AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Auto Fit, spol. s r.o.
Interaction s.r.o.
Iveco Czech Republic, a.s.


Toyota odhaluje řadu Prius na autosalonu v Detroitu

- Prius v reaguje na životní styl mladých a aktivních rodin - Koncept Prius c je inspirací budoucího malého vozu s hybridním pohonem - Varianta Plug-in naplánována na první polovinu roku 2012

Toyota Motor Sales, U.S.A., Inc. dnes na Severoamerickém mezinárodním autosalonu 2011 (NAIAS) odhalila nejnovější produktovou řadu Prius. Kromě aktuálního modelu Prius třetí generace a provedení PHV (Plug-in Hybrid Vehicle) se mezi hybridní vozy s tímto ikonickým označením zařadil i nový Prius v (model střední třídy s plnohodnotným hybridním pohonem zahrnujícím elektromotor) a koncept Prius c. Modelová řada Prius se tak stává atraktivní volbou všech věkových skupin a reaguje na potřeby zákazníků s nejrůznějším životním stylem.

Novinky rozšiřující modelovou řadu Prius ještě více posílí postavení vozů s plnohodnotným hybridním pohonem, přičemž staví na největších přednostech modelu Prius, kterými jsou špičková spotřeba paliva, nízká hladina emisí, osvědčená technologie a skvělé ekologické parametry.

„Nejedná se o běžnou modelovou řadu. Je to moderní řada Prius s modely skutečně pro každého,“ uvedl Bob Carter, viceprezident a generální ředitel skupiny Toyota Division. „Model Prius v je úplně novým modelem dodávaným výhradně s hybridním pohonem, což platí i pro všechny budoucí modely s označením Prius. Jejich společným znakem budou typické přednosti modelu Prius, nicméně každý člen této „rodiny“ bude svým způsobem jedinečný, aby oslovil různé skupiny zákazníků.“

Prius, model střední třídy v provedení s výklopnou zádí, od svého uvedení na americký trh v roce 2000 přesvědčil jen v USA více než 955 000 zákazníků. Model Prius třetí generace, který se u prodejců poprvé objevil v červnu 2009, si uchoval tradiční přednosti plnohodnotného hybridního pohonu, jakými jsou výjimečně nízká spotřeba paliva a hladina emisí. Stal se dokonce třetí nejprodávanější osobní Toyotou na trhu v USA.

Z pohledu technologií Prius zároveň plní roli vlajkové lodi Toyoty nabízející nejnovější funkce, jako je např. dotykové ovládání Touch Tracer, systém ventilace na solární energii, nástup do vozu bez použití klíče a spouštění motoru tlačítkem (Smart Key System), systém udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA), pokročilý parkovací asistent nebo světlomety s technologií LED.

Prius v – „Všestrannost“ pro mladé a aktivní rodiny Nový Prius v, kde „v“ označuje všestrannost (versatility), reaguje na potřeby rodin s dětmi vyznávajících aktivní životní styl. Neslevuje přitom nijak z tradičních předností, které od počátku charakterizovaly původní model Prius. Prius v bude sdílet podlahovou platformu modelu Prius současné generace, stejně tak jako technologii pohonu Hybrid Synergy Drive.

Novým rysem provedení Prius v jsou kompaktní vnější rozměry při zachování prostorného interiéru – zavazadlový prostor této karosářské varianty se oproti stávajícímu modelu Prius zvětšil o více než 50 procent. Prius v vyvažuje vysokou prostornost, kultivovaný styl a příkladnou aerodynamiku – součinitel aerodynamického odporu c x pouhých 0,29 si nicméně nevynutil žádné kompromisy v otázkách praktičnosti provedení karosérie. Jedná se o nový vůz navržený zcela od počátku – s vnějšími tvary, které navazují na model Prius a nejsou pouze prodlouženou karosářskou variantou.

