AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Siems & Klein
Mercedes-Benz
Interaction s.r.o.


Krása, síla a hospodárnost – nové Audi A5

Audi vylepšuje modelovou řadu A5. Sportback, Coupé, Cabriolet a modely S5 dostaly vysoce moderní technologie v oblasti motorů, pohonu quattro a informačních a zábavních systémů – díky nim jsou ještě úspornější, sportovnější a inteligentnější.

Vzhled nových modelů A5 je nyní ještě markantnější. Zadní svítilny a přední světlomety mají nově navržený design. Na přání je Audi nabízí v provedení xenon plus s homogenními světlomety LED pro denní svícení. V interiéru vyniknou nové barvy a materiály. V mnoha detailech bylo vylepšeno také ovládání.

Nová paleta nabízených motorů zahrnuje výhradně přeplňované jednotky s přímým vstřikováním paliva. To platí jak pro čtyři motory TDI, tak i pro tři zážehové agregáty TFSI, z nichž stojí za zvláštní pozornost zejména nový motor 1.8 TFSI, který představuje několik pokrokových inovací. V průměru klesla spotřeba paliva motorů o 11 %. V sériové výbavě všech kombinací motorů a převodovek nechybí systém Start-Stop a rekuperace kinetické energie.

Od základu přepracovaný čtyřválec 1.8 TFSI o výkonu 125 kW (170 k) spotřebuje v modelu A5 Coupé v průměru pouhých 5,7 l/100 km (emise CO2: 134 g/km), což představuje nejnižší hodnotu ve své třídě a snížení o 21 % v porovnání s předchůdcem. Mezi technické inovace, které přispívají k pozoruhodné hospodárnosti, patří proměnné časování a zdvih ventilů, inteligentní řízení chladicího okruhu a důmyslné úpravy vstřikovacího systému a turbodmychadla integrovaného do sběrného výfukového potrubí.

Motor 2.0 TFSI dosahuje jako dosud nejvyššího výkonu 155 kW (211 k). Novinkou v modelové řadě Audi A5 je vidlicový šestiválec 3.0 TFSI přeplňovaný kompresorem, který poskytuje nejvyšší výkon 200 kW (272 k).

Impozantní hospodárností se vyznačují rovněž vznětové motory TDI. Čtyřválcová jednotka 2.0 TDI byla v mnoha oblastech upravena, takže se nyní v A5 Coupé o výkonu 130 kW (177 k), v kombinaci s šestistupňovou mechanickou převodovkou, spokojí průměrně s pouhými 4,7 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 122 g/km.

Nejúspornějším šestiválcem ve své třídě je poháněno Audi A5 Coupé 3.0 TDI multitronic, které si navzdory suverénnímu výkonu 150 kW (204 k) řekne v průměru jen o 4,9 l/100 km (emise CO2: 129 g/km). Ještě výkonnější varianta jednotky 3.0 TDI nabízí 180 kW (245 k). Později bude na trh uvedeno také mimořádně čisté provedení clean diesel plnící s velkým předstihem emisní normu Euro 6.

Pro každý motor je k dispozici ideální kombinace přenosu hnací síly. Pro modely s pohonem předních kol se dodává buď šestistupňová mechanická převodovka, nebo bezstupňová převodovka multitronic. Pro varianty quattro je určena mechanická převodovka, nebo sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic s bleskově rychlým řazením bez přerušení toku hnací síly.

Ve spojení s převodovkou S tronic používá pohon všech kol quattro mezinápravový diferenciál s talířovými koly a individuální regulaci točivého momentu pro jednotlivá kola prostřednictvím brzdových zásahů. Za normálních podmínek je větší část hnací síly přiváděna k zadní nápravě, ale v případě potřeby dojde plynule a bez prodlevy k úpravě rozdělovacího poměru. V závislosti na podmínkách tak mohou přední kola přenášet až 70 % točivého momentu, zatímco zadní náprava může dostat přiděleno až 85 % točivého momentu. Dokonalým doplňkem technicky propracovaného systému quattro je sportovní diferenciál rozdělující hnací sílu individuálně mezi zadní kola.

Modely Audi A5 stanovují nová měřítka pro sportovní dynamiku, jízdní komfort a bezpečnost. Nastavení podvozku s náročnou konstrukcí víceprvkového zavěšení všech kol a rozsáhlým využitím lehkých slitin bylo v detailech zdokonaleno. Mezi úpravy, které zpřesnily reakce vozu a zároveň prospěly i komfortu, patří nová lůžka ramen zadní nápravy a optimalizovaná charakteristika tlumičů. Potěšení z jízdy dále zvyšuje na přání dodávaný systém Audi drive select a dynamické řízení. Novinkou v modelové řadě A5 je elektromechanický posilovač řízení. Elektromotor posilovače mění ovládací sílu potřebnou k otáčení volantem v závislosti na rychlosti jízdy. Protože při jízdě přímým směrem není zapotřebí žádné činnosti posilovače, snižuje nové řešení spotřebu paliva až o 0,3 l/100 km.

Nové Audi A5 je vysoce inteligentním automobilem. Dalším intenzivním vývojem prošly jeho asistenční systémy a v oblasti informačních a zábavních systémů rozšířilo nabídku zařízení Bluetooth Autotelefon online, které poskytuje cestujícím za jízdy celou řadu služeb včetně připojení vozu A5 k internetu. Součástí sériové výbavy je palubní počítač s funkcí sledování únavy řidiče, která v případě potřeby doporučí řidiči zastavit a udělat si přestávku na odpočinek.

Další asistenční systém Audi side assist podporuje řidiče při změně jízdního pruhu sledováním prostoru za vozidlem prostřednictvím radarového senzoru. Na technologii radarového snímání spoléhá rovněž adaptivní tempomat adaptive cruise control, který udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a při rychlosti do 30 km/h brzdí maximální sílou, pokud hrozí náraz do vozidla vpředu. Novinkou v A5 je Audi active lane assist s kamerou, která sleduje vodorovné značení na vozovce. Jakmile systém zjistí, že vůz opouští svůj jízdní pruh, aniž by řidič tento záměr signalizoval zapnutím směrového ukazatele, zasáhne pomocí elektromechanického posilovače do řízení.

Všechny varianty modelové řady Audi A5 jsou sériově vybaveny rádiem s přehrávačem CD a 8 reproduktory. Vrcholným přístrojem nabízeným na přání je MMI Navigation plus s velkým pevným diskem, 7“ barevným displejem, 3D grafikou a přehrávačem DVD. Jeho ovládací panel byl zjednodušen snížením počtu pevných tlačítek z osmi na čtyři. Na ovladači hlasitosti je nově vrchní kryt s funkcí joysticku, který umožňuje pohodlný výběr přehrávaných skladeb. Vylepšeno bylo rovněž hlasové ovládání a přijímač digitálního rozhlasového vysílání.

Také špičkové modely S5 v provedeních Sportback, Coupé a Cabriolet prošly modernizací. Šestiválec 3.0 TFSI o výkonu 245 kW (333 k) zavítal rovněž pod kapotu modelu S5 Coupé, kde nahradil dosavadní motor V8 4,2 litru. V porovnání s ním spotřebuje kompresorem přeplňovaný motor V6 o 20 % méně paliva. Průměrná spotřeba 8,1 l/100 km je u modelu S5 Coupé schopného akcelerovat z klidu na 100 km/h za 4,9 s pozoruhodně nízká. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Mitsubishi Motors Česká republika
auto MOTOL BENI a. s.
BMW Group Česká republika
BOSCH
Standox