AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Interaction s.r.o.
BusPoint
Siems & Klein

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > Působivý zvuk nového Fordu Focus

Působivý zvuk nového Fordu Focus

Zážehový motor EcoBoost 1,6 l v novém Fordu Focus byl akusticky naladěn tak, aby při plné akceleraci vydával působivý sportovní zvuk.

Speciální technologie odfiltruje nežádoucí složky akustického spektra, ale nechá vyniknout libozvučným tónům, jež spoluvytvářejí opojný zážitek z jízdy.

Ford EcoBoost 1,6 l patří k technicky nejvyspělejším motorům, jaké se dnes vyrábějí. Kombinuje v sobě vysokotlaké přímé vstřikování paliva, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů.

Tyto tři technologie dávají motoru EcoBoost výkon a točivý moment mnohem většího agregátu, ale bez jeho velikosti, hmotnosti a spotřeby. Mají ovšem jednu drobnou nevýhodu.

Přeplňování turbodmychadlem nevyhnutelně připraví motor o jeho přirozený zvuk, zejména ve vyšších otáčkách. Sešlápnete-li plynový pedál v automobilu, jehož motor je přeplňován výfukovým turbodmychadlem, „hvízdání“ turba získá navrch nad jinými zvuky.

Konstruktéři ve Fordu vyzráli na tuto komplikaci instalací malého, ale nesmírně účinného zařízení zvaného sympozér zvuku (angl. sound symposer). Jedná se o akustický box, který v sacím traktu „sbírá“ zvuky o žádoucí frekvenci a přenáší je přímo do prostoru pro cestující.

Technik Ralf Heinrichs vysvětluje: „Každý motor má svůj vlastní zvukový projev, který je definován jeho plnicí a výfukovou soustavou. Výfukový systém je zpravidla slyšet v nízkých otáčkách, zatímco ve vyšším rozsahu otáček dává motoru hlas spíše sání.

U přeplňovaných motorů je turbodmychadlo nedílnou součástí plnicí soustavy a maskuje zvuk sání, protože svištivý zvuk roztočeného turbodmychadla je silnější.

Potřebovali jsme znovu vytvořit vzrušující zvuk sání, proto naším ‚sympozérem‘ zachycujeme oscilace motoru v plnicím potrubí a přenášíme je přímo do kabiny, kde se ozývají ve formě žádoucího sportovního zvuku.“

Sympozér měří pouhých 60×50×40 mm a má čtyři vnitřní komory, dvě na straně motoru a dvě na straně výstupu. Komory jsou odděleny pohyblivou klapkou. Při prudké akceleraci narážejí pulsy generované v plnicím potrubí na klapku a pootáčejí jí, přičemž vznikají zvukové vlny, přenášené do výstupních komor. Tyto pulsy jsou následně vedeny do prostoru pro cestující zvukovodem procházejícím skrz přepážku motorového prostoru.

„Jednoduše řečeno, sympozér zrekonstruuje zvuk motoru,“ dodává Heinrichs. „Nejlepšího efektu dosahuje při oscilační frekvenci v rozsahu 250 až 450 Hz.“

Zařízení má značný potenciál pro modifikace. Upravit lze nejen frekvenční rozsah, ale rovněž intenzitu zvukové zpětné vazby.

„Původně jsme tuto technologii vyvinuli pro Focus ST z roku 2005,“ vysvětluje Heinrichs. „Objevila se také v modelech Focus RS a Focus RS 500. Tyto vozy však mají velmi silnou zvukovou zpětnou vazbu neboli takzvané zvukové okno, což je dáno agresivním naladěním sympozéru. V novém Focusu s motorem EcoBoost 1,6 l je naladěn mnohem jemněji, ale zvuk je i tak daleko výraznější než v současném modelu.“

Obrovskou výhodou sympozéru je skutečnost, že nemá negativní dopad na kultivovanost. Naopak, ve většině provozních situací zůstává motor velmi tichý.

„Naší filozofií vždy bylo, že vůz má zní kultivovaně v nízkých a středních otáčkách, ale silně a sportovně v otáčkách vysokých,“ říká Heinrichs. „Zvuk motoru by nikdy neměl být na obtíž. Náš sympozér se projevuje jen při plném zatížení, takže ani na dálnici není hluk motoru nadměrný. Sympozér lze přitom naladit tak, aby vydával jakýkoli zvuk. Naše konkrétní naladění je ovšem pečlivě střeženým tajemstvím!“

Fakta o motoru EcoBoost 1,6 l

• Motor EcoBoost 1,6 l v novém Fordu Focus je osazen vysokotlakým přímým vstřikováním paliva, které dávkuje benzín do každého válce v malých, precizně odměřených dávkách pod tlakem až 200 barů – „kapka“ je zpravidla menší než 0,02 mm, což představuje pouhou pětinu tloušťky lidského vlasu! • Turbodmychadlo s nízkou setrvačností se při plném zatížení otáčí rychlostí přes 200 000 ot./min., přičemž se výfukové plyny ohřívají na teplotu více než 900 stupňů Celsia! • Agregát EcoBoost 1,6 l se vyrábí v motorárně Bridgend Engine Plant v britském Walesu a kromě Focusu je k dispozici rovněž pro C-MAX, Grand C-MAX a nové Mondeo. • Speciálně naladěná verze motoru EcoBoost 1,6 l bude pohánět také Fiestu WRC, nový soutěžní speciál značky Ford pro mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Pět sportovních modelů značky Ford s nezapomenutel­ným zvukem

• 1970 Ford Escort RS1600 • 1972 Ford Capri 3000GT • 1986 Ford Sierra RS Cosworth • 1994 Ford MondeoV6 • 2005 Ford Focus ST

Autor: převzato AUTOJOB

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Interaction s.r.o.
auto MOTOL BENI a. s.
Mitsubishi Motors Česká republika
Mercedes-Benz
BMW Group Česká republika