Nízkopodlažní vozidlo, které je sériově vyráběno od letošního roku, je takzvaný paralelní hybrid na dieselový a elektrický pohon, kde obě jednotky mohou pracovat nezávisle na sobě. Autobus je poháněn při rozjezdu elektromotorem a po dosažení rychlosti 15 až 20 km/h. se automaticky startuje vznětový motor, který současně nabíjí baterie elektromotoru. Hybridní pohon dokáže podle terénu a dopravního systému ušetřit až 35 % pohonných hmot. Stojící autobus neprodukuje žádné výfukové plyny.
„V rámci testování nových technologií chceme umožnit i našim řidičům, aby se seznámili s nejmodernějšími autobusy, které jsou v zahraničí nasazovány do běžného provozu, ale u nás se zatím neobjevují,“ říká Ivo Novotný, personální a marketingový ředitel Veolia Transport Česká republika.´“Otestovat hybridní autobus Volvo 7700 v pražských podmínkách souvisí nejen se snahou dopravců uspořit finanční prostředky, ale zohledňuje i téma ochrany životního prostředí,“ dodává Novotný.
Řidiči a technici VTP vyzkoušeli hybridní autobus na vybraných linkách městské a příměstské dopravy v Praze bez cestujících, měli možnost porovnat nejen jízdní vlastnosti vozidla, ale prověřit i jeho technické parametry včetně paralelního hybridního pohonu.
Autobus Volvo 7700 má vysokou kapacitu a může přepravovat až 95 cestujících. Komfort interiéru, nízká hladina hluku, nízkopodlažní provedení se širokou střední uličkou a širokými dveřmi umožňujícími rychlý a pohodlný pohyb cestujících a tím i kratší setrvání na zastávkách, poskytuje vysokou kvalitu přepravy cestující veřejnosti. Vozidlo má velká okna z tónovaného skla a výkonný systém větrání. Prostor pro řidiče má ergonomický design s plně nastavitelnou polohou řízení a samostatnýmvětráním, které je možné vybavit klimatizací. Sedadlo řidiče je vzduchově odpruženo a nabízí široký rozsah nastavení.
Technické parametry nízkopodlažního hybridního autobusu Volvo 7700:
- délka 12 m, šířka 3,2 m, výška 2,55 m
- hmotnost vozidla 18 900 kg
- počet dveří 3
- nejnižší nástupní výška 25, 27,27 cm (vozidlo je – vybaveno
funkcí poklesu nástupní hrany podlahy)
- max. počet cestujících 95
- hybridní systém – paralelní hybrid Volvo I-SAM *
- dieselový motor Volvo D5, 210 hp, 800 Nm
- elektromotor – 160 hp, 800 Nm
- převodovka I-shift, automatický systém řazení rychlostí, –
12rychlostní rozdělená převodovka
- koncept I-SAM zahrnuje kombinovaný startovací motor, elektromotor, generátor a elektrickou řídící jednotku v kombinaci se vznětovým motorem, I-shift převodovkou Volvo a baterií lithium-ion.
Společnost VTP ve svém provozním středisku Neratovicích provozuje v současnosti na vybrané lince městské hromadné dopravy TriHyBus (zkratka z anglického Triple Hybrid Hydrogen Bus), neboli trihybridní vodíkový autobus, který využívá ke svému pohonu systém trojitého hybridního pohonu: vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory.