Letošní ročník probíhal v šesti největších pavilonech a na volných plochách, včetně doprovodného programu obsadil plochu 42 031 m2. V tradičních oborech se prezentovalo 372 vystavujících firem ze sedmnácti zemí a desítky dalších společností se zapojily do premiérových projektů Classic Show a Motorsport Expo zaměřených na veterány a závodní speciály. Celková návštěvnost dosáhla 79 880 osob. Na pokladnách se zaregistrovali zahraniční návštěvníci ze 42 zemí, přijeli především ze Slovenska, Polska, Itálie, Německa a Maďarska. V Tiskovém středisku se akreditovalo 413 novinářů z devíti zemí.
Podíl odborných návštěvníků(v %)
Profesionál | 48,80 % |
Laik | 51,20 % |
Zájem odborných návštěvníků o obor (v %)
Osobní automobily | 23,02 % |
Lehká užitková vozidla | 10,08 % |
Nákladní automobily a tahače | 9,39 % |
Autobusy a minibusy | 6,43 % |
Přípojná vozidla | 5,94 % |
Části, díly a komponenty vozidel | 10,09 % |
Doplňky, příslušenství a tuning vozidel | 10,41 % |
Výroba, provoz a opravy vozidel | 9,18 % |
Pohonné hmoty, oleje, maziva, čerpací stanice | 6,42 % |
Služby v silniční dopravě | 5,51 % |
Jiný obor | 3,53 % |
Novinky v expozicích
Největší pozornost přitahovaly premiéry vystavujících automobilek. Z nákladních vozů měla světovou premiéru Tatra 810 v civilní verzi, Iveco přivezlo mimo jiné bezemisní Daily Electric a Avia představila nový model Smith Newton, první nákladní vůz v kategorii 6 až 12 tun na elektrický pohon. Z autobusů zaujaly novinky společnosti Iveco Irisbus – třínápravový dálkový autokar Magelys HDH s prosklenými střešními panely a nový městský plně nízkopodlažní autobus Citelis s CNG pohonem. SOR Libchavy se pochlubil dvěma prototypy: městským elektrobusem EBN 10,5 určeným pro Dopravní podnik Ostrava a kloubovým autobusem s hybridním pohonem NBH 18, který vyjede do ulic Prahy. Polská společnost Solaris Bus & Coach v české premiéře vystavila plně nízkopodlažní autobus Solaris 12 Urbino s paralelním diesel-elektrickým pohonem a meziměstský autobus InterUrbino, který bude uveden na trh za půl roku. Řadu zajímavostí mohli návštěvníci objevit mezi doplňky a příslušenstvím pro automobily, u dodavatelů náhradních dílů a servisní a garážové techniky. Ty nejlepší soutěžily o tradiční ceny AUTOTEC PRIX 2010, které letos odborná hodnotitelská komise udělila celkem čtyřikrát. Vítěznými exponáty jsou již zmíněný elektrobus EBN (SOR Libchavy), multimediální systém Funtoro (Molpir Group CZ), soustruh PRO – CUT 9.0/9.1 (AD Technik) a výdejní stojan pro čerpací stanice Adast Major Eco 2010 (Adast Systems). Novinky nechyběly ani v kategorii osobních vozů. Škoda Auto představila v české premiéře sportovní Fabii RS a speciální edici Yeti Champion. V expozici Hyundai zaujaly nové generace modelů i30 a Santa Fe stejně jako premiéra konceptu i-flow s hybridním diesel-elektrickým pohonem. Renault prezentoval sportovní nový coupé-roadster Wind, sedan Fluence a vylepšenou dodávku Master Furgon. Z prodejního hlediska měl největší úspěch nový terénní vůz Dacia Duster, na který se přímo na veletrhu uzavřelo přes patnáct objednávek.
Výsledky automobilového průmyslu
Sdružení automobilového průmyslu ČR na veletrhu prezentovalo loňské výsledky odvětví a výhled pro letošní rok. Čeští finální výrobci v roce 2009 navzdory krizi vyprodukovali rekordní počet 983 992 motorových vozidel a milionovou hranici by měli pokořit letos, kdy plánují další navýšení. Úspěšní byli zejména domácí výrobci osobních vozů, kteří loni dokázali zvýšit produkci o čtyři procenta na rekordních 979 085 kusů. Česká republika se tak stala pátým největším evropským výrobcem automobilů po Německu, Francii, Španělsku a Velké Británii a zároveň po Slovinsku druhým největším výrobcem osobních vozů na světě v přepočtu na počet obyvatel. Zatímco výrobcům osobních vozů se relativně dařilo, nesrovnatelně tvrději dopadla recese na výrobce užitkových vozů. I oni však věří ve zlepšení a například letňanská Avia chce v letošním roce vyrobit přes tisíc nákladních automobilů. Pozitivní obrat zaznamenaly rovněž dodavatelské firmy, třeba Brano Group znovu navyšuje výrobu a nabírá nové zaměstnance. Tržby celého domácího automobilového průmyslu v roce 2009 klesly o 14,7 procenta na 606,3 mld. Kč, ale jeho podíl na celkových tržbách z průmyslové činnosti ČR a na českém exportu mírně vzrostl. Krizový rok tak ještě upevnil dominantní postavení automobilového průmyslu v české ekonomice.
