Specializovaný automobilový portál www.AUTOJOB.cz koncentruje na svých stránkách patrně nejširší nabídku volných pozic firem z automobilové branže. Kromě toho pomáhá aktivně zaměstnavatelům z řad servisů a prodejců vybrat ty správné spolupracovníky. Důraz je přitom kladen na tři proměnné – kvalifikaci, praxi a reference. Každá z nich má svou důležitost, avšak platí i určité výjimky. Podívejme se na ně nyní očima zaměstnavatelů.
Kvalifikace
Není vždy tím nejdůležitějším, ale lze ji považovat za zásadní a to zvláště u uchazečů bez praxe. Existují vynikající lakýrníci, kteří prošli nejprve pozicí přípraváře a kvalifikaci si doplnili až následně. Jednoznačně nelze soudit ani podle výsledků v průběhu studia. Absolventi učebních oborů, kteří prospívají nadprůměrně, jsou často zlákáni k dalšímu studiu a tak díky minimální praxi nezískají manuální zručnost a základní praktické zkušenosti. Pokud mají místo srdce motor nacházejí svá místa na pozicích přejímacích techniků nebo i ve vedení servisu. Pro klasickou práci automechanika je ideální logicky uvažující manuálně zručný učeň se základním přehledem získaným ve škole. Co chybět však rozhodně nesmí je chuť do práce.
Praxe
Velmi důležitá a často bohužel i jediná charakteristika, o kterou se budoucí zaměstnavatel zajímá. Je důležité vědět, zda má uchazeč schopnost využít svoji kvalifikaci, navázat profesní vztahy, získat pracovní návyky a pochopit smysl své činnosti v rámci většího kolektivu. U kandidátů na vedoucí pozice stojí za povšimnutí příklon k řízení lidí, motivaci kolektivu a schopnosti jednat s kolegy a klienty.
Reference
Ne vždy je však vypovídající pouze počet „odsloužených“ let. Zajímavé bývá zjistit, proč dochází k změnám zaměstnaní a hlavně, jaké vzpomínky na výkon a vztahy zůstávají po odchodu. Podle průzkumu realizovaného společností AUTOJOB s.r.o. se 97% zaměstnavatelů rozhodne přijmout kandidáta na základě doporučení. Je však velmi obtížné pravdivou informaci získat. V případě více referencí z různých zdrojů je to spíše úkol pro detektiva. Kvalitní reference ze známého důvěryhodného zdroje může zásadně změnit první dojem ze šikovně napsaného životopisu. Například recese nabídla výbornou záminku pro skutečný důvod ukončení pracovního poměru po krátké době. Stejně tak se málokdo pochlubí, že s jeho odchodem je spjato poškození vozu zákazníka. I u této neznámé však platí to, co u dvou předchozích. Každý může udělat chybu a není dobré soudit člověka jen na základě jediné informace.
Současná situace na automobilovém pracovním trhu
Prostřednictvím portálu www.AUTOJOB.cz nabízí volná místa více jak dvacet pět zaměstnavatelů. Počet volných inzerovaných pozic se blíží stovce. Opět vznikají nové servisy u značek jako je Nissan, Toyota, Jeep, Subaru, Mazda a další. Vedle toho i stávající firmy využívají kvalifikované nabídky trhu a s novými zaměstnanci získávají i lepší konkurenční pozici. Zdaleka však není odzvoněno šesti a více měsíčním výpadkům z pracovního procesu. Práce se nehledá snadno a situace před čtyřmi roky se patrně již nevrátí. Zda je tato situace tím, co budeme do budoucna považovat za normální stav, ukáží následující měsíce. Nový příliv pracovních sil je díky aktivní politice specializovaných škol minimálně na tři roky zajištěn. V příštím a následujícím roce bude celkový počet absolventů stabilní, pokles v řádu jednotek však nastane u lakýrníků a klempířů. Vznikat budou i nové učební obory a to v souvislosti nástupem elektromobilů. Veškeré opravy, revize, měření, výměna komponentů pod napětím bude možné provádět pouze pracovníkem s elektro-vzděláním a s vyhláškou 50/1978 § 6 a více. První požadavky na proškolení mechaniků na tuto vyhlášku přichází od značky Citroën.
Proč lidé odcházejí a proč naopak zůstávají?
- Na závěr je tu zamyšlení nad hybnými silami změn. Odmyslíme-li si důvody jako je přestěhování a fluktuaci notorických fluktuantů za tisícikorunou navíc, je zde přehled hlavních důvodů pro novou práci
- • vztahy na pracovišti a osoba ředitele/majitele
- • nemožnost dosáhnout přislíbeného výdělku a nejistá prosperita společnosti
- • pracovní podmínky a jednání přímých nadřízených
- • zastavení profesního růstu