Během své 100leté historie Chevrolet vytvořil bohatou škálu automobilů s velmi atraktivním designem. Některé z nich se staly skutečnými automobilovými legendami jako například Belair, Suburban, Corvette nebo Camaro. Přestože vozy Chevrolet mají velmi rozdílný vzhled, vyjadřující jejich funkci a požadavky různých skupin zákazníků, všechny mají jednotný design se stejnou DNA značky a některé specifické prvky v exteriéru a interiéru, kterými se odlišují od svých konkurentů.
Jedním z globálních prvků designu značky Chevrolet v současnosti je dynamické napětí, které je dobře zřetelné na všech aktuálních modelech. Ať je to minivůz Spark nebo SUV Captiva – design značky Chevrolet je expresivní a sebevědomý, evokuje sílu a nahromaděnou energii. Současně aktuální design značky Chevrolet vzdává hold tradici, která přispěla k její silné pozici, aniž by působil nemoderně.
Obě studie Chevrolet Miray a Colorado Rally Concept, které budou mít evropskou výstavní premiéru na autosalonu ve Frankfurtu, zhmotňují tyto principy designu a udávají budoucí trendy ve svých specifických segmentech. Zatímco energický Colorado Rally Concept naznačuje příští generaci pickupu střední velikosti, futuristický Chevrolet Miray kombinuje exteriér inspirovaný proudovým letadlem s vyspělou technologií hybridního pohonu.
Chevrolet Colorado: Atletické proporce karosérie
Studie Colorado Rally Concept, která měla světovou výstavní premiéru na Buenos Aires International Auto Show, vyjadřuje sílu a energii každým čtverečním centimetrem své karoserie. Autentické vozidlo je konstruováno tak, že se může bez problémů zúčastnit běžné pouštní rallye.
Pickup s dvojitou kabinou spočívá na podvozku AWD s pohonem obou náprav. Vysokou průjezdnost v těžkém terénu zajišťují kromě speciálních terénních pneumatik na 18palcových hliníkových discích také závěsy kol, umožňující měnit světlou výšku v rozmezí 50 mm a speciální tlumiče pérování Fox Racing Shox se zdvihem 140 mm. Stejně jako první studie Colorado Concept, představena na Bangkok Motor Show v dubnu letošního roku, také druhá studie pickupu střední velikosti ztělesňuje vysoký výkon a mimořádnou odolnost.
„Chevrolet vyráběl pickupy již od začátku, a proto tvoří významný prvek modelového programu naší značky. Svým funkčním designem a nekompromisními jízdními vlastnostmi v terénu Colorado Rally Concept kreativně interpretuje naši slavnou historii,\" řekl Wayne Brannon, prezident a výkonný ředitel Chevrolet Europe.
Velké přední reflektory s osvětlovacími prvky z LED diod, charakteristická dvoudílná maska chladiče Chevrolet, pečlivě modelovaná kapota motoru a atletické rozšířené blatníky ze sklolaminátu charakterizují studii při pohledu zepředu. Schopnost jízdy v těžkém terénu signalizují kromě zvětšené světlé výšky podvozku i dva přídavné reflektory zapuštěné do přední hrany střechy kabiny, dva přídavné projekční reflektory v tělesech vnějších zpětných zrcátek, akrylátové boční okna kabiny s větracími štěrbinami a tažné háky vpředu i vzadu. Studii Colorado Rally Concept pohání turbodiesel s objemem 2,8 litru. Na zvýšení průjezdnosti v nejtěžším terénu slouží dva robustní elektrické navijáky, každý s výkonem 4 kW, integrované v předním a zadním nárazníku.
Karoserie studie je nalakována třívrstvým bílým perleťovým lakem s lesklými zlatými vločkami; střecha kabiny, nárazníky, stylizované ochranné oblouky a vnitřní prostor korby nesoucí rezervní kolo a schránku s nářadím jsou vyrobeny z tmavošedého plastu. V zadním čele korby jsou dva rozměrné otvory pro zlepšení aerodynamiky a výhledu řidiče směrem vzad. K dalším charakteristickým detailům patří odkrytý uzávěr palivové nádrže na boku a výrazné „včelky\" loga Chevrolet na přední masce a zadním čele.