Exteriér charakterizují uhlazený a zakulacený tvary smělého stylu s prodlouženou linií střechy, která zachovává trojúhelníkovou siluetu charakteristickou pro všechny vozy s označením Prius. Přední partie lichoběžníkových tvarů zaujmou světlomety s ostrými hranami, aerodynamickým provedením rohů karosérie a zvětšeným otvorem pod čelní maskou zlepšujícím obtékání vzduchu a chlazení. Nápadným rysem zadních partií modelu Prius v je propracovaná výklopná záď, sdružená zadní světla a speciálně navržený střešní spoiler, který přispívá k optimálnímu proudění vzduchu kolem vozu.

V interiéru pak Prius v akcentuje celkové vnitřní proporce s prostorností a všestrannou využitelností splňující potřeby aktivní rodiny. K celkovému pohodlí v interiéru a skvělému výhledu z vozidla přispívá i vyšší posed cestujících, vertikální prostornost a impozantní vzdálenost mezi předními a zadními sedadly (96,5 cm), která je zárukou dostatečného prostoru pro nohy zadních cestujících. Nízká a doširoka otevíraná výklopná záď ukrývá zavazadlový prostor (za zadními sedadly) o objemu 971 l, čímž se z tohoto vozu stává nejprostornější vůz s hybridním pohonem na trhu, který v tomto ohledu překonává i některé kompaktní vozy kategorie SUV.

Pohodlná sedadla pro pět cestujících jsou navržena speciálně pro potřeby mladých rodin. Posuvná sedadla ve druhé řadě usnadňují nastupování i vystupování z vozidla, stejně tak jako praktické využití zavazadelníku. K pohodlí na dlouhých cestách napomáhá možnost sklonu opěradel v úhlu 45 °. Sklopné opěradlo zadních sedadel dělené v poměru 60:40 umožňuje čtyři různá uspořádání se skvělou využitelností z pohledu cestujících i převážených zavazadel. Při převozu velmi dlouhých předmětů lze sklopit opěradlo předního spolujezdce.

Na přání pak Toyota vůbec poprvé nabízí panoramatické střešní okno z akrylátu s elektricky ovládanou sluneční clonou, které v kabině vytváří nesmírně vzdušnou atmosféru a oproti tradičnímu skleněnému oknu stejných rozměrů je cca o 20 kg lehčí při zajištění výtečných tepelně izolačních parametrů. Z ovládacích prvků před řidičem zaujme kruhový ovladač klimatizace a digitální sdružený ukazatel umístěný uprostřed s moderním vzhledem a vysoce intuitivním ovládáním. U ovladačů pro řízení vozu se používá stříbrná dekorace – např. spouštění motoru tlačítkem, spínače parkovací brzdy, elektronické řadicí páky a voliče jízdního režimu.

I přes vysokou prostornost odpovídající rodinnému vozu střední třídy dokáže Prius v nabídnout velmi nízkou spotřebu paliva (dle norem EPA) cca 5,6 l / 100 km ve městě, 6,2 l / 100 km mimo město, resp. 5,9 l / 100 km v kombinovaném režimu, což jsou nejlepší parametry spotřeby paliva ze všech vozů kategorie SUV, crossover nebo kombi na dnešním trhu. V porovnání s běžným současným novým vozem navíc Prius v produkuje o 66 % méně emisí. Podobně jako Prius současné generace je i Prius v ukázkou těch nejmodernějších technologií, které zahrnují řadu shodných standardních funkcí. Čtyři různé jízdní režimy (Normal, Power, Eco a EV) uspokojí nejširší spektrum jízdních podmínek a řidičských požadavků. Součástí standardní výbavy je nástup do vozu bez použití klíče a spouštění motoru tlačítkem (Smart Key System), elektronická řadicí páka, pomocník pro rozjezd v kopci (HAC) a zadní parkovací kamera. Na přání se dodávají např. úsporné světlomety s technologií LED, adaptivní tempomat s radarem v kombinaci s přednárazovým bezpečnostním systémem (PCS) nebo pokročilý parkovací asistent.

