá během této doby zvládnout. Zjevně nezapomeneme na představení zaměstnance a detailní seznámení s popisem pracovní pozice. Dále na zaškolení spojené s kontrolními úkony a patronací jiné osoby. Ideální je rozhodně i vyzkoušet nového zaměstnance pod vyšší zátěží nebo při kontaktu se zákazníkem. Co se nedalo simulovat při pohovoru je nyní příležitost zkusit za plného provozu.
Nástup nového kolegy
Pamatuje si svůj první vstup do nového zaměstnání? Který z kolegů vám byl nejvíce sympatický? Jak dlouho trvalo, než jste dostali váš počítač, telefon nebo jiný důležitý pracovní prostředek? Pokud jste zažili během těchto prvních dnů výjimečný zážitek, tak si na to rozhodně vzpomenete. Výjimečný může znamenat pozitivní i negativní. Minule jsme hovořili o prvním dojmu z osoby kandidáta. Nyní je tah na vás. Dokážete presentovat společnost tak, jak jste ji popisovali při pohovoru? Předpokládejme, že úspěšný kandidát přichází s pocitem úspěšného člověka, který zvítězil v náročném výběru pro odpovědnou pozici. Dokázal nejlépe ze všech vyřešit stresovou zátěž osobního pohovoru. Odpověděl na mnoho záludných otázek, splnil písemný test, předvedl svoje znalosti a odrazil útok jiných kandidátů. To vše, aby byl hoden, ano hoden vstoupit do vaší společnosti. Má rozhodně velká očekávání a chce se přesvědčit, že i jeho volba byla správná. Tímto úvodem jsme si dovolili upozornit na velkou citlivost nového spolupracovníka v průběhu prvních dnů. Dovolte mi poslední přirovnání. Když si někoho pozvete domů na první návštěvu, neposadíte jej do chodby a nenecháte jej hledět do zdi. Patrně uděláte maximum, aby se cítil od počátku co nejlépe.
Být připraven
Den nástupu by neměl být překvapením. Pro nikoho. Termín jste si určili často několik dnů či týdnů dopředu. Je-li třeba prostudovat a podepsat nástupní dokumenty může být vše připraveno již v deskách se jménem zaměstnance. Některé společnosti vyžadují po svých recepčních, aby hosty uvítali jejich jménem a to i při první návštěvě. Důvod je prostý. Jste netrpělivě očekáváni, jste důležitá návštěva. Je tedy velmi vhodné informovat váš tým o novém spolupracovníkovi dříve, než projde dveře provozovny. Tento fakt není jen užitečný pro nového kolegu, ale hlavně pro budoucí vztahy na pracovišti. Pokud by se navíc jednalo o budoucího nadřízeného, je to naprosto zásadní. Poslední ilustrační odbočka. Jak přivítá vaše rodina návštěvu, se kterou se nečekaně objevíte v kuchyni? Konečně veškeré potřebné náležitosti od vstupní karty přes pracovní oblečení až po přislíbené vozidlo k výkonu pozice je první hmatatelnou ukázkou vaší profesionality v přípravě a informace o budoucím řízení.
Zaměstnejte nového zaměstnance
Zní to logicky. Je to ale současně i praxe? Vedoucí je osobou, která musí předem koordinovat efektivní a rychlé zapojení nového pracovníka do provozu. Proč by měl ztratit třeba jen jedinou hodinu čekáním na vybavení, přípravek či další úkol?
Důkladné zaškolení – vratná investice
Když dobře proškolíte nového kolegu, je možné, že vám za to navíc i poděkuje. Často může přicházet ve stresu z vašich očekávání. Čas, který mu sami nebo prostřednictvím patrona věnujete, se vyplatí. Již dopředu byste měli mít jasno, jaké postupy, předpisy a materiály je možné během konkrétní doby prostudovat. Rozsah by měl odpovídat možnostem zaměstnance tyto informace vstřebat. Pokud pozici obsazujete častěji, budete znát nejen potřebnou dobu na studium, ale dokážete znalosti i efektivně zkontrolovat. K ruce Vám může být i test. Svěřili-li jste nového kolegu patronovi, sledujte jednotlivé kroky zaškolení a hodnoťte nováčka společně.
Pokud se jedná spíše o praktické činnosti, zaměřte se na rychlost učení, kvalitu odváděné práce a zájem. Zde je role patrona naprosto nezastupitelná. Nejen jeho dovednosti, ale i \\\\\\\\\\\\\\\„pedagogické\\\\\\\\\\\\\\\“ schopnosti mohou zásadně ovlivnit výsledek zaškolení.
U prodejních pozic je zde příležitost pro tajný nákup u konkurence. Výborné pro zaškolení, výborné pro zmapování konkurence. To jen v případě, že jste tak neučinili již v době před pohovorem.
Pravidelné hodnocení
Jestliže stávající kolegy hodnotíte jedenkrát za půl roku v případě zkušební doby je na místě tuto frekvenci zkrátit a pracovat s nováčkem ve čtrnáctidenních cyklech. Zkušební doba je výbornou příležitostí k formování nového spolupracovníka dokud si neosvojí negativní návyky. Další důvod pro kvalitního patrona. Hodnocení je vhodné provádět metodou porovnání pohledu pracovníka a zaměstnavatele. Zjistíte tak mimo jiné, zda je nováček schopen sebereflexe a jak je „kalibrována“ jeho stupnice jakosti.
Patron
Vzhledem k již zmiňovaným požadavkům je zjevné, že není vůbec od věci zainteresovat patrona na kvalitním výkonu jeho nové role. Předpokládejme, že tato činnost nebude jeho hlavní aktivitou a tudíž bude nucen zvládat svoje vlastní úkoly v kratším čase. Pokud to má dělat co nejlépe měl by být jasně motivován na výsledku. Tím může být i předčasné ukončení pracovního poměru ve zkušební době.
AUTOJOB TIP:
- šetřete své náklady rychlým rozhodnutím již v průběhu zkušební
doby
- ověřte si, zda jste správně naplnili požadavek na specifickou roli
v týmu
- chcete-li změnit zaběhlé postupy, pak máte nyní výjimečnou
příležitost
Autor: Milan Švejnoha
Společnost AUTOJOB s.r.o. provozuje specializovaný portál pro automobilový průmysl www.AUTOJOB.cz