V interiéru je design podřízen ergonomii, bezpečnosti a funkčnosti. Dominuje tmavá, popelavě šedá barva, se kterou efektně kontrastuje ochranný oblouk lakovaný stříbrnou barvou a detaily s metalickou povrchovou úpravou. Posádka sedí na sedadlech potažených neoprenem s oranžovým kontrastním prošíváním, horní část přístrojového panelu je potažena strukturovanou kůží.
Speciální ergonomický multifunkční volant umožňuje řidiči spolehlivě ovládat vozidlo i v nejtěžším terénu. V horní části věnce má volant zabudovaný indikátor z pásu barevných LED diod, který slouží jako otáčkoměr. Před spolujezdcem je na přístrojovém panelu namontovaný navigační systém GPS. Pětibodové bezpečnostní pásy jsou upevněny přímo na ochranném oblouku. Součástí vybavení studie je integrovaný hasicí systém pro prostor kabiny a motoru.
K dalším zvláštním prvkem interiéru patří: • Hlavní spínač integrovaný ve středové konzole. Má dvě hlavní funkce: startování motoru a odpojení všech elektrických systémů vozidla v případě nouze. • Speciální vysoce výkonný větrací systém („air boost\"), který rychle vyvětrá kabinu po vjezdu vozidla do oblaku prachu v terénu. • Hydratační zásoba za každým sedadlem. Každý z pasažérů má k dispozici nádržku s výživným roztokem, který může pít tenkou hadičkou.
Chevrolet Miray: Upevnění propojení mezi automobilem a řidičem
Studie Chevrolet Miray, která měla světovou výstavní premiéru na Seoul Motor Show v březnu tohoto roku, představuje svěží interpretaci některých typických prvků designu značky Chevrolet a současně vzdává hold tradici sportovních automobilů značky. Dva elektromotory, každý s výkonem 15 kW (20 k), uložené v přední části vozu a napájené z akumulátorové baterie, zajišťují svižnou akceleraci a jízdu ve městě zcela bez emisí.
Slovo „Miray\" znamená v korejštině budoucnost. Studie upevňuje propojení mezi automobilem a řidičem a poskytuje svěží vizi realistického sportovního automobilu budoucnosti,\" vysvětluje Wayne Brannon. „Mnoho z komponentů pohonu představuje evoluci našich stávajících systémů. Miray demonstruje potenciál velikostního přizpůsobení a rozšíření dnešních technologií pohonu.\"
Dvoumístná studie je malá a otevřená jako model Monza SS z roku 1963 a současně lehká a funkční jako model Corvair Super Spyder z roku 1962. Aerodynamický tvar studie Miray připomíná moderní proudové stíhačky. Dvoudílnou masku chladiče lemují reflektory vytvořeny ze světelných LED diod, doplněné novými, charakteristickými denními světly. Tvar předních a zadních blatníků připomíná modely Chevrolet Corvette z minulosti a vyjadřuje ducha sportovního automobilu. Spoilery z uhlíkového laminátu na rozích karoserie usměrňují proudění vzduchu a vytvářejí potřebný přítlak. Při pohledu shora má kabina posádky unikátní tvar v profilu diamantu.
Klínovité boční díly karoserie jsou vyrobeny z plastu zpevněného uhlíkovými vlákny. Skloněná charakterová hrana, zvýrazněná nepřímým osvětlením, vytváří splývající linii světla, když je vozidlo v pohybu. Vzhůru výklopné dveře připomínají závodní speciály pro Le Mans, čímž zvýrazňují sportovní charakter studie Miray.
