• Před odjezdem na dovolenou kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách – doporučené hodnoty tlaku vzduchu v pneumatikách naleznete na vnitřní straně víka palivové nádrže, nebo v prostoru dveří řidiče, nebo v návodu k obsluze vozidla. Výrobce zpravidla uvádí rozdílné hodnoty pro plně zatížené a nezatížené vozidlo.Tlak musíte kontrolovat u „studených“ pneumatik. Nezapomeňte, že tlak vzduchu v pneumatikách musí být vyšší, pokud je vůz plně naložen lidmi a zavazadly.
• Kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách také po dojetí do cíle – tlak vzduchu může být ovlivněn horkem a cestováním na dlouhé vzdálenosti. V průběhu roku byste měli u pneumatik kontrolovat tlak a hloubku dezénu alespoň jednou za měsíc.
• Nepřehušťujte pneumatiky – po zahřátí pneumatik vzroste tlak vzduchu o cca 0,3 baru. Přehuštěná pneumatika má menší schopnost odolávat rázům. Pro představu jednoduché srovnání: pokud lehce přitlačíte jehlu do málo nafouknutého plastového balónku, jehla se do něj zaboří. Pokud to samé učiníte u tvrdého, maximálně nafouknutého balónu, balón okamžitě praskne.
• Před jízdou také nezapomeňte zkontrolovat hloubku dezénu – minimální doporučená hloubka dezénu u letních pneumatik činí 3 mm. Nižší hloubka dezénu enormě zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu.
• Proveďte také důkladnou prohlídku pneumatik kvůli možným poškozením – v případě vyboulenin na bočnici, různých trhlin nebo předmětů zaražených v dezénu navštivte ještě před odjezdem na dovolenou odborný pneuservis. Můžete tak předejít nebezpečnému a nepříjemnému defektu během jízdy na dovolenou.
A co si o tom myslí ředitel společnosti Bridgestone CR Robert Koutný? „O pneumatiky se musí pečovat pravidelně. Je to velmi jednoduché a často to může znamenat i záchranu života. Jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách totiž může být velmi nebezpečná a také drahá,“ říká. „Nejčastější chybou je jízda na podhuštěných pneumatikách, protože časem z nich přirozeně uchází vzduch, stejně jako z míče. Při nízkém tlaku v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad svým vozem a zkracuje se životnost pneumatik v důsledku jejich nadměrného mechanického namáhání a zahřívání.“
Společnosti Bridgestone Benelux a Bridgestone Europe spojily své síly a ve dnech od 9. do 12. června, tedy v období před odjezdem na dovolenou, provedly dosud největší průzkum stavu pneumatik v historii Belgie na veřejných parkovištích společnosti Interparking a v nákupním středisku Woluwe. Kontrole bylo podrobeno přibližně 1160 vozidel, jejichž řidičům byly poskytnuty rady, jak zajistit absolutně bezpečný odjezd na dovolenou.
Prohlídky v nákupním středisku Woluwe, jichž se zúčastnilo více než 140 dobrovolníků společnosti Bridgestone, se konaly dva měsíce poté, co značka Bridgestone prodloužila na další 3 roky smlouvu o podpoře Evropské charty bezpečnosti silničního provozu (European Road Safety Charter). Společnost Bridgestone tím pokračuje ve své snaze rozšiřovat osvětu mezi řidiči v oblasti bezpečnosti jízdy a prevence nehod. Zároveň publikuje výsledky svých kontrol.
Nesprávný tlak je nepřítelem č. 1 pro bezpečnost a ekologii
Kontrola 1160 vozidel přinesla znepokojivé výsledky:
• 63 % kontrolovaných vozidel mělo buď opotřebované, nebo nesprávně nahuštěné pneumatiky
• více než jeden vůz ze dvou (58 %) jezdil na pneumatikách, z nichž alespoň jedna byla podhuštěna nebo přehuštěna (12 %)
• téměř 15 % vozů vykazovalo „vážné“ opotřebení pneumatik a některé z nich měly hloubku dezénu pod povoleným limitem
Bridgestone provádí kontroly bezpečnosti pneumatik v celoevropském měřítku
Gert Meylemans, mluvčí společnosti Bridgestone Europe, porovnává tyto hodnoty s výsledky získanými v celoevropském měřítku: „Za více než 5 let jsme zkontrolovali přes 160 000 vozidel po celé Evropě. A podle našich statistik má 8 z 10 kontrolovaných vozidel problémy s tlakem vzduchu v pneumatikách nebo s nadměrným opotřebením.“
Pokud tedy toto léto jedete na dovolenou, nezapomeňte si před odjezdem řádně zkontrolovat stav svých pneumatik a jejich nahuštění. Budete šetřit svou peněženku a životní prostředí a zároveň se budete cítit bezpečnější.