Na úvod malá rekapitulace předchozích dílů seriálu, ve kterém se Vám snažíme přiblížit efektivní cestu výběru spolupracovníků. Začali jsme přesným popisem pracovní pozice, před-výběrem kandidátů pomocí analýzy životopisu a telefonického dotazování a získali nezastupitelné reference. Následně jsme si popsali ideální roli budoucího člena týmu a požádali nejkvalitnější kandidáty o přípravu domácího úkolu na společnou schůzku.
Před samotným pozváním k interview bychom si měli zdůraznit, že maximální počet kandidátů na jednu pozici je tři. Je-li jich v našem seznamu více, je vhodné se zamyslet nad kvalitou realizovaného před-výběru. Řekněme, že ti nejlepší jsou již na cestě do naší společnosti.
Koncept pohovoru
Před každou činností bychom měli mít jasnou představu o postupu. Totéž platí i pro osobní pohovor. Zde navíc presentujete vedle vaší osobní profesionality i úroveň společnosti jako takové. Samozřejmostí by měla být písemná forma přípravy, kterou si během rozhovoru doplňujete o vlastní postřehy. Pakliže si jako kostru pro jednání z nedostatku vlastní přípravy zvolíte pouze vytištěný životopis, zápis pravděpodobně skončí krátkými poznámkami zapsanými do textu. Upřímně, nepůsobí to moc dobře. Tím však není myšleno, že by tento klíčový dokument neměl být využit při pohovoru.
Daleko vhodnější je mít vše o jednom kandidátovi v samostatných deskách a to včetně referencí a poznámek k předchozí telefonické komunikaci.
Co by v konceptu nemělo chybět:
- první dojem
- představení
- představa o pozici
- zkušenosti
- komentář životopisu
- test
- upřesnění nabídky
- dotazy
- termíny
První dojem
Přestože se nejedná o klasifikovatelnou veličinu, je prokázáno, že první dojem zásadním způsobem ovlivňuje vývoj následujícího rozhovoru. Nejde pouze o upravenost, úsměv, podání ruky, ale především o energii, která z druhé osoby vychází. Ovšem to, co může být zajímavé pro nás, nemusí být příjemné zákazníkovi. Co vyhovuje majiteli, nemusí vyhovovat přímému nadřízenému. Je tedy dobré položit si otázku, komu vlastně hledáme partnera pro dialog, zda kolegovi, vedoucímu nebo klientovi. Kandidáta na prodejce nebo přejímacího technika se snažme posuzovat tedy hlavně z pozice zákazníka a mechanika zase očima mistra dílny.
Každá společnost má svoji vlastní firemní kulturu. Díky tomu se může i zásadně měnit požadavek na upravenost a oblečení kandidáta. Tuto část proto nebudeme detailně komentovat a odvoláme se pouze na fakt, že čím méně se budete muset v budoucnu věnovat učení základních společenských návyků, tím více se můžete věnovat specializaci.
Představení
Jak začít rozhovor s kandidátem? Určitě je vhodné představit sebe a svou firmu. Většina zásadních informací je patrně dostupných na internetu. Proč toho nevyužít a nezeptat se uchazeče rovnou na jeho znalosti o vás? Čím měně budete hovořit vy, tím více se dozvíte.
Představa o pozici
Je důležité si rovněž ujednotit svou a kandidátovu představu o nabízené pozici a práci, kterou obnáší. Rozhodně se to vyplatí u pozic řídících, specializovaných a v případě absolventů bez praxe.
Zkušenosti
Na předchozí informace přímo navazuje dotaz na zkušenosti související s volnou pozicí. Jejich původ nemusí být vždy obsažen v životopise. Doporučujeme nespokojit se s povrchnostmi typu: „Pracoval jsem ve skladě“. V této fázi můžeme odhalit slabiny, které si ověříme testem v druhé části pohovoru. Na tomto místě je však prostor i pro jazykovou dovednost předvedenou na konkrétním příkladu.
Komentář k životopisu
Patrně netřeba vysvětlovat význam bodu, který je často jediným obsahem většiny pohovorů. Rozhodně bychom měli získat doplňující informace typu: oblíbený předmět při studiu, výsledek maturitní zkoušky, důvod ukončení pracovního poměru, koníčky jejichž charakter vypovídá o kandidátovi. Právě v rámci volnočasové aktivity se projeví nejvíce přirozenost uchazeče. Může se jednat o vztah k lidem, vůdčí nebo např. volní (cílevědomost, pohodlnost,…) schopnosti.
Test
Jestliže jste si nechali poradit předchozími díly, pak máte před sebou kandidáty s výsledky již dříve zadaného úkolu pro účel osobního pohovoru. Pouze připomenu, že se může jednat o tajný nákup ve vašem nebo konkurenčním servisu, návrh dotazníku spokojenosti pro zákazníky, odpověď na vědomostní test pro diagnostika atd. Výhodou je, že silná a slabá místa odpovědí můžete využít jako kostru témat při rozhovoru.
Pokud chcete provádět pohovory profesionálně, zřejmě se nevyhnete i testování pomocí typických situací. Tento způsob se hodí hlavně pro tzv. „kontaktní“ profese. Zde vám bude ku prospěchu schopnost napodobit skutečné reakce zákazníků. Na zjištění schopnosti řešit vypjaté situace existuje i jiný způsob. Ústní ubezpečení o tom, že kandidát výborně zvládá konfliktní momenty, nemá prakticky žádnou hodnotu. Pokud mu však v průběhu hovoru o vaší společnosti například důrazně vytknete, že se na interview vůbec nepřipravil a tudíž rozhovor ukončíte. Jeho reakce bude rozhodně opravdová.
Upřesnění nabídky
Pod tímto titulkem je myšlena bližší specifikace nejen volné pozice, ale současně i všech dostupných zaměstnaneckých výhod včetně platového výměru. Může se stát, že tento bod nebude součástí prvního rozhovoru, ale určitá orientace je pro uchazeče důležitá. Může ve výsledku šetřit i váš čas.
Dotazy
Prostor pro dotazy kandidáta může poskytnout cenné informace. Pokud navíc i úmyslně opominete některou důležitou informaci v předchozí části pohovoru, vyzkoušíte si tak pozornost protistrany. Má-li uchazeč skutečný zájem o volnou pozici ve vaší společnosti, může jej naplno projevit právě v tuto dobu.
Termíny
Jsme v samotném závěru. S úspěšným kandidátem si shrneme zjištěné podmínky z naší i jeho strany včetně termínu možného nástupu. Domluvíme si konkrétní dobu a formu, jak jej vyrozumíme o výsledku či pozveme k dalšímu kolu jednání. V negativním případě ušetříme oběma stranám čas jasným rozhodnutím ještě v den pohovoru. Vzpomínáte si, co jsme si řekli již dříve o formě odmítnutí? No samozřejmě, máte to! Proč by odmítnutý uchazeč nemohl být v budoucnu vaším spokojeným zákazníkem.
AUTOJOB TIP:
- na výběru by se měli podílet maximálně dvě osoby, více je plýtvání s časem
- je-li možné provést praktickou zkoušku – realizujte ji vždy
- pokud v průběhu pohovoru zjistíte, že uchazeč nevyhovuje, vynechejte některé kroky
Autor: Milan Švejnoha
Společnost AUTOJOB s.r.o. provozuje specializovaný portál pro automobilový průmysl www.AUTOJOB.cz