Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc. (TMS) na tiskové konferenci na autosalonu v Los Angeles poprvé představila Toyotu RAV4 EV druhé generace. Během roku 2011 se v rámci zkušebního provozu a vyhodnocování vyrobí celkem 35 vozidel. Po technickém dokončení by se vůz měl začít prodávat od roku 2012. Sériový model bude za reálných jízdních podmínek vykazovat dojezdovou vzdálenost 160 km, bez ohledu na klimatické podmínky a další hlediska.
„ Když jsme se rozhodovali o spolupráci na modelu RAV4 EV, prezident Akio Toyoda chtěl použít nový model vývoje, který by zahrnoval i optimalizované a flexibilní přístupy firmy Tesla,“ uvedl Jim Lentz, prezident a provozní ředitel TMS. „Výsledkem je hybridní řešení – nový rozhodovací a schvalovací proces a způsob vývoje, který naši technici označují jako rychlý a flexibilní.“
Vývoje se ujalo technické středisko TEMA (Toyota Motor Engineering and Manufacturing North America) v americkém Michiganu. Díky novému modelu vývoje bylo možné zkrátit dobu potřebnou k vývoji bez kompromisů v otázkách kvality finálního produktu. Tým vývojářů začal pracovat se sériovým modelem RAV4 současné generace, ke kterému v rámci velké modifikace přidal další druh pohonu a doplnil několik méně významných funkcí a kosmetických úprav.
Firma Tesla měla za úkol připravit a dodat akumulátory a další související součásti splňující konkrétní požadavky automobilky Toyota v otázkách technického řešení, výkonu, kvality a životnosti. Toyota zodpovídala za vývoj a vedení výroby, stejně tak jako bezproblémové začlenění nového pohonu.
„Od samotného počátku jsme se zaměřovali zejména na praktické zkušenosti z pohledu zákazníka,“ uvedl Lentz. „Jinými slovy, chtěli jsme nabídnout netradiční výrobek běžnému zákazníkovi, dostatečně atraktivní, cenově dostupný, takový, který dokáže nabídnout každodenní praktickou využitelnost.“
Zaměření na praktickou zkušenost zákazníků se do velké míry týkalo jízdních vlastností. V tomto případě bylo konečným cílem vytvořit takový vůz, jehož jízdní vlastnosti se co nejvíce podobají běžnému modelu RAV4. Koncept například váží přibližně o 100 kg více než současný model RAV4 s motorem V6, nicméně vykazuje prakticky stejné zrychlení z 0 na 100 km/h.
Navýšení hmotnosti si vyžádalo významné úpravy několika hlavních komponent a vynutilo si větší zaměření na rozložení hmotnosti. Úprav doznalo zavěšení kol i řízení, a dále bylo nutné přesunout několik hlavních součástí na vyrovnání hmotnosti modulu s akumulátory.
Koncept, který je v současnosti podrobován testům automobilky Toyota, pohání lithium-iontové akumulátory, jejichž využitelná kapacita je řádově 30 kWh. Dosud však nebylo dořešeno několik otázek týkajících se samotného produktu i příslušného obchodního modelu. Je třeba rozhodnout o velikosti akumulátorů a konečné kapacitě, cenové politice a plánovaných výrobních objemech modelu, který chce Toyota uvést na trh již v roce 2012.
Toyota též zvažuje řadu možností a variant ohledně místa konečné montáže. Výchozí vůz se bude i nadále vyrábět v kanadském montážním závodu ve Woodstocku ve státě Ontario. Firma Tesla bude vyrábět akumulátory a související komponenty ve svém novém kalifornském závodu v Palo Alto. Prozatím se projednává způsob a místo montáže komponent Tesla do vozidla.
Model RAV4 EV prodělal oproti běžné Toyotě RAV4 několik nápadných změn ve ztvárnění exteriéru, jako je např. nový přední nárazník, maska chladiče, mlhová světla a světlomety. Transformaci doplňuje i nové označení EV a speciální barvy laku, které se u modelu RAV4 nenabízejí. V interiéru zaujme speciální čalounění sedadel, multimediální sdělovače na přístrojové desce, možnost řazení tlačítkem a ukazatele na přístrojové desce. Po sklopení zadních sedadel nabídne RAV4 dostatečný zavazadlový prostor – přechodem na elektrický pohon přepravní kapacita vozu nijak neutrpěla.
V roce 1997 Toyota uvedla na trh model RAV4 EV první generace jako reakci na požadavky kalifornské vlády vyrábět vozy s nulovými emisemi (ZEV – Zero Emission Vehicle). Toyota byla také prvním výrobcem, který splnil společnou dohodu (Memo of Agreement) ohledně objemů prodeje. Vůz poháněný modulem s NiMH akumulátory vykazoval jízdní dosah 128 až 177 km na jedno nabití. Ve Spojených státech se prodalo nebo pronajalo formou leasingu 1484 těchto vozů (platí pro modelové provedení 1998 až 2003). Plných 746 vozů RAV4 EV první generace je stále v provozu (viz www.toyotarav4ev.com).
„Ukázalo se, že klíčem k úspěchu je cena a pohodlí. A tak je tomu i dnes,“ uvedl Lentz. „V posledních několika letech se však hodně věcí změnilo. Je to zejména stále silnější názor, že trvale udržitelná mobilita si vyžádá jisté náklady, na kterých se musejí společně podílet automobilky, vládní organizace i zákazníci.“
Přístup automobilky Toyota k trvale udržitelné mobilitě staví na tom, že budoucí řešení mobility v globálním měřítku budou upravována potřebám konkrétních regionů nebo trhů, namísto spoléhání se na jednotlivé modely nebo technologie. Toyota zastává názor, že žádná jednotlivá technologie nebude „vítězem“, a že řešení mobility v oblasti Los Angeles bude pravděpodobně hodně odlišné od řešení v okolí Dallasu, příp. v New Yorku, Londýně nebo Šanghaji.
Komplexní technologická strategie firmy Toyota staví na portfoliu, které zahrnuje dlouhodobé zasazení o vodíkové palivové články, hybridní modely typu plug-in a elektromobily poháněné akumulátory, samozřejmě na pozadí dalšího prosazování klíčové technologie hybridních modelů se zážehovým motorem v kombinaci s elektromotory, jako je např. model Prius.
Toyota oznámila, že společně s představením sériového modelu RAV4 EV v roce 2012 uvede na klíčové globální trhy i model Prius PHV (plug-in hybrid) a malý elektromobil vhodný pro každodenní městské využití. Zároveň nejpozději do roku 2015 uvede na hlavních světových trzích první sériový vůz poháněný palivovými články. Kromě toho Toyota do konce roku 2012 rozšíří ve světě své portfolio o sedm zcela nových hybridních modelů (tj. modelů, které nebudou pouze další generací těch stávajících).