Technologie BMW ActiveHybrid, která je nedílnou součástí přístupu BMW EfficientDynamics, je velmi uceleným systémem modulárních prvků umožňujících hybridizaci různých typů automobilů. Právě hybridní systémy pohonu dokáží aktivně zasahovat ho hnacího systému, a tím umožnit účinnější využívání potenciálů jeho jednotlivých prvků. Ve zkratce lze říci, že hybridní systém dokáže v jeden okamžik nabídnout nejen více síly, ale také o několik desítek procent úspornější provoz.
V principu lze říci, že hybridním systémům různých koncepcí je společné doplnění spalovacího motoru elektrickým okruhem s akumulátory a jedním či více elektromotory schopnými pracovat též jako generátory. Tím se zvyšuje flexibilita celého systému a současně je zajištěna schopnost účinnějšího využívání různých druhů energie, které jsou při jízdě automobilu přítomné. Mezi nejvýznamnější přínosy hybridních systémů pohonů obecně patří schopnost rekuperace značného množství kinetické energie automobilu (řádově vyšší než v případě systému Regenerace kinetické energie, kterým jsou vybaveny všechny vozy společnosti BMW Group) a její opětovné využití pro pohon vozu.
BMW Vision EfficientDynamics: značný potenciál technologií BMW ActiveHybrid. V roce 2009 značka BMW představila svoji vizi supersportovního vozu budoucnosti BMW Vision EfficientDynamics, který se vyznačuje fenomenálními parametry: schopností zrychlit z klidu na 100 km/h během 4,8 sekundy, nejvyšší rychlostí 250 km/h a spotřebou v kombinovaném cyklu EU jen 3,8 l/100 km, což odpovídá produkci CO2 99 g/km. Tento koncepční automobil byl navržen od základu s novými přístupy v myslích svých konstruktérů a vyznačuje se mnoha velmi specifickými technologiemi z přístupu BMW EfficientDynamics. Jednou z nich je také hybridní hnací soustava, která spojuje přeplňovaný vznětový tříválec 1,5 litru s výkonem 120 kW/163 k (svého času vznětový motor s nejvyšším litrovým výkonem na světě) a dvojici elektromotorů. Zatímco první s výkonem 25 kW (krátkodobě 38 kW) je umístěn mezi motorem a dvouspojkovou převodovkou před zadní nápravou, druhý s výkonem 64 kW (na zhruba 10 sekund 104 kW) pohání přední kola, a je tudíž základem funkce aktivního pohonu všech kol.
BMW již oznámilo, že v duchu tohoto koncepčního vozu již připravuje budoucí sériový sportovní vůz. BMW ActiveHybrid 7 a BMW ActiveHybrid X6: hybridní technologie v sériové produkci. BMW již nyní nabízí dvojici hybridních modelů, které se však liší svým zaměřením a jemu přizpůsobeným řešením hybridního systému pohonu. Zatímco model BMW ActiveHybrid 7 je tzv. mild-hybridem, pro model BMW ActiveHybrid X6 se používá označení full-hybrid.
U BMW ActiveHybrid 7 se počítá s častějším používáním při jízdách na delší vzdálenosti, a tak bylo zvoleno řešení, kdy je elektromotor schopný asistovat při akceleraci či vyrábět elektřinu umístěn mezi motorem V8 BMW TwinPower Turbo a osmistupňovou samočinnou převodovkou. BMW ActiveHybrid 7 bylo vůbec prvním sériovým automobilem využívajícím lithium-iontové akumulátory. V provozu dosahuje celkový výkon hnací soustavy 342 kW/465 k a točivý moment 700 Nm. Kombinovaná spotřeba tohoto modelu přitom činí pouhých 9,4 l/100 km, a to znamená ve srovnání s výchozím modelem BMW 750i pokles o více než 20 procent.
Plně hybridní BMW ActiveHybrid X6 sází na složitější hybridní systém, spojující dvojici elektromotorů/generátorů, které jsou v případě potřeby schopné automobil pohánět pouze na čistě elektrický pohon. Důmyslné řešení hybridního systému pohonu nepřináší pouze účinnější chod celého systému, který se projevuje významným snížením spotřeby paliva, ale současně také zlepšením dynamických schopností automobilu – a to jsou jasné důkazy zdokonalení vlastností v rámci programu BMW EfficientDynamics.
BMW Concept řady 5 ActiveHybrid: nejbližší hybridní budoucnost. Rozšíření nabídky hybridních modelů značky BMW bude pokračovat automobilem postaveným na základě koncepčního vozu BMW Concept řady 5 ActiveHybrid, který se představil v loňském roce. Tento vůz přináší celou řadu progresivních hybridních technologií. Hybridní systém je v tomto případě tvořen spojením příkladně úsporného zážehového přeplňovaného šestiválce TwinPower Turbo, elektromotoru, osmistupňové samočinné převodovky a akumulátorů.
Unikátním technologickým řešením, které je další evolucí přístupu BMW EfficientDynamics, je energetický management s pokrokovou analýzou jízdních podmínek. Kromě samotných komponentů hnací soustavy totiž bere v potaz také další systémy v automobilu a jejich energetické nároky. Současně dochází rovněž k účelnějšímu využívání informací poskytovaných jednotlivými systémy vozu – například navigačním systémem. Když třeba systém rozpozná, že zanedlouho přijde dálniční klesání, dojde k takovému řízení úrovně nabití akumulátoru, aby se následně v maximální míře využilo klesání k jeho dobití.
Některé z těchto přístupů, jež byly k vidění na konceptu BMW Concept řady 5 ActiveHybrid, se již s předstihem objevily v aktuálních sériových modelech – například v BMW řady 6 a v novém BMW řady 1. Jedná se například o speciální režim ECO PRO, který jsme popsali v kapitole 1.2 tohoto seriálu Technologických inovací BMW.