Podlouhlé zadní skupinové svítilny, umístěné pod odtrhovou hranou na zadních blatnících, novým způsobem interpretují tradiční téma zdvojených světel značky Chevrolet. Atraktivní disky kol průměru 20 palců vpředu a 21 palců vzadu mají výrazný design připomínající turbínu, který evokuje pohyb, i když vozidlo stojí v klidu. Disky mají inovativní kombinovanou konstrukci z hliníkové slitiny a uhlíkového kompozitu.
Interiér s radikálním designem
V interiéru studie Miray kombinace broušeného hliníku, přírodní kůže, bílé látky a lesklých metalických povrchů vytváří celkový dojem modelované dynamiky. Prostor pro řidiče a spolujezdce lemuje obruba z uhlíkového laminátu, vytvářející lehkou, ale současně pevnou bezpečnostní strukturu. Dvoudílný kokpit je inspirován ikonickým modelem Chevrolet Corvette: je orientovaný na řidiče a současně plně zapojuje spolujezdce do zážitku z jízdy.
Designéři použili jedinečný přístup k zobrazování informací využitím zpětné projekce v přístrojovém panelu. Informace pro řidiče se priorizují ve třech zónách, což eliminuje zbytečný vizuální chaos a umožňuje řidiči naplno vychutnávat vzrušení ze sportovní jízdy.
Centrální dotykový monitor má hliníkový držák, evokující nos proudové stíhačky při přistávání. Vnější povrch karoserie přechází do interiéru až po zesílenou středovou konzolu, spojující přední a zadní část vozu.
Náladové osvětlení, vycházející z horní části přístrojového panelu, sahá až do oblasti opěradel sedadel, což kabině dodává nádech osobitého luxusu. Čalounění sedadel a opěrky hlavy jsou namontovány na lehké konstrukci sedadel z uhlíkového laminátu, které se posouvají po jediné centrální kolejničce. Opěrky hlavy, designem přizpůsobené tvaru exteriéru, obsahují štěrbiny pro přívod teplého vzduchu do oblasti krku pro zvýšení komfortu při jízdě v chladnějším počasí.
Zajímavým detailem je centrálně umístěné startovací tlačítko. Po jeho stisknutí se ze sloupku řízení vyklopí displej sdruženého přístroje podobně, jako když se odklopí průhledný kryt kabiny jednomístného letadla. Na bílém povrchu se zobrazí interaktivní projekce.
Klasická vnější zpětná zrcátka nahrazují televizní kamery, které se elektricky vysouvají z bočních skel. Při jízdě ve městě další kamera nasměrována dopředu zachycuje obraz před vozidlem, který se na monitoru zobrazuje doplněn informacemi z navigačního systému GPS.
Flexibilní systém pohonu koresponduje s futuristickým vzhledem studie Miray
Kombinovaný systém pohonu studie Miray má většinu komponentů uložených pod a za kabinou posádky kvůli optimálnímu rozložení hmotnosti. Systém je koncipován s ohledem na dynamické jízdní výkony při příznivé spotřebě paliva. Dva elektromotory, každý s výkonem 15 kW (20 k), namontované v přední části vozu, napájí lithium-ionová akumulátorová baterie s kapacitou 1,6 kWh, která se nabíjí rekuperací kinetické energie při regenerativním brzdění. Systém umožňuje přepínání pohonu na přední nebo zadní kola.
Za kabinou posádky před zadní nápravou je uložen turbokompresorem přeplňovaný benzínový čtyřválec s objemem 1,5 litru. Pro dosažení maximální dynamiky může spalovací motor pracovat současně s oběma elektromotory. Plynulou integrací elektrického pohonu, zajišťující zvláště vysoký točivý moment, studie Miray vytváří nové standardy v segmentu kompaktních roadsterů.
Jako převodové ústrojí slouží elektronicky ovládaná převodovka se dvěma spojkami, umožňující neomezenou funkci systému start-stop. Převodovka disponuje několika volitelnými režimy řazení pro různé provozní podmínky.