Toyota dneškem téměř splňuje závazné limity Evropské Unie ohledně CO2 , plných šest let před nabytím jejich platnosti. Průměrné emise CO2 evropských nově registrovaných osobních vozidel Toyota byly v roce 2009 pouze 132 g/km. Tím je největší japonská automobilka vzdálena už jen čtyři procenta resp. 5 g/km od limitu CO2 , platném pro výrobce automobilů v roce 2015. Tuto skutečnost dokládá aktuální studie institutu European Federation for Transport and Environment (T&E).
Výzkum navíc potvrzuje v případě Toyoty nejvýraznější snížení emisí CO2 mezi všemi zastoupenými výrobci automobilů v Evropě během hodnoceného období. Mezi rokem 2008 a 2009 snížila Toyota emise CO2 nově registrovaných osobních vozidel v Evropě o 10,0 % respektive 15 g/km. Průměrné emise CO2 všech zastoupených výrobců v roce 2009 u prodaných nových vozů v EU činí 145,7 g/km; oproti minulému roku bylo dosaženo snížení o 5,1%. Tím Toyota významně překonává průměr daného odvětví jak u absolutních hodnot, tak také u procentuálního zlepšení oproti předchozímu roku.
Autoři studie T&E jednoznačně deklarují, že rekordní snížení emisí CO2 nebylo v případě Toyoty dosaženo samotným zvýšeným prodejem menších vozidel, ale hlavně důslednou vestavbou technologií, které šetří pohonné hmoty. Toyota aplikovala od roku 2008 u všech nových a přepracovaných modelů svoji filozofii Toyota Optimal Drive, zaměřenou především na vysokou efektivitu provozu. Příkladem je inovativní systém Valvematic, který zlepšuje účinnost zážehového motoru. Dalšími příklady využití filozofie Toyota Optimal Drive jsou mimo jiné systém Start-stop, vysoce moderní vstřikovací systémy Common-Rail pro vznětové motory, nové mechanické a automatické převodovky, snížení vnitřního tření v hnacím ústrojí a také snížení hmotnosti komponent motoru a převodovky.
Kompletní studie může být k redakčním účelům vyžádána pod následujícím odkazem: tp://www.transportenvironment.org/how_clean_are_europe-s_cars/ Na stránce T&E se taktéž nalézá animovaná grafika, která názorně objasňuje pokroky jednotlivých výrobců