Vysokou úroveň bezpečnosti zajišťuje sedm airbagů, vysokopevnostní kabina a struktura karosérie pohlcující nárazovou energii, bezpečnostní výztuhy, příčníky a speciální výplně chránící prostor pro nohy. Riziko možného poranění krku předních cestujících v případě nehody výrazně snižuje nová konstrukce sedadel. Nové provedení sedadel se vyznačuje vylepšeným rámem, tvarováním a konstrukcí.

Podobně jako u ostatních modelů značky Toyota je Prius v standardně vybaven bezpečnostním systémem Start Safety System™, jehož součástí je systém řízení stability vozu (VSC), systém řízení trakce (TRAC), protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické dělení brzdné síly (EBD) a brzdový asistent. Součástí bezpečnostního systému je i standardně dodávaná technologie Smart Stop.

Prius v bude jedním z prvních modelů Toyota, který nabídne multimediální soustavu Entune™. Tento nový a vysoce pokrokový systém jako vůbec první v automobilu využívá funkcí mobilního telefonu ke zpříjemnění života na palubě vozu, včetně plně integrované navigace s bezdrátovou aktualizací, podporou multimediální zábavy a informačních služeb. Toyota Entune je vůbec prvním systémem tohoto druhu, který podporuje atraktivní aplikace pro mobilní telefony, jako je např. Bing, OpenTable a movietickets.com. Dále umožňuje využívat nejrůznější mobilní služby na cestách, jako je předpověď počasí, dopravní zpravodajství, informace o tankování (upozornění na čerpací stanice, ceny), kurzy akcií nebo sportovní výsledky.

Toyota Entune přináší nejširší nabídku funkcí pro poslech hudby, včetně nabídky iheartradio obsahující více než 750 stanic, osobního výběru hudby Pandora, vybraných skladeb přehrávaných z přenosných multimediálních přehrávačů a iPodů (prostřednictvím portu USB nebo streamování audia pomocí Bluetooth), nebo více než 170 rozhlasových stanic prostřednictvím satelitního rádia XM.

Zdokonalený konverzační systém rozpoznávání hlasu (nejlepší v dané třídě) umožňuje řidiči soustředit se pouze na řízení vozu. Díky systému Toyota Entune se tak nemusíte učit nazpaměť tisíce hlasových příkazů, jejichž používání zbytečně odvádí pozornost od řízení. Entune rovněž podporuje předčítání a přehrávání textových zpráv prostřednictvím audio soustavy, včetně možnosti okamžitě reagovat pomocí přednastavených šablon pro rychlou odpověď.

Prius v spojuje systém Entune se standardně dodávanou audio soustavou, včetně displeje a celou řadou interaktivních funkcí v oblasti zábavy a komunikace. Soustava zahrnuje i technologii HD Radio s funkcí iTunes Tagging umožňující pozdější zakoupení skladeb; XM rádio, předpověď počasí, sportovní zpravodajství, kurzy akcií a ceny místních čerpacích stanic; hands-free komunikaci pomocí Bluetooth a bezdrátové audio; a kompletní integraci přehrávačů iPod pro přehrávání hudby a videa.

Prius v v modelovém provedení 2012, reprezentující nejnovější vývoj na poli vozů s plnohodnotným hybridním pohonem, se začne prodávat na americkém trhu koncem léta 2011. Nabídne velký zavazadlový prostor a naváže na nejlepší tradice modelu Prius v oblasti ekologických dopadů a nízké spotřeby paliva.

