AUTOJOB.cz - místo srdce motor

Specializovaný portál pro automobilový průmysl

Top firma
Scania Czech Republic s.r.o.
ContiTrade Services s.r.o.
BusPoint

Kde se právě nacházite:  > Úvodní­ stránka  > Auto - magazín  > AUTOJOB.cz: Výběr zaměstnance

AUTOJOB.cz: Výběr zaměstnance

Témata k zamyšlení a k jinému pohledu na to, co často zažíváte v pracovněprávních vztazích. Tentokrát začneme s tím, kdy a proč bychom měli uvažovat o výběru nového spolupracovníka.

Specializovaný automobilový portál www.AUTOJOB.cz není jen místem, kde kvalitní uchazeč o zaměstnání potká svého budoucího zaměstnavatele z řad automobilového průmyslu. Na těchto stránkách najdete i témata k zamyšlení a k jinému pohledu na to, co často zažíváte v pracovněprávních vztazích.

Jako první se zaměříme na to, kdy a proč bychom měli uvažovat o výběru nového spolupracovníka.

Specifické zboží

Odpusťme si úvod o důležitosti zaměstnanců pro efektivní fungování firmy. To je zažité klišé. Většina firem však nemá pro nábor nových spolupracovníků specialistu, mnohde je první osobou třídící přijaté životopisy například účetní. Nic proti této velmi důležité funkci, ale je to skutečně ta pravá osoba, která by měla mít celou personální agendu na starosti? Pokud ano, zkusíme jí tedy poradit, jak nejlépe na to.

Zvykli jsme si celkem rychle na pojem pracovní trh. Na trhu se prodává zboží se všemi jeho charakteristikami. Proč tedy s nadsázkou nepřirovnat i samotné uchazeče o zaměstnání ke zboží. Pomůže nám to k novému pohledu na notoricky známé téma. Každé zboží a tedy i uchazeč má svou kvalitu, životnost a cenu. Nicméně rozdíly tu samozřejmě jsou, ale k nim se dostaneme později.

Základní kvalitou uchazečů je například kvalifikace, délka praxe, loajalita, schopnost komunikace, množství kontaktů, iniciativa, kreativita nebo schopnost učit se novým činnostem.

Životnost je spojena s produktivním věkem, opotřebováním nebo vyhořením, zdravotním stavem a kondicí.

Cena odpovídá nabídce a poptávce v reálném čase s ohledem na kvalitu a životnost kandidáta. Nezahrnuje jen náklady na mzdu zaměstnance a eventuální provizi zprostředkovateli, ale též náklady na zaškolení a následný odborný růst zaměstnance. Zaměstnavatel tak nakoupené „zboží“ vlastně zhodnocuje. Zde Vás možná napadne otázka, jak dobře si to zaměstnavatel sám uvědomuje a zda podle toho i jedná?

Slíbili jsme zmínit rozdíl mezi klasickým zbožím a zaměstnancem. Kromě toho, že zaměstnanec je rodu životného, největším rozdílem je schopnost zaměstnance navýšit svoji užitnou hodnotu na základě praxe, kontaktů, trvalého vzdělávání. Jinými slovy je to možnost o své hodnotě na trhu aktivně rozhodovat. I zde stojí za zamyšlení, zda většina zaměstnanců nejedná spíše jako zboží neživé…

Proč nakupovat

Zboží nakupujeme pro rozvoj firmy nebo z důvodu inovace. Vezměme to tentokrát odzadu.

Když nám stávající produkt dosluhuje, ztrácí rychle svou hodnotu a tím prodražuje provoz. Na řadě je výměna. Málokteré zboží však ztrácí hodnotu skokem. Postupné zhoršování užitných vlastností je velmi nebezpečné především pro svoji plíživost. U zaměstnanců je to možné pozorovat na výsledcích, úbytku iniciativy, přístupu k práci, kolegům a hlavně k zákazníkům. Poslední bod může mít pro firmu fatální důsledky. Pokud však dochází k pravidelnému osobnímu hodnocení zaměstnanců ve firmě, je možné tento trend zvrátit nebo alespoň předejít největším ztrátám. Pohovor však nesmí probíhat pouze formálně jednou za rok.

Hovoříme-li o výměně například u osobního počítače, pak je na místě požadovat u nového zboží nejen větší kapacitu paměti, ale i nový software. U lidí si pod tímto přirovnáním představme jazykovou výbavu, vztah k novým technologiím nebo počítačovou gramotnost.

A nyní nákup pro rozvoj. V případě přijetí nového kolegy očekáváme navýšení výsledků, nové zákazníky nebo obchodní příležitosti. Přijmout zaměstnance na nově vytvořené pracovní místo je vždy riskantní, v případě úspěchu však přináší největší míru zhodnocení.

Kdy nakupovat

Zmiňovali jsme fakt, že cena zboží odpovídá kromě jiného i aktuální situaci na trhu. Jinými slovy hospodářská recese je tím nejsprávnějším obdobím k obměně týmu. Zaměstnanci preferují stabilní a prosperující firmy. Pro uchazeče se otázka jistého příjmu dostává nad kritérium jeho výše. Tuto situaci již pochopilo několik dynamických společností a oživilo v posledních dvou letech svůj tým. Konečně i recese se lépe zvládá se spolupracovníky kvalitními než s průměrnými.

AUTOJOB TIP:

  • podporujte školení zaměstnanců a uvědomte si jejich rostoucí cenu na trhu práce
  • při personální obměně navyšte své požadavky
  • provádějte půlroční osobní hodnocení zaměstnanců a reagujte pružně na zhoršené výsledky změnou motivace nebo obměnou týmu
  • využijte doby odeznívající recese a získejte výhodně nové spolupracovníky

V dalších příspěvcích budeme pokračovat v tématu, jak efektivně připravit a realizovat výběrové řízení. Vaše komentáře a dotazy uvítáme na níže uvedeném kontaktu.

Email: milan.svejnoha­@autojob.cz Tel: +420 724 477 997

Autor: Milan Švejnoha

Obrázek k článku



Hlavní navigace:

Uživatel: nepřihlášen -> Přihlásit
Registrovat

Zvolte prosím typ účtu pro registraci:




Standox
Toplac s.r.o.
BOSCH
Scania Czech Republic s.r.o.
Auto Fit, spol. s r.o.