Doprovodný program pro laiky i odborníky
Velmi příznivý ohlas měl první český veletrh historických automobilů, motocyklů, náhradních dílů a renovačních dílen Classic Show 2010. Jeho expozice o víkendu zaplnily celý pavilon A2 a na výstaviště navíc dorazilo přes 200 mladších veteránů, které soutěžily v tzv. hvězdicové jízdě, soutěži elegance a dalších kategoriích. K dalším atrakcím pro veřejnost patřily programy Žena a auto a Bezpečnost a auto, ukázky protipovodňových opatření, testovací jízdy, národní finále soutěže Formule 1 ve školách aj. V rámci odborného doprovodného programu proběhly například mezinárodní konference o bezpečnosti silničního provozu BRNOSAFETY 2010, konference AUTOSYMPO 2010 na téma Automobil a příroda – memento budoucnosti, konference o moderních motorových palivech AUTOTEC PETROL 2010, Mezinárodní konference znalců – analytiků dopravních nehod a tři Oborové dny v servisní technice.
Řekli o veletrhu
Martin Sejpal, marketing a strategie pro český trh, společnost Škoda Auto: „Z pohledu návštěvnosti se letošní AUTOSALON docela vydařil. Víkend byl i nad očekávání, měli jsme pořád plno jak v expozici, tak na testovacích jízdách a ani v dalších dnech stánek nezel prázdnotou. Přijeli jsme hlavně s cílem prezentovat národní premiéru Fabie RS, nové motory TSI a další novinky a v tomto ohledu veletrh splnil svůj účel. Z pohledu společnosti Škoda Auto letošní ročník hodnotíme kladně, ale je velká škoda, že účast importérů byla tak nízká.“
Zdeněk Fořt, generální ředitel Hyundai Motor Czech: „Stále si myslíme, že AUTOTEC & AUTOSALON Brno je největší česká výstava a příležitost pro české zákazníky vybrat si nové auto. Máme tu výrobní závod, cítíme se být českou značkou, a proto jsme se rozhodli zúčastnit i letošního ročníku. V prodeji v České republice je Hyundai číslem 5 a tuto pozici si chceme dále upevnit. Expozice měla u návštěvníků dobrý ohlas, o víkendu jich přišlo i více, než jsme očekávali.“
Marcel Šulek, generální ředitel Iveco Czech Republic: „Letošní AUTOTEC jsme nechtěli vynechat, protože cítíme odpovědnost vůči našim zákazníkům. Chceme jim být blízko, a to nejen na veletrhu, ale i naší servisní sítí. Pro IVECO TRUCKS je AUTOTEC nejvýznamnější událostí letošního roku, ale vzhledem k celkové náladě na trhu jsme na tento veletrh nešli s žádným extrémně vysokým očekáváním. Pozitivně hodnotíme novinářský den, také o víkendu přišlo poměrně dost lidí, ale celková návštěvnost je slabá. Máme tu zástupce z celé naší prodejní sítě, kteří si sem pozvali zákazníky a předvedli jim naše novinky. Na českém trhu letos máme 14 % podíl a daří se nám zejména v kategorii menších vozů šetrných k životnímu prostředí.“
Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy spol. s r.o.: „Představili jsme novinky, které jsme chtěli, ale zákazníci k nám přišli jen v novinářský den, v úterý a ve středu. Tisková konference splnila svůj účel a ukázali jsme naše prototypy, které vzbudily zájem. O víkendu hodně chodila veřejnost, ale ta si autobusy nekoupí, takže to mělo význam jen z hlediska propagace značky. Je dobře, že tady jsme, ale veletrh vzhledem k rozsahu hodnotíme trochu s rozpaky.“
Samuel Poloha, manažer prodeje společnosti Turbo-Tec CZ s.r.o.: „Zklamala nás nízká účast automobilek, i když na druhé straně je fakt, že necílíme na zákazníky, kteří se chodí dívat na auta, ale na zástupce autoservisů a ti tady byli. Po obchodní stránce jsme poměrně spokojeni, měli jsme tu řadu dobrých jednání. Vítáme i možnost oťukat si konkurenci.“
Luděk Schneider, jednatel společnosti HTS spol. s r.o.: „Jsme tady už potřetí a snažíme se alternativám prošlapat cestu místo velkých společností, které to nedělají. Chceme vstoupit do povědomí veřejnosti jako celá skupina zaměřená na alternativní plynné pohony, proto máme jako spoluvystavovatele firmy realizující přestavby jak na LPG, tak na CNG. Prezentace v Brně nám pomáhá zviditelnit se na trhu přestaveb a mohu říci, že příští rok tady budeme zase.“
Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu a generální ředitel Volkswagen Group v Rusku: „Je dobrá zpráva, že se AUTOSALON Brno letos koná. Vystavují zde hlavně domácí výrobci, což je důležité. Automobilový průmysl ve světě vykazuje známky oživení a jsem přesvědčen, že v příštím roce už pojede naplno a výstava v Brně bude znovu v plné parádě. Letos je dobře, že se koná alespoň v tomto formátu.“
Jan Skřepek, vedoucí prodeje Renault Auto Pokorný s.r.o.: „Nemilým překvapením byla slabá účast vystavovatelů, ale z pohledu návštěvnosti nás příjemně překvapilo, kolik lidí si jak o víkendu, tak v týdnu našlo na výstaviště cestu. V naší expozici jsme měli zákazníků opravdu hodně. Celkový pozitivní dopad veletrhu ukáže teprve čas, ale už ze současných ohlasů to vypadá dobře. Máme hezký stánek, hodně novinek a Renault má dobrou cenovou politiku, takže nám veletrh přinese odhadem asi čtyřicet nových objednávek. Po této stránce jsme určitě spokojeni.“
Marek Rybníček, produktový manažer společnosti MANN+HUMMEL (CZ) s.r.o.: „Čekali jsme, že letošní ročník bude trochu větší, ale situace na trhu je bohužel, jaká je. Účast vystavovatelů z oboru komponentů a servisní techniky je dobrá, ale bohužel je tady málo automobilek, které návštěvníky přitáhnou nejvíc. Měli jsme tu řadu jednání se stávajícími zákazníky a našlo se i pár potenciálních nových zákazníků z řad autoservisů, autoopraven a menších obchodů. Ale jsem tady už podesáté a musím říci, že letos je to spíš o prezentaci než o obchodech. Na druhé straně tím, že někteří konkurenti chybějí, posilujeme naši image v očích zákazníků jako úspěšná a prosperující firma.“
Pavel Chmátal, jednatel společnosti Tvaja s.r.o.: „Na výstavišti je vidět, že krize opravdu existuje, ale návštěvníků přesto přišlo hodně, takže já jsem spokojen. Vystavujeme tady poprvé ve spolupráci se společností HTS a nabízíme přestavbu vozů na CNG a malé plnicí stanice. Oslovili nás někteří vážní zájemci, takže věříme, že veletrh nebyl jen o osvětě, ale bude pro nás mít i ekonomický význam.“
René Dubský, ředitel společnosti Siems & Klein s.r.o.: „V pavilonu G1 byla první tři dny návštěvnost velmi slabá. Odborníci ze servisů, které potřebujeme, začali chodit až v pondělí, ale na žádné velké obchody to nebylo. Asi jsme to ani neočekávali, hlavní bylo připomenout se zákazníkům a předvést jim novinky, což se podařilo. Ovoce z této výstavy možná budeme sklízet na konci roku. S organizací a péčí ze strany BVV jsme byli spokojeni.“
Václav Lhoták, jednatel společnosti TECHNOLOGY – GARAGE spol. s r.o.: „Návštěvnost jde letos ve vlnách, jeden den nic a druhý den děláme obchody za několik milionů. Pro nás by tato výstava stačila jednou za dva roky, nicméně nebýt tady si nemůžeme dovolit. Nějaké zakázky jsme dostali a celkově letošní ročník hodnotím pozitivně.“
Michal Novák, obchodně-technický zástupce společnosti Robert Bosch odbytová s.r.o.: „Veletrh jako celek nás překvapil v negativním smyslu, protože takto neobsazené haly nepamatujeme, ale na druhé straně nás potěšily konkrétní dotazy a požadavky od zákazníků i škol. Počet odborných návštěvníků na stánku v podstatě splnil naše očekávání. Fungujeme tady spíše jako informační centrum Bosch a obchody přímo nesjednáváme, na to máme distribuční síť, ale ze zájmu návštěvníků cítíme, že jsme tady správně.“
Jaromír Marušinec, ředitel Centra výpočetních a informačních služeb VUT v Brně: „S účastí na veletrhu AUTOTEC & AUTOSALON Brno jsme maximálně spokojeni. Díky tomu, že ostatní výrobci osobních vozidel nepředstavili žádnou supernovinku v pohonu, byl o náš elektromobil Superbel.cz obrovský zájem. Přímo na místě se podepsalo i několik objednávek, třeba ze strany taxislužeb, které z prestižních důvodů chtějí vlastnit jedno z prvních aut na elektřinu. Expozice zpropagovala i školu, protože na přestavbě auta se podíleli studenti VUT. Superbel.cz je výsledkem spolupráce mezi školou a firmou, která příkladně spojuje studentské nadšení ve vývoji s profesionální výrobou a prodejem.“
Josef Křenek, majitel Křenek Motorsport s.r.o.: „Beru výstavu Motorsport Expo jako nultý ročník. Doufám, že naše účast nebyla zbytečná, a že se pořadatelé poučí z některých chyb tak, aby příště byl o exponáty větší zájem.“