Sonorní zvuk šestiválce a melodické tóny osmiválce dokazují, že zvukový projev spalovacích motorů má na silnicích své pevné místo a každý je dokáže přiřadit k nějakému vozu. V případě elektromobilů to není možné, neboť tyto vozy jezdí do rychlosti 25 km/h téměř bezhlučně. A v tom spočívá nebezpečí pro ostatní účastníky silničního provozu. Pro zvukové inženýry značky Audi z toho logicky plyne, že elektromobil budoucnosti potřebuje vlastní zvuk – ale jaký?
„Elektromobily jsou v rychlostním rozsahu od 0 do 25 km/h naprosto tichými vozy,“ vysvětluje Dr. Ralf Kunkel, vedoucí oddělení akustiky společnosti AUDI AG. Při vyšších rychlostech začíná převažovat hluk vznikající odvalováním pneumatik a obtékáním karoserie vzduchem. Elektromobil pak již není o mnoho tišší než konvenční vozidlo.
Mimořádně tichá jízda je samozřejmě také úspěchem, neboť ekologické automobily nemají přinášet jen snížení emisí, ale i menší obtěžování hlukem. Avšak jízda bez typického zvukového projevu se signálním účinkem má i svá rizika. Účastníci silničního provozu vnímají sluchem své okolí v rozsahu 360°, naproti tomu zrakem jen malou výseč skutečnosti. Lidé, kteří špatně vidí nebo nejsou zcela soustředěni, mohou auto snadno přehlédnout.
Po celém světě se proto svazy zrakově postižených lidí zasazují o to, aby tiché vozy dostaly vlastní zvuk. V USA a Japonsku se již připravují příslušné předpisy nebo zákony. Zvukoví inženýři společnosti Audi si již dávno stanovili za cíl chránit chodce i v éře elektrické mobility. „Tím, že například uměle vytvoříme zvukový projev elektromobilu,“ tvrdí Kunkel. V současnosti odborníci na akustiku intenzivně pracují na zvuku modelu Audi e-tron. Nejde přitom jen o bezpečnost, ale také o následující otázku: Jak má znít Audi budoucnosti?
„Samozřejmě se můžeme držet důvěrně známého zvuku spalovacího motoru,“ říká Christian Schüller, vedoucí oddělení pro vývoj značky/korporátní identitu. „Na druhé straně bychom však chtěli zdůraznit skutečnost, že se v případě elektricky nebo hybridně poháněných modelů Audi jedná o inovativní produkt. Chceme, aby náš náskok díky technice byl slyšitelný také v éře elektrické mobility.“
Šelest listů, cvrlikání ptáků nebo pronikavé tóny jako u sněžné rolby nejsou tedy vhodnou volbou. „Naopak velmi zajímavým zdrojem inspirace jsou pro nás zvuky kosmických lodí jako ve filmech, neboť připomínají auta a zároveň se výrazně odlišují,“ říká Kunkel. Elektromobil značky Audi nebude ovšem jen tak brzy vydávat zvuky jako letadlo s proudovým motorem nebo jako kosmická loď ze sci-fi filmu. „Ale v každém případě to bude něco nového a neobvyklého. Audi RSQ z hollywoodského filmu I, Robot ukazuje, jak by mohlo v budoucnosti znít Audi.“