Audi pracuje na budoucnosti mobility a vydává se přitom zcela novými cestami. Iniciativa s názvem „Audi balanced mobility“ směřuje k dosažení vyvážené bilance emisí CO2 v rámci celého řetězce získávání a přeměny energií pro zajišťování mobility. Klíčovou roli sehraje projekt Audi e-gas, který je milníkem nejen pro Audi, ale i pro celou německou energetiku.
Společnost Audi představila veřejnosti iniciativu „Audi balanced mobility“, která přichází se zcela novým přístupem k využívání obnovitelných zdrojů energie, bez nichž je mobilita s neutrální bilancí emisí CO2 nerealizovatelná. Prvním krokem tímto směrem je projekt Audi e-gas, který přináší zcela nové impulzy pro celou německou energetiku, neboť integrovanou výrobou elektrické energie, metanu a vodíku řeší problém s ukládáním přebytečné energie z větrných nebo solárních elektráren.
Společnost Audi již dokončila výzkumnou fázi projektu e-gas a v polovině roku 2011 zahájí druhou etapu výstavbou průmyslově využitelného výrobního zařízení. Na ctižádostivém energetickém projektu spolupracuje se společnostmi SolarFuel GmbH a EWE Energie AG, dále se Střediskem pro solární energii a výzkum vodíku (ZSW) ve Stuttgartu a Fraunhoferovým institutem pro větrnou energii a energetickou systémovou techniku (IWES).
Prvním velkým pilířem v projektu Audi e-gas jsou větrné elektrárny. Audi se podílí na výstavbě čtyř velkých větrných elektráren v pobřežních vodách Severního moře s instalovaným výkonem 3,6 MW, které budou dohromady vyrábět cca 53 GWh elektrické energie ročně, což je dostatek energie pro jedno středně velké město.
Druhým pilířem projektu je závod e-gas na výrobu vodíku a metanu v průmyslovém měřítku. Výstavba závodu bude zahájena v červenci 2011 v dolnosaské obci Werlte. Závod e-gas bude napojen na produkci bioplynu z odpadů, odkud bude odebírat CO2 nezbytný k výrobě syntetického metanu. Při ročním objemu výroby přibližně 1000 tun metanu e-gas se zužitkuje 2800 tun CO2. Vodík potřebný k tzv. Sabatierově reakci (4H2 + CO2 → CH4 + 2H2O) bude získáván elektrolýzou vody za pomoci ekologicky vyrobeného elektrického proudu.
Účinnost pilotního závodu e-gas (od větrné elektrárny až po metan) je cca 54 procent. Při využívání vznikajícího tepla je tato hodnota ještě výrazně vyšší. V budoucnosti se počítá s účinností přes 60 procent. Projekt Audi e-gas lze snadno realizovat ve všech zemích, v nichž existují rozvody zemního plynu.
Propojení výroby metanu a vodíku s ekologickou výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů může vyřešit problém ukládání energie pro pozdější potřebu. Energii uloženou do zemního plynu lze totiž v případě potřeby kdykoli vrátit zpět do elektrické sítě. Přebytečný vodík může ve střednědobém horizontu sloužit také k pohonu vozidel s palivovými články, jako je například Audi Q5 HFC.
Syntetický metan s názvem Audi e-gas je ideálním palivem k pohonu vozidel se spalovacím motorem upraveným pro spalování stlačeného zemního plynu (CNG). Tím bude zajištěna mobilita na dlouhé vzdálenosti s uzavřeným koloběhem CO2, který přispěje k ochraně klimatu. Audi uvede na trh první modely TCNG v roce 2013.
Množství elektrické energie z větrných elektráren Audi a metanu ze závodu e-gas by již v první fázi projektu stačilo pro celkem 2500 automobilů. S částí elektrické energie lze vyrobit 1000 vozů A1 e-tron a ujet s nimi 10 000 km za rok. Na ekologicky vyrobený metan e-gas ujede každý z 1500 vozů A3 TCNG patnáct tisíc kilometrů za rok. A ještě zbude 150 tun syntetického zemního plynu pro veřejnou distribuční síť. Sečteno a podtrženo slibuje projekt e-gas značné přínosy pro elektrickou síť a dostatek energie pro ujetí více než 30 milionů kilometrů ročně s neutrálním vlivem na klima.
Ekvivalent emisí CO2 je u kompaktního vozu poháněného syntetickým plynem e-gas nižší než 30 gramů na kilometr, pokud nebereme v úvahu pouze emise výfukových plynů, ale celou bilanci od získávání energie až po její finální spotřebu. A do toho jsou započteny rovněž emise způsobené stavbou větrné elektrárny a závodu e-gas. Ještě lepším výsledkem se mohou pochlubit elektromobily, které přímo používají elektrický proud vyrobený větrnou elektrárnou. V tomto případě jsou emise CO2 necelé čtyři gramy na kilometr. V celkové energetické bilanci včetně výroby elektromobilu existuje ovšem hendikep vysoké spotřeby energie při produkci akumulátorů.
V rámci iniciativy „Audi balanced mobility“ jsou již připraveny také konkrétní automobily s alternativními pohony. Konceptem výhradně elektricky poháněného vozidla je Audi A1 e-tron. Čtyřmístný vůz je ovšem navíc vybaven malým Wankelovým motorem, který při jízdě na delší vzdálenost pohání generátor a vyrábí elektrickou energii pro elektromotor. Ten má trvalý výkon 45 kW a nejvyšší výkon 75 kW. Hnací sílu přenáší na přední kola jednostupňová převodovka. Maximální točivý moment 240 N.m je k dispozici již při rozjezdu. Audi A1 e-tron zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,2 s a dokáže jet nejvyšší rychlostí přes 130 km/h.
Energii dodává sada akumulátorů Li-Ion ve tvaru písmene T, která je uložena pod středovým tunelem a zadními sedadly. Vodou chlazený akumulátor má kapacitu 12 kWh, což postačuje k ujetí více než 50 km na jedno nabití. Rychlé dobíjení trvá necelou hodinu.
Na syntetický metan e-gas může jezdit prototyp modelu Audi A3 TCNG, jehož čtyřválcový motor TFSI a katalyzátor jsou upraveny pro provoz na zemní plyn. Po celé Evropě existuje více než 3500 plnicích stanic CNG, z toho je přibližně 900 stanic v sousedním Německu. Zemní plyn si začíná pozvolna nalézat své příznivce i v České republice, kde plnicí stanice CNG fungují ve 26 městech a obcích a jejich počet neustále roste. Při spalování syntetického plynu e-gas vzniká stejně jako v případě zemního plynu výrazně méně CO2 než při provozu na benzin.
Zemní plyn, biometan a rovněž i syntetický plyn e-gas mají vysoké oktanové číslo 130 (oktanové číslo stanovené výzkumnou metodou), které umožňuje zvolit pro přeplňovaný motor vysoký efektivní kompresní poměr, a tím dosáhnout vysoké účinnosti. Jako každé Audi je i A3 TCNG vozem bez kompromisů v oblastech každodenní využitelnosti a potěšení z jízdy. Jeho plynové nádrže, v nichž je syntetický plyn e-gas uchováván pod tlakem 200 barů, mají dostatečný objem i pro dlouhé trasy. Audi A3 TCNG má bivalentní pohon, takže po vyprázdnění plynových nádrží pokračuje v jízdě bez ztráty výkonu na benzin.