Vývojová studie Prius c – Malý vůz s hybridním pohonem určený do města

Aktuálně prodávaný model Prius dokázal dostat hybridní technologie na běžný automobilový trh. Prius v kromě toho nabídne více prostoru a všestrannosti dle požadavků rodin vyznávajících aktivní životní styl. Zájemci o kompaktní automobily nicméně volají po menších hybridních modelech s nízkou základní cenou a špičkovými parametry spotřeby paliva. Vývojová studie Prius c, kde c představuje „city“ (tedy vůz do městského prostředí), cílí na mladé svobodné zákazníky nebo páry toužící po ekologickém modelu Prius s nízkou spotřebou paliva, ale bez kompromisů v otázkách radosti z jízdy.

Tento dynamický model s uhlazeným vzhledem zaujme kompaktními rozměry, špičkovými parametry spotřeby paliva a překvapivě prostorným interiérem. Ve výbavě se objeví řada pokrokových technologií, z nichž některé najdeme ve vozech Prius současné generace.

Koncept Prius c je inspirací zachycující budoucího člena modelové řady Prius, který se na trhu objeví v první polovině roku 2012 jako cenově nejatraktivnější hybridní model na americkém trhu, nabízející nejnižší spotřebu paliva ze všech hybridních vozů bez dobíjení z elektrické sítě.

Prius s pohonem Plug-In: To nejlepší z obou systémů pohonu HSD

Jedním z typických rysů modelu Prius, který se poprvé objevil již před 10 lety, byl hospodárný systém plnohodnotného hybridního pohonu s autonomním dobíjením, který na cestách nikdy nebyl závislý na dostupnosti elektrických zásuvek.

V důsledku rozšíření nových technologií a změn na trhu se členem rodiny Prius stává Prius Plug-in Hybrid, reprezentující to nejlepší z obou systémů pohonu – špičkovou spotřebu paliva modelu Prius a schopnost jízdy v režimu elektromobilu (EV).

V závislosti na jízdních podmínkách je Prius Plug-in schopen absolvovat cca 20 km na akumulátorový pohon při rychlosti až 100 km/h. Prostorově nenáročné lithium-iontové akumulátory jsou lehčí a umožňují rychlejší dobíjení, které trvá cca 1,5 hodiny ze sítě 220 V (resp. necelé 3 hodiny ze sítě 110 V). Akumulátory lze samozřejmě kdykoli rychle „oživit“ krátkým zapojením do zásuvky.

Po vyčerpání energie z akumulátorů se Plug-in chová jako běžný Prius třetí generace, který je z pohledu spotřeby nejhospodárnějším hybridním vozidlem střední třídy na americkém trhu. Na rozdíl od vozidel s výhradně elektrickým pohonem nabízí Plug-in hladký přechod od modelů s tradičním spalovacím motorem – jediným rozdílem oproti běžnému modelu Prius je možnost dobíjení z elektrické zásuvky podle aktuální potřeby.

V několika severoamerických městech aktuálně probíhá zkušební provoz více než 150 vozů Prius Plug-in s lithium-iontovými akumulátory. Cílem tohoto programu je ukázat možnosti technologie plug-in, vzdělávat a informovat veřejnost, vyhodnotit výsledky ze zkušebního provozu a lépe porozumět přínosům pro budoucí zákazníky. Zkušební program tak prošlapává cestu plánovanému zahájení prodeje v první polovině roku 2012.

Prius v provedení Plug-in se zpočátku bude nabízet ve 14 státech na západním a východním pobřeží USA (Arizona, Kalifornie, Connecticut, Maine, Maryland, Massachusetts, New Jersey, New York, Oregon, Rhode Island, Vermont, Washington, Virginia a New Hampshire), kde se aktuálně prodá bezmála 60 procent všech vozů Prius umístěných na americkém trhu. Ve všech zbývajících státech USA se Plug-in začne prodávat o rok později. V době zahájení běžného prodeje bude Prius Plug-in nejekologičtější a nejpokrokovější verzí modelové řady Prius.

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Auto Fit, spol. s r.o.
KIA MOTORS CZECH s.r.o.
Mercedes-Benz
BOSCH
Standox